VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Ammoniak spørgsmål

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Ammoniak spørgsmål

Indlæg af Danielraaby »

Hej kloge mennesker!
Jeg sidder og skriver SRP omkring nitrogenkredsløbet og lidt andet i saltvandsakvakvarier, og jeg sidder lidt og spekulere over hvorfor ammoniak er så giftigt for fisk?

Jeg ved det kan hæmme vækst mm. men hvorfor er det lige præcis sådan? Nogle der ved, eller har en kilde omkring skades effekten af ammoniak i vandet?

På forhånd mange tak :GO

Og god jul til jer!
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Ammoniak spørgsmål

Indlæg af Johnny »

der skal ole k nok på banen :beer:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Mon ikke det samme gælder for fisk som for mennesker:

"Effekter af ammoniak
Virkningerne af leverens manglende evne til at konvertere og fjerne ammoniak fra blodbanen kan have en ødelæggende effekt på dit helbred . Nogle af symptomerne af ammoniak forgiftning omfatter opkastning , åndedrætsbesvær , træthed , desorientering og krampeanfald . Effekten af ammoniak på hjernen er en tilstand, der kaldes hepatisk encephalopati, hvilket kan forårsage hjerneskader, koma og endda død."

Opkast og træthed er måske svært at konstatere ved fisk, men det andet lyder ikke helt ved siden af.

http://www.sygdoms.com/10/2011/09/ammon ... ktion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Denne artikel er måske mere relevant ;)

http://www.aquacircle.org/images/pdfdok ... linger.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Danielraaby »

Mikkel E skrev:Denne artikel er måske mere relevant ;)

http://www.aquacircle.org/images/pdfdok ... linger.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var lige sådan en artikel jeg ledte efter! mange tak :beer:
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

hmm presis de symtomer havde de to klovne jeg lige har købt i zoo giganten lomma og døde efter 1 dag gispede og holdt sig tæt på overfladen måske de bliver forgiftet på fragten pga for mange fisk i posen?er der nogle der ved hvor de får fisk fra ?og de var ikke blege for af tage 200.- stk :devily:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

tak for tilliden johnny :doh: jeg ved helt ærligt ikke ved meget om emnet,alle dyr har ammoniak i sig og det bliver udskilt via urin.man har vist kunne måle ammoniak i blodet på folk der har lever sydomme og symptomer som indre blødninger i fordøjelses systemet,men ta det jeg skriver som et gran salt.
ammoniak i baljen ville jeg fjerne hurtigst muligt,enda ty til ammoniak blokkerende midler også holde den nede med makro alger eventuelt ats.hvis du vil finde ud af hvor længe dyrene kan gå i ammoniak uden at tage skade og hvilken koncentration der er skadelig vil jeg mene det kræver et rigtig godt mikroskop og et gravid søpindssvin.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Johnny skrev:hmm presis de symtomer havde de to klovne jeg lige har købt i zoo giganten lomma og døde efter 1 dag gispede og holdt sig tæt på overfladen måske de bliver forgiftet på fragten pga for mange fisk i posen?er der nogle der ved hvor de får fisk fra ?og de var ikke blege for af tage 200.- stk :devily:

Med stor sandsynlighed fra Indonesien, men nærmere kan vi ikke komme det.

Der har vel kun været de 2 i posen som du fik med hjem.
Og hvis det er transporten fra østen du tænker på, så kommer de i hver sin lille pose
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"