Opstart af biopellet reactor

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Opstart af biopellet reactor

Indlæg af thni »

Halløjsa igen saltvandselskere.
Har bestilt en reactor, som jeg vil kører biopellets,carbon,rowa,al99, alt efter hvordan mine niveauer ligger. Har lige bestilt en Red sea fosfat testsat, sammen med en sjat AL99, som skal bruges hvis fosfaten er for høj. Jeg tror at min fosfat er deropad, da min nitrat også har svært ved at ligge helt i bund, men har skiftet fra hanevand, til osmose (anden tråd) Og dette har hjulpet betydeligt..
Mit problem er jeg rejser meget med mit arbejde. 2 uger ude, 2 uger hjemme. Så det er kun kæresten der er hjemme til at fodre, og holde lidt liv i det hele, hvilket hun nu også klare.
HVIS min fosfat er for høj bliver det AL99, hvis den ikke er bliver det pellets..

Jeg rejser igen fra mandag, og ser ikke mit akvarie før om 2 uger, og havde lidt håbet på jeg kunne starte op, da det alligevel kræver lidt tid at skabe ''liv'' i reactoren.. Skal jeg vente? Eller kan jeg smide dem i, og håbe ?? Er klar over der er chance for et alge udbrud.

Specs, som altid er godt. (Målt igår, alle med salifert ) :K
Nuvo 38g (145L)
LEVENDE:
1 gul kirug/2 klovne
Lidt blødkoraller, og få SPS
TEST:
26Grader¨
1,026 salt
1470 mag
470 cal
KH 7,7
Nitrat 10-25 ppm
Nitrit/ammoniak 0-ikke målbart
Phosphate måles så snart jeg får testset. Idag eller imorgen
UDSTYR:
Tunze 6015
Tunze 9004 skummer
Tunze Osmolator
165W Led dimmable
+Det løse
Mvh Thomas
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Opstart af biopellet reactor

Indlæg af Benny »

HUSK at køre Biopellets som Nitrate/svovl reaktor, ellers kan du få problemer med for lidt nærring i dit akvarie.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af thni »

Jep, men kan jeg starte mens jeg tager på arbejde ?
Men du mener bare at jeg ikke skal fylde så meget i ikke?, eller uddyb lige hvad du mener
Mvh Thomas
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Benny skrev:HUSK at køre Biopellets som Nitrate/svovl reaktor, ellers kan du få problemer med for lidt nærring i dit akvarie.

Af ren og skær nysgerrighed, vil du så mene at man skal køre pellets med gennem flow inde i reaktoren, og så styre udgangen med en lille ventil som drypper tilbage i sumpen præsis lige som et gammel dags nitrat filter. Kender intet til og køre med pellets så var bare nysgerrig.

Mvh Thue
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

Thue skrev:
Benny skrev:HUSK at køre Biopellets som Nitrate/svovl reaktor, ellers kan du få problemer med for lidt nærring i dit akvarie.

Af ren og skær nysgerrighed, vil du så mene at man skal køre pellets med gennem flow inde i reaktoren, og så styre udgangen med en lille ventil som drypper tilbage i sumpen præsis lige som et gammel dags nitrat filter. Kender intet til og køre med pellets så var bare nysgerrig.

Mvh Thue
JA :) :GO
Hilsen
Benny
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Tja, har altid kørt mine pellets med fuld flow igennem - har aldrig oplevet nogle problemer med det. Kan heller ikke se hvad der skulle være godt ved at drosle ned? De arbejder vel lige godt?

Om du sender lidt vand som er meget rent ud eller om du sender meget vand som er lidt rent ud går vel lige op?
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

AndersGS skrev:Tja, har altid kørt mine pellets med fuld flow igennem - har aldrig oplevet nogle problemer med det. Kan heller ikke se hvad der skulle være godt ved at drosle ned? De arbejder vel lige godt?

Om du sender lidt vand som er meget rent ud eller om du sender meget vand som er lidt rent ud går vel lige op?
Nej, det går ikke lige op, ved at sende meget vand igennem reaktoren øger du bakterie mængden eksplosivt, fordi bakterierne får masser af nærring, ved at begrænse mængden af "nyt" vand ind i reaktoren, kan du "styre" mængden af nærring til bakterierne, og derved styre hvor meget nærring du fjerner fra akvariet.
Det var netop derfor at der var mange der brændte fingerne på biopellets, og mistede koraller, fordi biopellets var for effektive til at fjerne nærring.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det mener jeg så du bør styre med mængden af pellets - da jeg prioriterer at der kommer masser af frisk iltrigt vand igennem reaktoren.

Der er mange veje til Rom, kan kun sige jeg har gode erfaringer med det, men ja det er enormt potente! Kan tydeligt huske da de kom frem og hvor mange der mistede koraller.

Oplevede det også selv for et halv års tid siden hvor jeg fik fyldt for mange pellets i.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Stenløse

Indlæg af Flemse »

Spørger bare lige til hvor meget du/i så kommer i jeres reaktor ved en blød opstart? Altså med hurtigt / meget flow i reaktoren?
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Flemse skrev:Spørger bare lige til hvor meget du/i så kommer i jeres reaktor ved en blød opstart? Altså med hurtigt / meget flow i reaktoren?
Jeg følger anvisningen på pakken. Det afhænger 100% akvariets indhold og størrelse.

I mit eget er det ca 1-2 spsk.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Stenløse

Indlæg af Flemse »

Ok tak for info!
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"