Hvilke SPS har jeg forelsket mig i?
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Hvilke SPS har jeg forelsket mig i?
Jeg har aldrig rigtig været til SPS, men nu når jeg er ved at opgradere, kunne jeg måske fristes til at prøve nogen af.
Nu har jeg bladret mig igennem billeder og vil høre om I kan give mig navnenene på disse, og fortælle om de er tilgængelige i DK.
Nu har jeg bladret mig igennem billeder og vil høre om I kan give mig navnenene på disse, og fortælle om de er tilgængelige i DK.
Life is a beach and then you dive.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Re: Hvilke SPS har jeg forelsket mig i?
Hvis du så dem under et lys der fremhævede deres naturlige farver, istedet for blåt- er de ikke meget anderledes eller mere specielle end dem der dukker op hos forhandlerne herhjemme...det er acroporaer... men som sagt, ser de ikke sådan ud i mere naturligt lys...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
En del af dem ligner Acro Valida aka Tri color acro - den er bestemt til at skaffe til en ok pris - men den kræver snorlige værdier som er meget stabile - men med de du har i planerne burde det ikke være noget problem 
Men giv det nu 6 måneder efter det nye kører før du smider penge efter så lækre sager -så skal du se at de bliver lige så flotte og vokse godt
Og altid godt at have noget at drømme efter og så opnå!- og fedt du går efter SPS nu! WUHU!
Og for lige at give dig blod på tanden smider jeg denne her
" onclick="window.open(this.href);return false;
Og for at gøre det hele endnu værre så - ved jo du ikke er bleg for at smide boksen
http://www.reeffarmers.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men giv det nu 6 måneder efter det nye kører før du smider penge efter så lækre sager -så skal du se at de bliver lige så flotte og vokse godt

Og altid godt at have noget at drømme efter og så opnå!- og fedt du går efter SPS nu! WUHU!

Og for at gøre det hele endnu værre så - ved jo du ikke er bleg for at smide boksen

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det vil sige at Acropora ikke bare er arter, men masse farvevarianter, hvor nogle farver har navne?
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Fedt link. TakkerBingocaller skrev:En del af dem ligner Acro Valida aka Tri color acro - den er bestemt til at skaffe til en ok pris - men den kræver snorlige værdier som er meget stabile - men med de du har i planerne burde det ikke være noget problem
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Super fede acro : ) Om det er snyde farver på billederne kan jo diskuteres. Kommer vel an på hvor trimmet ens koraller er ; ) Her er et par af mine der kunne ligne lidt : )
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det eneste jeg ikke pt bryder mig om, er den vækst hvor det bliver lange stængler. Ligner lidt for meget spraymalede juletræer 
På de øverste billeder vokser de mere i klumper - hvordan opnpr man det? Ved valg af de rigtige typer, eller via vandværdier og lys?

På de øverste billeder vokser de mere i klumper - hvordan opnpr man det? Ved valg af de rigtige typer, eller via vandværdier og lys?
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nu har jeg aldrig været den store acroporamand, lidt af samme grund.
Jeg mener man artsbestemmer de forskellige acroporaer ud fra deres vækstmønster, så det er ikke noget du kan ændre i særligt stort omfang, det er mest farven og væksthastigheden der afhænger af vandværdier og lys.
Har du overvejet Acropora Millepora?
Jeg mener man artsbestemmer de forskellige acroporaer ud fra deres vækstmønster, så det er ikke noget du kan ændre i særligt stort omfang, det er mest farven og væksthastigheden der afhænger af vandværdier og lys.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg har ikke overvejet ret meget, men hopper ud i det med åbent sind.Mikkel E skrev:Nu har jeg aldrig været den store acroporamand, lidt af samme grund.
Nogle acro vokser i pladeformationer andre i grenformationer lige som acropora staghorn.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nu der ikke er andre der har turde at byde ind, kommer her mine bud 
1: Fiji Blue Acropora, hvad end det så er, men det kan ske der er en forhandler der kan bestille den hjem i det navn.
2: I følge billedet en A. horrida, men det kunne nu også ligne denne: http://www.reeflex.net/tiere/2126_Acropora_florida.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
3: A. vermiculata
4: Den bliver åbenbart kaldt en Purple Bonsai Acropora, den ligner den her:
http://www.reeflex.net/tiere/2319_Acrop ... escens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
5: A. granulosa
6: A. nasuta
7: Det ligner en A. sarmentosa
8: Ifølge billedet en A. samoensis
Her kan du se hvad Henrik har taget hjem af SPS:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=13&t=71144" onclick="window.open(this.href);return false;

1: Fiji Blue Acropora, hvad end det så er, men det kan ske der er en forhandler der kan bestille den hjem i det navn.
2: I følge billedet en A. horrida, men det kunne nu også ligne denne: http://www.reeflex.net/tiere/2126_Acropora_florida.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
3: A. vermiculata
4: Den bliver åbenbart kaldt en Purple Bonsai Acropora, den ligner den her:
http://www.reeflex.net/tiere/2319_Acrop ... escens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
5: A. granulosa
6: A. nasuta
7: Det ligner en A. sarmentosa
8: Ifølge billedet en A. samoensis
Her kan du se hvad Henrik har taget hjem af SPS:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=13&t=71144" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Mikkel E fre 5. dec 2014 01:26, rettet i alt 2 gange.
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Geografisk sted: Bornholm
hvis de forgrener sig som ikke lyster frekker man den jo bare og sæger dem er win win man får koraller som man vil have dem og penge og folk får glæde af frag de er jo pisse flotte!
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej! Acropora arts bestemmes ikke efter vækstform. 2 eksemplarer af samme art kan have forskellig vækst, alt efter hvor den står. Står den i mere stille vand, kan den få en mere åben vækst, men står den i en brændingzone, vil den blive langt mere kompakt.
Eneste måde at lave en korrekt artsbestemmende af koraller er ved at knække et stykke af og lægge det i klorin. Når det så er fint hvidt og meget dødt. Så skal det en tur under en stor lup.
Her er det placeringen af hullerne som polypperne sidder i (corallites) og helt strukturen der bestemmer hvilken art der er tale om.
Der er flere Acropora arter der ligner hinanden rigtigt meget, og som meget ofte sælges under forkerte navne.
Et par eksempler. A millipora og A.prostata, sælges ofte i hvert fald af hobby folk under forkert navn som A. millipora.
Den koral der går under navnet "Green Bali Slimmer" er enten A.turmida og A. Yongei. Eneste de har tilfælles er vækstformen og farven.
Her er så lige et par billeder af de koraller jeg har nævnt:
Eneste måde at lave en korrekt artsbestemmende af koraller er ved at knække et stykke af og lægge det i klorin. Når det så er fint hvidt og meget dødt. Så skal det en tur under en stor lup.
Her er det placeringen af hullerne som polypperne sidder i (corallites) og helt strukturen der bestemmer hvilken art der er tale om.
Der er flere Acropora arter der ligner hinanden rigtigt meget, og som meget ofte sælges under forkerte navne.
Et par eksempler. A millipora og A.prostata, sælges ofte i hvert fald af hobby folk under forkert navn som A. millipora.
Den koral der går under navnet "Green Bali Slimmer" er enten A.turmida og A. Yongei. Eneste de har tilfælles er vækstformen og farven.
Her er så lige et par billeder af de koraller jeg har nævnt:
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Nu har jeg aldrig været så meget til Montipora der vokser som grene - f.eks Digita - MEN en Montipora Samarensis er bare super smuk! Helt hvidt skellet og så lyserøde polypper!
Den er bestemt til at skaffe - mener det enten er Jesper ØH eller Esben der ligger inde med den - og den er noget mere tilgivende en Acroerne er
Den er bestemt til at skaffe - mener det enten er Jesper ØH eller Esben der ligger inde med den - og den er noget mere tilgivende en Acroerne er

- Vedhæftede filer
-
- samarensis01.jpg (100.4 KiB) Vist 3599 gange
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Du kan få en helt almindelig M.digitata til at vokse på helt samme måde.
Flemming har også M.samarensis
Flemming har også M.samarensis
M.samarensis er tyndere i grenene, og vokser Meget langsommere. Og så er der lige det med bundfarven der bliver grøn i optimalt lys : )
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg kan godt se at vækstmønster er et misvisende ord at bruge, med vækstmønster mente jeg forgreningen.Carsten skrev:Nej! Acropora arts bestemmes ikke efter vækstform.
Som f.eks. at det ligner at a. prostata afgiver nye "skud" hele vejen op og ned at grenen/stammen, mens at ved a. millepora ligner det mere at den deler sig i topskuddene. Det ændrer sig vel ikke efter forholdene i akvariet?
Ellers fint indlæg

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er desværre ingen let måde, at lave en korrekt ID af korallerne på.Mikkel E skrev:Jeg kan godt se at vækstmønster er et misvisende ord at bruge, med vækstmønster mente jeg forgreningen.Carsten skrev:Nej! Acropora arts bestemmes ikke efter vækstform.
Som f.eks. at det ligner at a. prostata afgiver nye "skud" hele vejen op og ned at grenen/stammen, mens at ved a. millepora ligner det mere at den deler sig i topskuddene. Det ændrer sig vel ikke efter forholdene i akvariet?
Ellers fint indlæg
Selvfølgelig er der arter som en enestående i form og vækst, men det er jo heller ikke dem der er de svære.
Din tanke med at A. millipora ikke sætter skud op af stammen kan jeg godt følge dig i, et stykke af vejen. Men den holder desværre ikke hele vejen.
- Vedhæftede filer
-
- A.millipora1.jpg (37.76 KiB) Vist 3547 gange
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det skrev jeg da heller ikke at den ikke gjorde 
Det ligner stadig at delingen foregår tæt på topskuddet, da det ser ud som om at vækstretningen er nogenlunde den samme for de nye skud, hvis du forstår.
Allan, har du læst Peders tråd?
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=63878" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ligner stadig at delingen foregår tæt på topskuddet, da det ser ud som om at vækstretningen er nogenlunde den samme for de nye skud, hvis du forstår.
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=63878" onclick="window.open(this.href);return false;
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Nope - men det ser ud som noget jeg hopper over når jeg ligger med tømmermænd i morgen.Mikkel E skrev:Det skrev jeg da heller ikke at den ikke gjorde

Tak.