Nogen der lige ku hjælp med salifert
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vest-sj
Nogen der lige ku hjælp med salifert
Nogen der lige ku hjælp med med testsæt fra salifert kh da jeg ikke kan læse hvad der står da jeg kun forstår det halve ;(
Og suger 1ml op og til sætter dråbe vis til den skifter farve. Og ender med at have tilsat 0.6ml.
Er min kh så 9.3 eller 6.1?
For kan ikke læse om det er tallet der er til bage man kikker på skale efter
Og suger 1ml op og til sætter dråbe vis til den skifter farve. Og ender med at have tilsat 0.6ml.
Er min kh så 9.3 eller 6.1?
For kan ikke læse om det er tallet der er til bage man kikker på skale efter
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Re: Nogen der lige ku hjælp med salifert
Det som der er tilbage er det som du skal kigge i skemaet efter, det vil sige har du brugt 0,6ml er der 0,4ml tilbage = 9,3
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Super tak for svar så skal jeg vist lige spar lidt på det kh 

- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
9,3 er oki det vigtigste er at den er stabil
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Det var den ikke helt for har lige hævet den for målet den til 6.7 trode jeg så har åben bart alt tid målt forket for men min måling har jeh før fået den til 7.7 til 8.0 men det har så været 7.7 til 8.0 men så idag. Men så efter jeg smid lidt i tidligere i dag var den blevet lavere så tænkt hvad sker der, og ku ikke få det til at hænge sammen men det kan jeg så nu
men er det bedre den kommer lidt ned igen eller skal je bare lade den blive?
Men ligger nok lige en time mer på min doserings for det tyder jo på den stiger meget langsomt

Men ligger nok lige en time mer på min doserings for det tyder jo på den stiger meget langsomt
- Kobber
- Palet kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
- Saltvand siden?: 2013
KH / Alkalinity
1] tilsæt med 5 ml sprøjten 4 ml vand i reagensglasset.
en lavere opløsning og flere prøver per sæt. tilsættes 2 i stedet for 4 ml.
2] ryst KH-ind dråbe flasken et par gange og tilsæt 4 dråber i reagensglasset
(2 dråber til den lave opløsning)
3] sæt plastik spidsen fast på 1 ml sprøjten. og trække ind i sprøjten KH reagens
(Sikre at enden af plastik spidsen konstant er nedsænket i KH reagens)
Til den nedre ende af den sorte del af stemplet er nøjagtigt ved 1,00 ml mærket.
der vil være lidt luft til stede lige under stemplet. Dette er den luft, der var til stede mellem enden af plast spids og stemplet. Dette vil ikke påvirke testresultatet.
4] tilsæt dråbevis (eller op til ca 80% af den forventede værdi) med 1 ml sprøjten
KH reagens til vandet i reagensglasset. hvirvle efter hver droppe et sekund eller to.
fortsæt med at tilføje dråbevis indtil farven skifter fra blå / grøn til en orange-rød eller pink farve (alt efter hvilken farve der observeres først).
5] hold sprøjten med spidsen opad og læs position, nu den øvre ende af den sorte del af stemplet. sprøjten har en inddelinger på 0,01 ml. læse HK alkalinitet værdi fra tabellen.
dette parti blev testet ved forskellige værdier fra ca 6,5 til 12 dKH og variationen var typisk + / -0.2 dKH eller mindre. 0,3 dKH er løsningen af af kittet. ved værdier højere end 11 dKH kan resultaterne begynde at afvige med ca + / -3%
hvis du har valgt den lavere opløsnings måde skal du gange det beregnede resultat med 2.
naturligt havvand har en KH på 7 - 8 dKH eller 2,5-2,9 meq / L, som er en anden enhed til at udtrykke KH / alkalinitet. HK og alkalinitet øges sikkert med salifert's KH + pH-buffer.
1] tilsæt med 5 ml sprøjten 4 ml vand i reagensglasset.
en lavere opløsning og flere prøver per sæt. tilsættes 2 i stedet for 4 ml.
2] ryst KH-ind dråbe flasken et par gange og tilsæt 4 dråber i reagensglasset
(2 dråber til den lave opløsning)
3] sæt plastik spidsen fast på 1 ml sprøjten. og trække ind i sprøjten KH reagens
(Sikre at enden af plastik spidsen konstant er nedsænket i KH reagens)
Til den nedre ende af den sorte del af stemplet er nøjagtigt ved 1,00 ml mærket.
der vil være lidt luft til stede lige under stemplet. Dette er den luft, der var til stede mellem enden af plast spids og stemplet. Dette vil ikke påvirke testresultatet.
4] tilsæt dråbevis (eller op til ca 80% af den forventede værdi) med 1 ml sprøjten
KH reagens til vandet i reagensglasset. hvirvle efter hver droppe et sekund eller to.
fortsæt med at tilføje dråbevis indtil farven skifter fra blå / grøn til en orange-rød eller pink farve (alt efter hvilken farve der observeres først).
5] hold sprøjten med spidsen opad og læs position, nu den øvre ende af den sorte del af stemplet. sprøjten har en inddelinger på 0,01 ml. læse HK alkalinitet værdi fra tabellen.
dette parti blev testet ved forskellige værdier fra ca 6,5 til 12 dKH og variationen var typisk + / -0.2 dKH eller mindre. 0,3 dKH er løsningen af af kittet. ved værdier højere end 11 dKH kan resultaterne begynde at afvige med ca + / -3%
hvis du har valgt den lavere opløsnings måde skal du gange det beregnede resultat med 2.
naturligt havvand har en KH på 7 - 8 dKH eller 2,5-2,9 meq / L, som er en anden enhed til at udtrykke KH / alkalinitet. HK og alkalinitet øges sikkert med salifert's KH + pH-buffer.
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
ja google oversætter er din ven
iverfald min 

Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Tak.
Men jeg ku ikke lige find den på nettet og orket ikke at side og skrive det ind så tænkt det var nemmere at spør
Men jeg ku ikke lige find den på nettet og orket ikke at side og skrive det ind så tænkt det var nemmere at spør

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Nordsjælland
Det kan man vel ikke helt gå ud fra da den jo også tager luft ind i sprøjten og det er stemplet du skal mål efter når du fylder i.den_ skrev:Det som der er tilbage er det som du skal kigge i skemaet efter, det vil sige har du brugt 0,6ml er der 0,4ml tilbage = 9,3
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2010
Kan godt være jeg spørger lidt dumt, men hvordan har du så kunne måle calcium og magnesium etc, hvis du ikke har vidst om man skulle måle det der er brugt eller det der er tilbage i sprøjten? Undrer mig bare lidt