Ats fjernet for en stund
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Ats fjernet for en stund
Har idag fjernet min Ats for en stund da den ikke producerer flere alger.
Er der andre der har oplevet det punkt? Havde da jeg startede med Ats en no3 på 50+ og nu i 0 så må sige den har gjort hvad andet ikke har kunne gøre for mig.
Har lidt po4 i baljen men kan slet ikke måle no3, har alger i Refugime en bunke af det der ligner hår(tykkere) og calustrea eller hvad de nu hedder;)
Er der andre der har oplevet det punkt? Havde da jeg startede med Ats en no3 på 50+ og nu i 0 så må sige den har gjort hvad andet ikke har kunne gøre for mig.
Har lidt po4 i baljen men kan slet ikke måle no3, har alger i Refugime en bunke af det der ligner hår(tykkere) og calustrea eller hvad de nu hedder;)
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
Re: Ats fjernet for en stund
Du kan evt. tilsætte nitrat så den ligger på de 2,5 til 5 og derved fjerner du også fosfat.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Tror du ikke den vil hæve sig så småt ved at Ats er kommet ud?Kasper j. skrev:Du kan evt. tilsætte nitrat så den ligger på de 2,5 til 5 og derved fjerner du også fosfat.
Hvad/hvordan tænker du jeg skulle hæve no3?

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg synes at du skal kører videre med din ats og tilsætte den fra sango kai hvor der kun er nitrat i og booste din nitrat op på de 5. Så vil din ats formentligt stadig lave alger og den vil eksportere mere nitrat end dit system producere, men den vil jo også fjerne en del fosfat sammen med nitraten.
Princippet virker også med vsv.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Har prøvet for lidt tid siden at hæve den med sango complete og det resulteret efter min egen mening i alle mine koraller med skellet stod af ;(Kasper j. skrev:Jeg synes at du skal kører videre med din ats og tilsætte den fra sango kai hvor der kun er nitrat i og booste din nitrat op på de 5. Så vil din ats formentligt stadig lave alger og den vil eksportere mere nitrat end dit system producere, men den vil jo også fjerne en del fosfat sammen med nitraten.
Så vil helst ikke den vej igen da der er kommet lidt nyt i af samme slags som der døde sidst.
Vil mine alger i Refugime ik os bare opsluge det med det sammen igen?
Senest rettet af Mikki lør 15. nov 2014 17:56, rettet i alt 1 gang.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Saltvand siden?: 2013
lad da atsén være i baljen også se tiden an, du bliver jo ved med at tilføre næring når du fodre så det er vel bare et spørgsmål om tid
kan også være dit test sæt den er gal med? 

240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja det tænkte jeg os på et tidspunkt Meller, men den gang jeg tilføjede sango nåde no3 at kunne ses ved måling inden jeg stoppede igen. Havde der været no3 som da jeg startede op ville den jo lave alger som var den født til det;)Meller skrev:lad da atsén være i baljen også se tiden an, du bliver jo ved med at tilføre næring når du fodre så det er vel bare et spørgsmål om tidkan også være dit test sæt den er gal med?
Men har du et test sæt du vil låne ud i et par timer kan jeg jo kigge forbi idag eller imorgen og dobbel tjekke det;)?

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ellers så sæt ats'en til at køre i 8 timer og så kan du regulere timeren efter hvor meget nitrat du har.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Saltvand siden?: 2013
ved ikke om mine testsæt virker, har aldrig fået nogle fornuftige målinger ud af dem
så er stoppet med at måle, måler kun KH engang imellem og sjældent også lige mg og ca. mine værdier er også ved at være ret stabile og jeg skifter ikke vand
og mine no2 no3 og po4 siger alle 0 og har massere af alger xD

og mine no2 no3 og po4 siger alle 0 og har massere af alger xD
240 liters DSB + 120 liter sump 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
skru ned for antallet af timer med lys... Det leger jeg også med! eller fodre IGENNEM!!!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Syntes jeg fodre igennem. Ca 2-3 terninger dagligt + lidt flage fodder og reef pearls og så har jeg en muræne og kuglefisk der får en masse rejer og muslinger og blæksprutte.Anders månsson skrev:skru ned for antallet af timer med lys... Det leger jeg også med! eller fodre IGENNEM!!!

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det lyder til at din ats er rimelig effektiv. Ligger du ikke et par billeder op af den ?
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Har kun de her billeder på den her telefon.Kasper j. skrev:Det lyder til at din ats er rimelig effektiv. Ligger du ikke et par billeder op af den ?
De første par billeder er fra her lige inde jeg fjernede den igen ellers kørte den med en lille eheim pumpe mener den var på 600ltr i timen og stod skrå. Senere lavede jeg den om til vandret og med vand direkte fra returløbet for at spare pumpen og øge vandmængden

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ser fint ud 

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Nordsjælland
Ser rigtig fin ud.
Lidt som jeg ville lave min.
Har også tænkt over at skulle tage vand fra nedløbet, men er bare bange for at miste noget cirkulation i sumpen. Nogen der ved hvor mecet cirkulation der helst skal være der?
Har også tænkt over at skulle tage vand fra nedløbet, men er bare bange for at miste noget cirkulation i sumpen. Nogen der ved hvor mecet cirkulation der helst skal være der?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg er ikke så bange for at have for lidt cirkulation i sumpen. I det første kammer hvor returen normalt løber i er der vandet fra skummeren+ udløbet fra reaktor hvor den tager fra anden sidste kammer og køre tilbage til første kammer+ 1 cirkulations pumpe i Refugimet. Du kan jo os lave det sådan at din Ats vender sådan at det løber ned i dit første kammer, så har du stadigvæk den samme vandvolume der plejer at løbe ned derLeonhardt_3400 skrev:Ser rigtig fin ud.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
En ATS burde ikke fjerne noget cirkulation fra sumpen. Den mængde vand som kommer ned før ATS'en bliver installeret, er der jo stadig, blot fordelt på en lidt større overflade.
Optimalt skal vand udskiftningen i sumpen, være den mængde vand som skummeren kan kværne i timen, men hvem der har defineret den tese ved jeg ikke. Kan skummeren klare flere liter i timen end der løber igennem, så ryger vandet blot igennem flere gange. Og jeg tror ikke at skummerene er så effektive, at alt hvad skummeren kan fjerne bliver fjernet første gang det rammer skummeren.
Optimalt skal vand udskiftningen i sumpen, være den mængde vand som skummeren kan kværne i timen, men hvem der har defineret den tese ved jeg ikke. Kan skummeren klare flere liter i timen end der løber igennem, så ryger vandet blot igennem flere gange. Og jeg tror ikke at skummerene er så effektive, at alt hvad skummeren kan fjerne bliver fjernet første gang det rammer skummeren.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Nordsjælland
Okay. Må lige se på en god løsning 

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Geografisk sted: Danmark
Hvor har du købt canvas og hvilket lys bruger du? Jeg har lavet en ATS og sat den til, men mangler stadig canvas og lys.
o_O
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Canvas er købt på e-Bay men kan os findes herhjemme i hobby shop.Jones skrev:Hvor har du købt canvas og hvilket lys bruger du? Jeg har lavet en ATS og sat den til, men mangler stadig canvas og lys.
Lys er os fra e-Bay under grow led
Mener apfolmer herinde har en til salg med rød lys