ATS erfaringer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

ATS erfaringer

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har lavet lidt forskellig ATS filtre gennem tiderne, herigennem har jeg gjort lidt gode og dårlige erfaringer. Jeg vil dele med jer og jeg håber I vil skrive jeres egne erfaringer og tanker over designs osv i denne tråd :GO
Min research kommer hovedsagligt fra nettet!
Til valg af lys har jeg valgt led i den røde 660nm ende, da jeg mener det røde lys fremmer algevæksten bedst. lys i den blå ende 420nm bruges også I vækstlamper på til scrubbers og alm planter...

Denne artikel symbolisere meget godt min holdning til valg af farve til algernes vækst. Det jeg gerne vil have er hurtig kraftig vækst på algerne!
http://ing.dk/artikel/arhus-forskere-br ... ord-118063" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg valgt de røde led pga jeg vil have den kraftige vækst. Da jeg så hiver algerne ud af systemet ved rensning, ønsker jeg ikke specielt, at algerne stimuleres til at strække sig, som det fremgår i artiklen, at de gør ved det blå lys.
Det var lige hvad jeg havde som udlæg iaften, men vil samle prøve at samle lidt af den viden jeg har samlet igennem de sidste par år her og håber på I andre også vil være med :GO
evt se billeder af min nuværende ats i min tråd over akvariet :beer:

Råd til opsætning:
1: gør det nemt at rense den! Eller bliver det ikke gjort...
2: brug kraftige led (660nm) da du slipper for skiftning af pære/rør 2700kelvin/vækst lys hver 3. måned ( De fleste vækst lamper er også blandet med blåt 420nm led, de kan sagtens bruges, men hvis man er til diy syntes jeg ikke disse nødvendige pga vi høster algerne inden de bliver for lange)
3: så kraftigt flow over filteret som muligt. Det er den bedste måde at føde filteret
4: tænk det praktiske igennem før du sætter ATS op og brug forum som sparings partner... mange af os har prøvet dumme løsninger. F.eks har jeg selv været udsat for vand på gulvet pga vandsprøjt fra ATS.
5: (update d. 15/11-14). Det er ekstremt vigtigt at få renset filteret, da det ellers vil blive besat af snegle, der æder algerne og reducerer pods produktionen.

Når først ATS filterest virker efter opstart alt fra en uge til ca 2 måneder, så har du et filter som holder NO3 og PO4 og bedst af alt tilsætter en masser pods til akvariet konstant, det vil dine fisk :banana: dig for
Senest rettet af Anders månsson lør 15. nov 2014 09:15, rettet i alt 7 gange.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: ATS erfaringer

Indlæg af dyne »

:GO
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Niclas »

Anders månsson skrev:Jeg valgt de røde led pga jeg vil have den kraftige vækst. Da jeg så hiver algerne ud af systemet ved rensning, ønsker jeg ikke specielt, at algerne stimuleres til at strække sig, som det fremgår i artiklen, at de gør ved det blå lys.
Det kan være jeg ikke har fået nok kaffe her til morgen og dermed misforstår hvad du mener, men jeg synes da angiveligt at det modsatte fremgår i teksten:
»Især giver det blå og det langrøde lys effekter, der slår hårdere igennem, end vi havde regnet med.
Vi kan se, at det blå lys giver en mere kompakt vækst, hvor bladarealet på salaten bliver mindre, mens det langrøde lys strækker bladene
Lidt ærgerligt der ikke umiddelbart er tilknyttet en artikel til deres udsagn, og specielt hvad "kompakt vækst" dækker over.

Ved at vælge en type lys frem for en anden, opfylder du blot behovene for forskellige fotosyntetiserende molekyler, så hvis du kun giver algerne rødt lys, vil du favorisere klorofyl a produktionen, da dette pigment lokalt har den højeste absorption i det røde lys.
Følgende graf er tyv stjålet fra nettet, men viser min pointe.
Billede
Mit 250 liters -nedlagt-
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg sakser lige fra artiklen
(Vi får så den fordel, at vi kan manipulere plantens bladareal, så vi f.eks. starter med at bruge rødt til at gøre bladarealet større, så mere lys bliver fanget. Herefter kan vi så skifte til blåt lys for ikke at strække planten for meget,« siger hun).

Men jeg kan godt følge dig I at man kan variere led nm spektret for at stimulere forskellige dele af væksten. med 660nm får du synbar vækst...

omkring 2011 startede et par gutter op og experimentede med led nm i forskellige sammensætninger. Det er stadig så nyt me led at det er lidt usikkert det hele. Jeg husker det som om at det var dem med det røde nm (nanometer) der havde størst succes...

Mine egne erfaringer er kun med det røde og det fungere meget tilfredsstillende... vi har en bruger herinde som fortiden pumper os med inspiration fra hans ATS filtreret balje og der er også blåt i... ham der laver den type scrubber var også med i alle de første led forsøg, så han ved jo hvad han laver!

Min lampe er diy, men hvis man har lyst kan man jo købe de gænse vækst lamper der er også et lille antal blå i... Jeg vil bare ikke mene det er nødvendigt med blåt, da vi høster algerne forholdsvis hurtigt efter de er begyndt at spire. det gør vi for at holder algerne korte, så vedhæftninger ikke kommer til at bliver overskygget og dermed løsner sig og driver afsted... min ydmyge holdning som ikke er facit og punktum for hvad man skal bruge af led!

Hvis man vil være hele den her led problem stilling foruden, laver man sit lys med 2700kelvin pærer... eller vækst lys, det kan være pærer som rør :h

det gode ved led er dog blandt andet, at man ikke skal skifte dem så tit som sparepærerne (ca hver 3. måned).
Senest rettet af Anders månsson ons 28. maj 2014 09:43, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Super ide med denne tråd Anders :beer:

Er i kraftige overvejelser om at etablerer en ATS på mit.

Har dog lidt kvaler med designet. Jeg får kun 1 lysside - men det kan vel også godt gå?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Eneste ting jeg mangler ved ATS er bevis (altså faste målinger hvor næring nedbringes) for at det reelt virker.

Alger som optager næring - som så høstes ud af systemet - ja det er logisk det vil virke.

Men har stadigt ikke nogen steder fundet bevis via kontrol målinger - selv ikke SM kunne henvise mig til en tråd nogen steder.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

hej Anders (på jydsk udtales vores navn vel Anezz?)
Min scrubber har kun lys fra en side men det er så 60W, 660nm led, så det kan sagtens lade sig gøre!
Jeg vil sige det er den nemmeste måde jeg har prøvet at sætte scrubberen op på... vandfalds typen lykkedes aldrig rigtig for mig og jeg har ikke prøvet at lave en UAS endnu...

Prøv at smid et billede eller en tegning, så kan vi drøfte mulighederne...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

hej hr Banko-tal-opråber!
Logikken går ikke tabt i praksis...
Jeg har ikke testsæt pt (ikke noget jeg er stolt af, men man må jo priortere!)
Vi må se om vi ikke kan fremskaffe noget målinger fra nogen af os der kører med ATS filtrering og Ja det er en diskret opfordring til jer derude :beer:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Anders månsson skrev:hej hr Banko-tal-opråber!
Vi må se om vi ikke kan fremskaffe noget målinger fra nogen af os der kører med ATS filtrering og Ja det er en diskret opfordring til jer derude :beer:
:)

Super Anders - den der kommer med den første tråd kan udnævne sig sig som den første i verden af sin slags ifølge min research :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:

Super Anders - den der kommer med den første tråd kan udnævne sig sig som den første i verden af sin slags ifølge min research :beer:
Nu har jeg ikke sat mig ind i det endnu - men eftersom der findes et forum ( http://www.algaescrubber.net" onclick="window.open(this.href);return false;), dedikeret til netop ATS'er, kunne de måske ligge inde med tal for dem der vil have svesken på disken :)

Google viste mig også denne ret spændende ATS i big scale: http://www.algalturfscrubber.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

AndersGS skrev:
Bingocaller skrev:

Nu har jeg ikke sat mig ind i det endnu - men eftersom der findes et forum ( http://www.algaescrubber.net" onclick="window.open(this.href);return false;), dedikeret til netop ATS'er, kunne de måske ligge inde med tal for dem der vil have svesken på disken :)

Google viste mig også denne ret spændende ATS i big scale: http://www.algalturfscrubber.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes som styres af Santa Monica - men da jeg kontaktede ham (eller var det hans danske ven ellers samarbedjspartner) - så lå der inden dokumentation for effekt - heller ikke på dem de sælger selv
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Niclas »

Anders månsson skrev:jeg sakser lige fra artiklen
(Vi får så den fordel, at vi kan manipulere plantens bladareal, så vi f.eks. starter med at bruge rødt til at gøre bladarealet større, så mere lys bliver fanget. Herefter kan vi så skifte til blåt lys for ikke at strække planten for meget,« siger hun).
Måske snakker vi forbi hinanden? Her står jo netop også at det røde lys øger areal/størrelse. Ønskede du ikke det modsatte, en kompakt vækst?

Fred være med det, jeg er ikke i tvivl om at du har styr på det med ATS, jeg selv har absolut ingen erfaring med det, jeg undrede mig bare og stiller spørgsmål :beer:

Forhåbentlig kan jeg selv komme igang med en DIY ATS når jeg kommer hjem til Danmark igen, og så skal jeg helt sikkert nok ind og lure hvad du anbefaler til den tid :sneaky2:
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:
AndersGS skrev:
Bingocaller skrev:

Yes som styres af Santa Monica - men da jeg kontaktede ham (eller var det hans danske ven ellers samarbedjspartner) - så lå der inden dokumentation for effekt - heller ikke på dem de sælger selv
Haha, er det rigtigt? :T Ja der er godt nok ude med riven hos SM.

Jeg synes ikke rigtigt der kan såes tvivl om skidtet virker, det gør det og har gjort det i millioner af år - spørgsmålet er selvfølgelig hvor stor effekt det har på NO3 og PO4. Personligt er jeg faktisk mest interesseret i pods-delen.
Mht. tallene så hælder vi gladeligt alverdens andre kemikalier i baljen uden nogen form for beviser andet end snake oil-snak. Her er der da for en gang skyld et naturligt system. Det kan da umuligt gå galt andet end at skidtet ikke vil vokse og effekten er lig 0 :beer:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Anders jeg har sådan en "hammerhead" E40 diode pære med ca 30 watt røde dioder - ville den ikke være OK?

Havde forestillet mig noget i denne retning:
ATS-koncept.JPG
Selvfølgelig med en plade under nettet, ellers pladre vandet jo bare igennem.

:beer:

Iøvrigt er det nok "Ajes" - men det kommer lidt an på hvor man kommer fra heroppe - begge dele er i hvert fald gangbare :T
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

AndersGS skrev:
Bingocaller skrev:
AndersGS skrev:
Bingocaller skrev:

Haha, er det rigtigt? :T Ja der er godt nok ude med riven hos SM.

Jeg synes ikke rigtigt der kan såes tvivl om skidtet virker, det gør det og har gjort det i millioner af år - spørgsmålet er selvfølgelig hvor stor effekt det har på NO3 og PO4. Personligt er jeg faktisk mest interesseret i pods-delen.
Mht. tallene så hælder vi gladeligt alverdens andre kemikalier i baljen uden nogen form for beviser andet end snake oil-snak. Her er der da for en gang skyld et naturligt system. Det kan da umuligt gå galt andet end at skidtet ikke vil vokse og effekten er lig 0 :beer:
Anders du har så evigt ret - men reele tal ville måske understøtte teori og praksis endnu bedre

Det der undre mig er at der ikke er nogen der har data - når vi smider rowa på kommer man altid med før og efter tal som bruger (99 procent af tiden) - det samme gælder med alt det andet lort der hældes i (nok mest for at bevise over for omverdenen at man bestemt ikke er en af de andre fjolser der har købt katten i sækken og tror på mirakler :) )
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Niklas: vi taler ikke ved siden af hinanden. De scrubbers jeg har set på http://www.algae-scrubber.net" onclick="window.open(this.href);return false; med kun blåt lys havde sparsom algevækst. De scrubbers der havde rødt lys var der god algevækst. Det er udfra de erfaringer jeg har valgt at bruge 660nm 3W led! Håber det er klart nok formuleret... hvis man blander de 420nm og 660nm så vil det måske give en god lang og bred alge. Jeg syntes bare det er spild af strøm at bruge blåt (420nm). Da vi jo høster dem og gerne vil undgå for tyk/høj algevækst så underlagene visner væk...
Men det er stadig så nyt med led at det kan være min holdning da ændre sig jo flere velfungerende scrubbere der kommer.

den fordel det blå lys kunne bidrage med er at det kan trænge længere ned igennem vandet... men igen så hænger lyset jo tæt ved filteret!

Bingo: den videnskabelige og snorlige evidens ommkring ATS har ikke fulgt med, som f.eks med brugen af rowa og aktivt kul hvor målinger påviser resultatet. Det er jo beklageligt at de mere forretningsprægede fremstillere af scrubbere ikke måler vandværdier! Så må vi amatører på lokale forummer jo måle lidt på vores vand...
Nu har jeg kørt skummer, rowa og aktivtkul fri periodevis og håber at kunne fortsætte sådan fremover. Jeg vil aldrig vende tilbage til skummer, fosfat og carbon filtre!
Dog vil jeg påpege at der vil være en periode efter hver rensning hvor No3 og po4 stiger en smule for så at falde igen i takt med at algerne vokser tilbage i filteret. Dette gør det måske svært at holde sps...

Ajez: Din tegning virker som noget der vil fungere! Pods vil komme i overflod specielt hvis du får den sat op efter skummeren...
Senest rettet af Anders månsson ons 28. maj 2014 12:13, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Anders månsson skrev:Niklas: vi taler ikke ved siden af hinanden. De scrubbers jeg har set på http://www.algae-scrubber.net" onclick="window.open(this.href);return false; med kun blåt lys havde sparsom algevækst. De scrubbers der havde rødt lys var der god algevækst. Det er udfra de erfaringer jeg har valgt at bruge 660nm 3W led! Håber det er klart nok formuleret... hvis man blander de 420nm og 660nm så vil det måske give en god lang og bred alge. Jeg syntes bare det er spild af strøm at bruge blåt (420nm). Da vi jo høster dem og gerne vil undgå for tyk algevækst så underlagene visner væk...
Men det er stadig så nyt med led at det kan være min holdning da ændre sig jo flere velfungerende scrubbere der kommer.

den fordel det blå lys kunne bidrage med er at det kan trænge længere ned igennem vandet... men igen så hænger lyset jo tæt ved filteret!

Bingo: den videnskabelige og snorlige evidens ommkring ATS har ikke fulgt med, som f.eks med brugen af rowa og aktivt kul hvor målinger påviser resultatet. Det er jo beklageligt at de mere forretningsprægede fremstillere af scrubbere ikke måler vandværdier! Så må vi amatører på lokale forummer jo måle lidt på vores vand...
Nu har jeg kørt scrubber, rowa og aktivtkul fri periodevis og håber at kunne fortsætte sådan fremover. Jeg vil aldrig vende tilbage til skummer, fosfat og carbon filtre!
Dog vil jeg påpege at der vil være en periode efter hver rensning hvor No3 og po4 stiger en smule for så at falde igen i takt med at algerne vokser tilbage i filteret. Dette gør det måske svært at holde sps...

Ajez: Din tegning virker som noget der vil fungere! Pods vil komme i overflod specielt hvis du får den sat op efter skummeren...
Mener du ikke skummer fri skipper ;)?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

hehe jo det var jo det jeg mente!
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af dyne »

AndersGS skrev:Anders jeg har sådan en "hammerhead" E40 diode pære med ca 30 watt røde dioder - ville den ikke være OK?

Havde forestillet mig noget i denne retning:
ATS-koncept.JPG
Selvfølgelig med en plade under nettet, ellers pladre vandet jo bare igennem.

:beer:

Iøvrigt er det nok "Ajes" - men det kommer lidt an på hvor man kommer fra heroppe - begge dele er i hvert fald gangbare :T
:GO
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Jeg vil løbende updatere det første indlæg i bunden med en liste af råd, som jeg mener man skal stile efter, når man opsætter en ATS (om den er diy eller færdig købt)

Jeg håber flere vil springe på ATS filteret da det en super nem måde at holde nærringen i akvariet i skak på og få flere pods i systemet :smartass:
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Jeg har ikke sat mig ind i ats endnu, men må sige at anders gs's tegning på en ats model, har sat lidt tanker igang, men i mit system vil jeg ikke kunne lave en der er mere end 10x20 også ved jeg ikke hvor efektiv det ville være og der vi også kun være lys fra en side.

Ved godt det er lidt anderledes men brugen af alger til rensning af forurent vand bliver brugt blandet i usa hvor store alge bassiner renser spildevand fra boligkvartere. Her hjemme har jeg været med til et projekt støttet at gudp angående rensning af drænvand i landbruget ved brug af vandplanter og makroalger. Her lavede vi 8 bassiner ( mener jeg nok det var) på ca 5 x15 meter og med forskellige alger og vandplanter i for at se hvilke planter/ alger der rensede vandet bedst, der blev der målt på det vand der løb ind og på udledningsvand med pro udstyr og der var en klar forbedring af kvaliteten.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Jeg havde en UAS i min sump til rsm 130. Den virkede fint! Jeg havde et klart akryl rør 100 ø. Hvor jeg en cm fra bunden havde boret et hul til luft slange. I røret havde jeg så en luft sten. Inde i røret var der også en meget tynd hullet hvid blød plast plade med maser af små huller i. Den sad i spænd ca i midten.

Røret hang ca 3 cm over bunden af sumpen.

Luft boblerne blæste så nedefra og op over denne plade. Akryl røret var lukket i toppen og gik ca. 5 cm op over vandoverfladen og der var huller i røret hele vejen rundt lige i vand overfladen. På den måde blev vandet trukket igennem røret nedefra og op og der var ikke vandsprøjt og salt overalt i skabet.

Det hele sad op af ruden nede i sumpen og blev belyst af led, primært rød. Der voksede alger på som ukrudt!

Jeg belyste det med primært rød led.

Når der skulle høstes løftede jer akrylmrøret op af vandet og skrabede halvdelen af pladen ren. ( horiensontalt).

Bare til inspiration.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Indlæg af Emils Far »

Hej Anders GS det er præcis sådan en som din jeg vil lave, den skal bare Være lang nok til at canvas er i moduler, så man kan rense en af gangen. Mvh Reenberg
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg har ogå skrevet denne måling i min tråd om akvariet, men vil lige nævne at jeg fik målt mit No3 for noget tid siden og den var ca på 3, hvilket jeg er godt tilfreds med, da jeg fodrer ca 3-5 gange dagligt med flage- og forskelligt frostfoder typer...
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Spændende tråd men synes som de andre at nogle målinger ville være gode især hvis man overvejer ats istedet for skummer.

Jeg hælder meget til naturligt øko system i akvariet frem for mekanisk og så vil jeg gerne have pods nok til engang at have en madarin fisk :-)

Men når vi engang har besluttet os for et design og bygget den så sætter jeg nogle billeder ind og vi laver jævnligt målinger så det skal i nok også få :-)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Det ville da være kanon med nogle målinger!
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

Interessant tråd, har selv overvejet at skifte min skummer ud og indføre en ATS, har hørt skummeren også skulle skille sig af med nogle af de stoffer man gerne vil havde i akvariet? :-)
men nu siger i ATSén er ustabil i forhold til når den er rengjord, det kan man vel fikse med at havde to eller bare skrabe den ene side når man gør den rent, også bare gøre det dobbelt så tit, virker jo ikke til det er noget som tager megen tid :-)
Jeg har dog lidt tænkt på upflowing modellen, men er der nogle ulemper ved den i forhold til vandfalds modellen? en luftpumpe bruger ofte mindre strøm end en vand pumpe (hvis man self ikke bruge ned løbet fra returvandet)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af dyne »

Man kan ligesom mig dele det område op som man renser så man ikke renser hele sin ats på en gang
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

Kan sådan en lampe her bruges, eller skal man op i 20W? :-)
http://www.ebay.com/itm/Bid-Garden-10W- ... 259953f5fe

også skal man vel bruge et net:
http://www.ebay.com/itm/261564718084?_t ... EBIDX%3AIT

er der nogle gode tips til hvordan man laver selve kassen, er det bare at finde nogle plastik plader også bruge silicone til at sætte det sammen? :-)
kunne være fint man kunne finde en plastik kasse der lige passede :-) men hvor meget plads bør der være på hver side af nettet? :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af dyne »

Til uas ville jeg da prøve at bruge den