hej alle.
som jeg skrev i en tidligere tråd vil jeg prøve at have saltvands akvarie.
jeg har tænkt på at købe et 23 L Nano akvarie, der er også den mulighed at bruge et 54 L akvarie jeg har i kælderen(billed vedlagt tråden)
ud over akvariet hvad skal jeg så bruge for at kunne starte saltvands akvarie op ? en ven har frarådet mig at have koraller i pga det ville blive for svært at holde når akvariet ikke er større så det må komme på et senere tidpunkt
jeg havde tænkt at have.
2-5 fisk og levende sten.
hvad skal jeg bruge af udstyr til feks. mit 54 L akvarie vis det kan bruges ?
håber i kan hjælpe.
mvh. kasper
kan dette akvarie bruges ?
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2014
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Re: kan dette akvarie bruges ?
Hej Kasper.
Lad mig starte med at sige: "jo større, des bedre".
(Nej, aller først vil jeg sige velkommen til forum!)
Du kan godt bruge det 54 liters akvarie. Jeg har selv et magen til kørende, der er et link til min journal i min signatur, og der er også flere andre der har akvarier af samme typen. Men jeg vil råde dig til at overveje om ikke det var værd at nuppe et der var lidt større. Tro mig; det er ikke akvariet der er det dyre i den her hobby! Jo flere liter vand du har, des nemmere er det at holde værdierne i orden.
Principielt er det eneste du skal bruge for at holde et par fisk i akvariet noget cirkulation, en intern sump med skummer og varmelegeme og så nok noget nyt lys, da det pisgule lys som det rør der sidder i fra start får ikke noget som helst til at se flot ud. Du kan dog nok klare dig med et par 10 watt leds fra eBay, hvis du er lidt ferm med en loddekolbe.
Det var så absolut minimum., og med regelmæssigt vandskifte, tror jeg godt at det kan køre fint.
Hvis ikke du har gjort det, så læs ebogen "saltvandsakvariet på dansk" og kig på saltvandswikien. Der er masser af læsestof og svar på de fleste af dine spørgsmål
Edit: ...og et refraktometer og et par ordentlige testsæt ville nok også være en god ting at have
Lad mig starte med at sige: "jo større, des bedre".
(Nej, aller først vil jeg sige velkommen til forum!)
Du kan godt bruge det 54 liters akvarie. Jeg har selv et magen til kørende, der er et link til min journal i min signatur, og der er også flere andre der har akvarier af samme typen. Men jeg vil råde dig til at overveje om ikke det var værd at nuppe et der var lidt større. Tro mig; det er ikke akvariet der er det dyre i den her hobby! Jo flere liter vand du har, des nemmere er det at holde værdierne i orden.
Principielt er det eneste du skal bruge for at holde et par fisk i akvariet noget cirkulation, en intern sump med skummer og varmelegeme og så nok noget nyt lys, da det pisgule lys som det rør der sidder i fra start får ikke noget som helst til at se flot ud. Du kan dog nok klare dig med et par 10 watt leds fra eBay, hvis du er lidt ferm med en loddekolbe.
Det var så absolut minimum., og med regelmæssigt vandskifte, tror jeg godt at det kan køre fint.
Hvis ikke du har gjort det, så læs ebogen "saltvandsakvariet på dansk" og kig på saltvandswikien. Der er masser af læsestof og svar på de fleste af dine spørgsmål

Edit: ...og et refraktometer og et par ordentlige testsæt ville nok også være en god ting at have

Senest rettet af jonas _sandager søn 2. nov 2014 06:25, rettet i alt 1 gang.
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8380 Trige
- Saltvand siden?: 2011
- Kontakt:

Det behøver ikke ikke være kæmpestort eller teknisk men jo større volumen jo langsommere sker dine ændringer. Og automatik er en fed ting.
Vælger du et setup på under f.eks. 100 L så kræver det langt større opmærksomhed fra din side end et noget større. Men velkommen til. Du vil finde al den information du mangler herinde men overvej hvor meget du vil "investere" i det. Her tænker jeg mest af alt på tid og opmærksomhed.
Den tid du bruger på at læse på at læse om vores hobby kommer 10fold tilbage i succes.
Vh Flemming
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
...og lige en ekstra ting, jeg glemte.
Medmindre du vil købe dig til hver eneste liter vand du hælder i akvariet, skal du også have skaffet dig et osmoseanlæg med silikatfilter. Der er godt nok flere herinde der siger at de kører fint uden, men jeg er sikker på at for hver af dem, der har fået det til at virke, er der 3 der har fået alger af at køre med postevand. På rentpostevand.dk kan du finde billige anlæg
Medmindre du vil købe dig til hver eneste liter vand du hælder i akvariet, skal du også have skaffet dig et osmoseanlæg med silikatfilter. Der er godt nok flere herinde der siger at de kører fint uden, men jeg er sikker på at for hver af dem, der har fået det til at virke, er der 3 der har fået alger af at køre med postevand. På rentpostevand.dk kan du finde billige anlæg

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2014
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8380 Trige
- Saltvand siden?: 2011
- Kontakt:
Hej igen.
Det helt korte svar: JA!
Den store fordel ved en sump er at din teknik kan skjules og du udvider din vandmængde betydeligt. Det gør det så også mere kompliceret. Du kan bruge "alt" som kan indeholde vand (har set plastikbokse som sumpe) men find et mindre i glas og fjern alt metal eller lim det inde. Overløb, huller i bunden, returpumpe og du er kørende. Læs om opbygning og principper inden du begynder. Det er enkelt nok men du kan ligeså godt får startet rigtigt. Bedste råd er nok at tage på et par hjemmebesøg og få demonstreret teknikken bag.
Det helt korte svar: JA!
Den store fordel ved en sump er at din teknik kan skjules og du udvider din vandmængde betydeligt. Det gør det så også mere kompliceret. Du kan bruge "alt" som kan indeholde vand (har set plastikbokse som sumpe) men find et mindre i glas og fjern alt metal eller lim det inde. Overløb, huller i bunden, returpumpe og du er kørende. Læs om opbygning og principper inden du begynder. Det er enkelt nok men du kan ligeså godt får startet rigtigt. Bedste råd er nok at tage på et par hjemmebesøg og få demonstreret teknikken bag.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]