Døende hammerkoral

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Døende hammerkoral

Indlæg af The Baptizer »

Får en ca. små 2 uger siden forsvandt en af mine fisk, som med alt sandsynlighed ligger død(og spist) inde i mellem mine sten. Nogenlunde samme tid købte jeg en søstjerne, som døde næsten med det samme. Den lå nok død i akvariet et lille døgn, inden den blev fisket op.

Umiddelbart efter trak alle mine koraller sig sammen og så kedelige og fesne ud, lige som de gør om natten.

Jeg kunne ikke måle mig til andet galt end at mit PO4 var steget til 0,5 mg/l. Hvilket passer med godt med at der skulle ligge en død fisk mellem stenene.

Jeg fik fat i en pakke Aqua Medic - Antiphos, som jeg helte i en sok og smed i sumpen, for at få fosfat-niveauet ned igen, samt jeg løbende har skiftet en 10 liter om dagen siden.

Fosfat-niveauet er også lige så pænt på vej ned igen og er pt på 0,2. De fleste koraller ser også ganske fine ud igen idag. Men mine hammerkoraller er stadig en smule slatne, især nedenstående, som ellers normalt står og svajer i strømmen med sine lange polypper. Her til aften kan jeg se at "kødet" på et af hovederne ser ud til at være ved at falde af, så nu er jeg for alvor ved at være bekymret for den.

Hvad kan skyldes dette? Kan det virkelig blot være en død fisk, som kan være skyld i at korallen er ved at gå til?
Kan jeg gøre meget andet end at vente og håbe på at hele korallen ikke går til?

Sådan ser den ud her til aften. Især alle de nederste hoveder er helt fuldstændig klasket sammen.
WP_20141107_001.jpg
Sådan plejer den at se ud.
WP_20140822_043.jpg
mvh
Johnny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Døende hammerkoral

Indlæg af Carsten »

Den koral som ikke har det godt er en Euphyllia glabrescens.
Normalt anses Euphyllia for at være ret hårdføre, men lige glabrescens er den i slægten som er mest sart.
Du kommer nok til lige at være lidt mere oplysende om værdierne i akvariet. Der er ingen Euphyllia eller for den sags skyld andre koraller som er glade for svingende værdier. Og hvad måler du fosfaten med?
Der var engang en som skrev, sådan som dine koraller ser ud i dag, sådan havde dit akvariet det for en uge siden.
I øvrigt skal du ikke forvente at den hårstjerne på nederste billede holder ret lang tid. De dør stille og roligt, ved at de langsomt tager fjerne.
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

Jeg har brugt JBLs testsæt til at måle fosfaten med og den røde sølilje på billede 2 holde ikke længe. Den er borte for længst.
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Preben »

Jeg brugte engang jbl test, den viste 0,00. Det gik helt galt min fosfat vat helt oppe på 1,00
Så jeg ville skynde mig og finde en anden
Salifert
Hanna
RedSea

Mvh Preben
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Preben skrev:Jeg brugte engang jbl test, den viste 0,00. Det gik helt galt min fosfat vat helt oppe på 1,00
Så jeg ville skynde mig og finde en anden
Salifert
RedSea

Mvh Preben
Er de testsæt du skal holde dig langt fra!!!!

Bortset fra hanna, rowa eller gilbers er alle andre lort
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C

Indlæg af Preben »

Det er rigtigt helfisk, bruger selv gilberts. Men mener at have læst mig til at RedSea er ok
Mvh Preben
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Skal det være digitalt, kan milwaukee's po4 checker også bruges. Synes den er bedre end hannas, og du kan bruge samme pulver :)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød

Indlæg af TOSTRA »

Hvorfor synes du, at den er bedre?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der er vist noget med at den tid man har til at ryste glasset med vand og pulver er længere end ved Hanna.
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

Nu har jeg nu en gang brugt JBL's testsæt og det har fint kunne vise en stigning i PO4 efter de 2 døde dyr, samt et efterfølgende fald igen og det er vel ikke helt forkert?
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Hvis du har en po4 på 0,2 pg smider nyt medie i kan det også give en lidt voldsomt fald. Po4 skal også helst ned på 0,04.

Mange søstjerner kan ikke tåle at komme over vandet, det er noget med at der kan sætte sig en luftbobble fast i munden på dem.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

The Baptizer skrev:Nu har jeg nu en gang brugt JBL's testsæt og det har fint kunne vise en stigning i PO4 efter de 2 døde dyr, samt et efterfølgende fald igen og det er vel ikke helt forkert?
Hejsa Baptizer.

Som du har ret i så bruger du JBL og det er rigtig nok et testsæt, men ikke et som du kan brug til Po4 andet ind at teste der er vand i dit akvarie, ved godt det er mega surt at folk/mig selv skriver at du skal offer pengene på et noget dyre testsæt, i mit første system brugt vi også JBL og købt så et dyr og testet igen og fik to meget forskelige resultater, fra JBL og den gang en Hanna, hvis du ikke vil bruge pengene på et dyre sæt så tag en vandprøve med til din lokal forhandler og lad ham teste det for dig. Folk her inde prøver altså ikke at tage røven på dig men der er en grund til at alle siger det samme at JBL bare ikke dur til po4 lige som salifer heller ikke gør det.
så når du har tid og mulighed for det så få fat i et beder testsæt til Po4 og så find ud af hvad den er og tag de rigtig beslutninger til at bekæmpe det med.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis du kommer forbi mig på et tidspunkt kan jeg godt måle PO4 for dig, jeg har rowa test ; )
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Umiddelbart burde en død fisk ikke udløse koraldød (med mindre akvariet er ganske lille), så du skal nok finde årsagen et andet sted.

Jeg har oplevet, at mine koraller stod endnu flottere efter en stor søhare var død af sult - den opløste søhare har formentlig bidraget som foder til korallerne, som jeg ellers aldrig fodrede :-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Er det en søfjer?????
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Er tråden ikke ved at være lidt langt væk fra det oprindelige?

Hvordan ser korallen ud i dag??
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

Carsten skrev:Hvordan ser korallen ud i dag??
Den har det stadig skidt. Den ser stadig ud som på det øverste billede og har i weekenden mistet sine 3 første hoveder :(

De foldede sig slet ikke ud i weekenden og i stedet for dens "arme" kom der blot nogle underlige slatne halvgennemsigtige poser ud.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

The Baptizer skrev:
Carsten skrev:Hvordan ser korallen ud i dag??
Den har det stadig skidt. Den ser stadig ud som på det øverste billede og har i weekenden mistet sine 3 første hoveder :(

De foldede sig slet ikke ud i weekenden og i stedet for dens "arme" kom der blot nogle underlige slatne halvgennemsigtige poser ud.
Når Euphyllia deler sig, så puster den sådan en pose op. Det gør den nogle gange inden deleingen af de enkelte hoveder.
Husker ikke lige om polypperne er oppustede mens det sker.

Hvad er de andre værdier i akvariet Ca, Kh og no3?
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Du snakker om en død søstjerne er det den røde på billedet der er død ? Kan også se den sad der hvor hammeren har det skidt ? Har du skiftet vand og kørt lidt kul gennem systemet ?
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

Jesper ØH skrev:Du snakker om en død søstjerne er det den røde på billedet der er død ? Kan også se den sad der hvor hammeren har det skidt ? Har du skiftet vand og kørt lidt kul gennem systemet ?
Nej det første billede er gammelt og den røde sølilje er død for et par måneder siden. Det er kun på billedet den sad ved siden af hammerkorallen, ellers vandrede den rundt og satte sig hvor den havde lyst.

Nej jeg har ikke haft noget (aktivt?)kul igennem systemmet. Men jeg har løbende skiftet vand, dog ikke i de store mængder.

NO3 ligger på 0.5
Ca på 360mg/l
KH er nede på 5
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

Vil sige at din Kh bestemt er alt for lav og din Ca ligeså så der har du også en del af din forklaring
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

minedykker skrev:Vil sige at din Kh bestemt er alt for lav og din Ca ligeså så der har du også en del af din forklaring
+1
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Se at få de værdier op på plads, men ikke på engang. Over 2-3 dage.
Hvordan ser det ud med Mg nu vi er igang
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

Mg har jeg ikke taget nogen måling af for nylig, mener den var ok sidst, men kan lave en frisk i aften.

Findes der noget husholdningskemi man kan bruge til at øge Ca'en med, eller skal jeg ud og have fat i nogle Balling blandinger?

Flere af hovederne på korallen ser nu bestemt ud til at være døde. De ser slet ikke normale ud, de ligner mere nogle små slimede brune poser. Det ser ud som om det er tæt på at slippe skelettet, så det skal vel bare suges væk inden det flyver ud i resten af akvariet?

Nederst til højre er de brune hoveder som ser meget døde ud. Nederst til venstre er nogle jeg allerede har suget væk.
koral.jpg
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

Kunne de der poser ikke tyde på brown jelly?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

jonas _sandager skrev:Kunne de der poser ikke tyde på brown jelly?
Svaret kommer nok til at blæse lidt i vinden. Det kan sagens være det, men udseende synes jeg ikke lige ligner det jeg har set.
Men resultatet er jo desværre det samme.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

The Baptizer skrev:Mg har jeg ikke taget nogen måling af for nylig, mener den var ok sidst, men kan lave en frisk i aften.

Findes der noget husholdningskemi man kan bruge til at øge Ca'en med, eller skal jeg ud og have fat i nogle Balling blandinger?

Flere af hovederne på korallen ser nu bestemt ud til at være døde. De ser slet ikke normale ud, de ligner mere nogle små slimede brune poser. Det ser ud som om det er tæt på at slippe skelettet, så det skal vel bare suges væk inden det flyver ud i resten af akvariet?

Nederst til højre er de brune hoveder som ser meget døde ud. Nederst til venstre er nogle jeg allerede har suget væk.
koral.jpg
Der er nogen som har brugt noget som er købt i Matas, men vil nu ikke anbefale at bruge det.
For vi kender ikke renheden af de ting.
Hvor stort er dit akvarie??
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

Carsten skrev:Hvor stort er dit akvarie??
Den er 576 liter + ca 70 liter sump.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

TOSTRA skrev:Hvorfor synes du, at den er bedre?
Fordi det er verdens nemmeste at bruge.
Du har et glas med rent vand, som du kalibrerer maskinen med, derefter kommer du dit vand med pulver i. Der er ubegrænset tid til at gøre det i. Jeg har ikke oplevet at den er slukket endnu i hvert fald.

Derefter holder du knappen nede, og så går der tre minutter, så har du svar.
Vil du prøve et par gange, lader du bare være med at holde knappen inde til sidst, så kommer der svar med det samme :-)
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

The Baptizer skrev:Mg har jeg ikke taget nogen måling af for nylig, mener den var ok sidst, men kan lave en frisk i aften.

koral.jpg
Du skal have fat på noget natriumhydrogencarbonat og calciumchloriddihydrat til at få værdierne på plads med, eller vil det kun gå en vej :/
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"