Kalksten i akvariet??? Hjælp søges!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Kalksten i akvariet??? Hjælp søges!

Indlæg af lotp »

Hej alle
Vi havde et tomt 100 liters akvarie til at stå (Reef max 80 l display og 25 liters indbygget sump). Vi købte forleden alt det levende fra et akvarie som har kørt et års tid. Indeholdende 20 - 25 kg LS, lidt koraller, 2 klovne, en hugo, en eremit og et par snegle. Alle sten er overgroede med alger. Jeg har aldrig set så mange :) Men tænker at det skal jeg nok få styr på. Sælger tømmer akvariet mens jeg ser på, og mens han trækker stenene op, siger han at et par stykker af dem er kalksten. Da jeg kommer hjem skraber jeg de værste alger af stenene og er nøje med at udvælge de sten der skal være i vores akvarie. Nogle af dem var fyldt med skiver og xenia -og alger. Resten af stenene ca 10 - 15 kg lægger jeg i en spand med pumpe og sætter dem til salg. Umiddelbart kan jeg se at to af stenene i spanden er kalksten og gør også en potentiel køber jeg skriver med opmærksom på dette.

I dag ville jeg så lige kigge nærmere på stenene i spanden og måtte konstatere at over 10 kg af dem er kalksten :angry: Vi har efterhånden handlet en del LS og jeg er aldrig stødt på kalksten før... Nogle af dem var jeg nødt til at have i hænderne før jeg kunne se forskellen på dem og LS (især fordi de er fyldt med kalkalger, trådalger og alverdens ting). -Og så vejer de self noget mere.

Nu er jeg i vildrede (Og så kommer vi endelig frem til mit spørgsmål :) ) Vores akvarie blev fyldt i mandags og nu skal det selvfølgelig have ro!!! Der ligger 7-8 sten af forskellig størrelse i det. Umiddelbart kan jeg godt være i tvivl om 1-2 stykker af dem reelt er LS (Det er svært at se da de er dækket af skiver, xenia og alger). Skal jeg sætte mig på mine hænder og håbe filtreringen i den samlede mængde sten er ok eller skal jeg hive stenene op og dobbelttjekke dem??? Første mulighed kan have konsekvenser på sigt. Anden mulighed kan have konsekvenser her og nu. Gode råd søges!
Mvh Lotte
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kalksten i akvariet??? Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

Jeg tror at jeg ville sortere de sten fra som ikke har skiver og lign på. Og erstatte dem med nogle rigtige levende sten.
Når akvariet ikke har været stillet op længere end som så, vil det nok ikke rigtigt betyde noget nu. Men om en måned er det nok anderledes.
En anden mulighed er at tage de sten op som er fyldt med skiver, og hugge dem i stykker og kassere det overskydende, og igen erstatte dem med rigtige levende sten.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalksten i akvariet??? Hjælp søges!

Indlæg af lotp »

Hej Carsten
Tak for svar:-)
Jeg har lige lavet en aftale med AndersGS som kigger forbi en af dagene. Så hjælper han lige med at kigge stenene efter mens de ligger i akvariet. Måske han kan se om der har sneget sig et par kalksten derned:-) . Dejligt med lidt hjælp til identificering inden jeg hiver det hele op:-) God ide med at hugge stykker af med skiver osv på (i tilfælde af at det er kalksten) og ja du har nok ret i at jeg ligeså godt kan få rodet færdigt med det samme så det hele kan få ro bagefter. Men jeg håber det er LS det hele så jeg slipper for at rode i det. Nu må vi se.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"