Hej alle
Vi havde et tomt 100 liters
akvarie til at stå (Reef max 80 l display og 25 liters indbygget
sump). Vi købte forleden alt det levende fra et
akvarie som har kørt et års tid. Indeholdende 20 - 25 kg LS, lidt
koraller, 2 klovne, en
hugo, en eremit og et par
snegle. Alle sten er overgroede med
alger. Jeg har aldrig set så mange

Men tænker at det skal jeg nok få styr på. Sælger tømmer akvariet mens jeg ser på, og mens han trækker stenene op, siger han at et par stykker af dem er kalksten. Da jeg kommer hjem skraber jeg de værste
alger af stenene og er nøje med at udvælge de sten der skal være i vores
akvarie. Nogle af dem var fyldt med skiver og
xenia -og
alger. Resten af stenene ca 10 - 15 kg lægger jeg i en spand med pumpe og sætter dem til salg. Umiddelbart kan jeg se at to af stenene i spanden er kalksten og gør også en potentiel køber jeg skriver med opmærksom på dette.
I dag ville jeg så lige kigge nærmere på stenene i spanden og måtte konstatere at over 10 kg af dem er kalksten

Vi har efterhånden handlet en del LS og jeg er aldrig stødt på kalksten før... Nogle af dem var jeg nødt til at have i hænderne før jeg kunne se forskellen på dem og LS (især fordi de er fyldt med kalkalger, trådalger og alverdens ting). -Og så vejer de self noget mere.
Nu er jeg i vildrede (Og så kommer vi endelig frem til mit spørgsmål

) Vores
akvarie blev fyldt i mandags og nu skal det selvfølgelig have ro!!! Der ligger 7-8 sten af forskellig størrelse i det. Umiddelbart kan jeg godt være i tvivl om 1-2 stykker af dem reelt er LS (Det er svært at se da de er dækket af skiver,
xenia og
alger). Skal jeg sætte mig på mine hænder og håbe filtreringen i den samlede mængde sten er ok eller skal jeg hive stenene op og dobbelttjekke dem??? Første mulighed kan have konsekvenser på sigt. Anden mulighed kan have konsekvenser her og nu. Gode råd søges!
Mvh Lotte