HJÆLP! Hvad sker der??? Vores fisk dør/skranter
- puffer
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9430 Vadum
- Geografisk sted: Nørhalne
HJÆLP! Hvad sker der??? Vores fisk dør/skranter
Da vi skulle fodre her til aften, manglede der 3 fisk! 2 stk. centropyge achantops og 1 6-stribet gylte (Pseudocheilinus Hexataenia). Gylten fandt vi - den lå og gispede, men så ikke fornøjet ud.
De andre spiste lige så grådigt som normalt, men vi synes, de gisper lidt efter vejret. Det gælder de sidste 2 centropyge achantops, 3 chromis viridis, 2 zebrazoma flavenscens & 1 zebrazoma desjardini. Og de gemmer sig også lidt. Vores kirurger plejer lystigt at følge al aktivitet i rummet og følge efter os fra den ene ende af akvariet til den anden. Men nu er de lidt mere tilbageholdende og bliver inde mellem stenene.
Vi har også 3 chrysiptera parasema (svenskere), 2 amfibrion ocellaris og 1 salarias fasciatus (Hugo). De ser til gengæld ud til at trives fint - men de er jo også af den mere hårdføre slags.
Vi har tjekket alle vandværdier - vi har lidt nitratproblemer (10 mg.), som vi netop har konstateret også findes i ledningsvandet (så meget for små, hyppige vandskift for at komme det til livs).
I går skiftede vi vores cirkulationspumper ud med 2 stk. Marea 3200, men det skulle da være mærkeligt, hvis der var noget i dem, som har forurenet vandet. Det virker, som om der er kommet et eller andet i baljen, som tager livet af vores fisk, men hvad i alverden kan det være?
Baljen har kørt i 4 måneder med fisk - indtil nu uden problemer.
De andre spiste lige så grådigt som normalt, men vi synes, de gisper lidt efter vejret. Det gælder de sidste 2 centropyge achantops, 3 chromis viridis, 2 zebrazoma flavenscens & 1 zebrazoma desjardini. Og de gemmer sig også lidt. Vores kirurger plejer lystigt at følge al aktivitet i rummet og følge efter os fra den ene ende af akvariet til den anden. Men nu er de lidt mere tilbageholdende og bliver inde mellem stenene.
Vi har også 3 chrysiptera parasema (svenskere), 2 amfibrion ocellaris og 1 salarias fasciatus (Hugo). De ser til gengæld ud til at trives fint - men de er jo også af den mere hårdføre slags.
Vi har tjekket alle vandværdier - vi har lidt nitratproblemer (10 mg.), som vi netop har konstateret også findes i ledningsvandet (så meget for små, hyppige vandskift for at komme det til livs).
I går skiftede vi vores cirkulationspumper ud med 2 stk. Marea 3200, men det skulle da være mærkeligt, hvis der var noget i dem, som har forurenet vandet. Det virker, som om der er kommet et eller andet i baljen, som tager livet af vores fisk, men hvad i alverden kan det være?
Baljen har kørt i 4 måneder med fisk - indtil nu uden problemer.
/Christian og Anna

- puffer
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
De 2 Marea klarer fint 10 gange akvariets volumen, så cirkulationen burde absolut være dimensioneret efter akvariet.
Det lyder også lidt underligt, hvis for lidt cirkulation skulle medføre, at fiskene gav sig til at skrante/dø samtidig, når det har kørt uden problemer i 4 måneder.
Udover cirkulationspumperne har vi 1 Aquabee 2000/1 som returpumpe. Skummeren er en Deltec APF600.
Det lyder også lidt underligt, hvis for lidt cirkulation skulle medføre, at fiskene gav sig til at skrante/dø samtidig, når det har kørt uden problemer i 4 måneder.
Udover cirkulationspumperne har vi 1 Aquabee 2000/1 som returpumpe. Skummeren er en Deltec APF600.
/Christian og Anna

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
10 gange cirkulation er vidst ved at være en skrøne. Det er de færeste der har så lidt i akvariet, ihvertfald når det gælder store akvarier. Desuden er Marea stream pumperne ikke særlige kraftige. Hvis du ikke har nok cirkulation på vil du risicere at skidten samler sig og lige pludselig siger det "boom" og du har en masse affaldstoffer i dit vand. Dette kan være en mulighed. Prøv at tjekke dit vand for amoniak og phosfat.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Hvor stort er akvariet?Det er alt alt for lidt cirkulation, til sådan et stort akvarie
Hvor lang tid siden er det i har fået nye fisk?
Kan i se noget på fisken som matte øjne eller som der er et tyndt fløjes lag på fisken?
Prikker?
Prøv at se om der er noget på de levende fisk.
Du skal nok også måle for Ammonaik NH3 hvis der bare er lidt i vandet har fiske hurtig vejrtrækning.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
jeg er lidt intereseret i de annemoner der
jeg har selv 3 forskeldige arter og haft en der er død med nogen skade til følge
grunden til vi spørger alle disse mærkelige spørgsmål er
selvfølgelig for at se om der er noget det "ringer " for en eller flere
men du skriver at du har 3 annemoner og de 2 af dem er på gå tur
det er da et tegn
ikke nødventigvis et godt tegn sikkert heller ikke et dårligt men det finder vi ud af
nå men de vader altså rundt
er det på bunden
er det op af ruderne/stenene
er det op i mod overfladen
den sidste sir du er brun i kanten er det
sådan noget trævlet klæbrig stas der er kommet ud af annemonen
eller der det et" blåt mærke " fordi der der faldet noget ned på den eller at den har været suget fast
til sidst hvordan lugter vandet og hvordan ser det ud
lugter det af saltvand og er det klart og skindende
eller
lugter det meget af vandmand og er lidt mælke hvidt
mvh snogen
jeg har selv 3 forskeldige arter og haft en der er død med nogen skade til følge
grunden til vi spørger alle disse mærkelige spørgsmål er
selvfølgelig for at se om der er noget det "ringer " for en eller flere
men du skriver at du har 3 annemoner og de 2 af dem er på gå tur

det er da et tegn
ikke nødventigvis et godt tegn sikkert heller ikke et dårligt men det finder vi ud af
nå men de vader altså rundt
er det på bunden
er det op af ruderne/stenene
er det op i mod overfladen
den sidste sir du er brun i kanten er det
sådan noget trævlet klæbrig stas der er kommet ud af annemonen
eller der det et" blåt mærke " fordi der der faldet noget ned på den eller at den har været suget fast
til sidst hvordan lugter vandet og hvordan ser det ud
lugter det af saltvand og er det klart og skindende
eller
lugter det meget af vandmand og er lidt mælke hvidt
mvh snogen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Sikke en gang bavl!fiskearne skrev:Okay træls. Hvor meget bundlag har du? Unden bundfilter kan der opstå giftNitrat hvis du har mere end 1 cm bundlag... så måske har de spist i bundlaget og derfor kun de blevet ramt.. Bundfilter er det eneste der Styrrer
Alt nitrat er giftigt, uanset om det er i vandet bundlaget eller i en spegepølse!
End ikke i ferskvand duer bundfiltre!
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Inden du brænder helt sammen, så husk lige at det er dig, der er den nye her på dette forum.fiskearne skrev:måske du skulle læse saltvands akvariet for begynder.. inden du udtaler dig om bundfilter hr rev haj.... laver man det rigtig køre det 100%..
Nu har du efterhånden nævnt dit setup en del gange - er det ikke på tide vi skal have alle oplysningerne istedet for nogle subtile hentydninger til et setup med bundfilter, der bare "styrer 100%" ?
/Kim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Saltvand akvariet for begyndere er vist nok en bog fra Clausen, skrevet for 20-25 år siden. Den er totalt forældet. Prøv du hellere at læse lidt af den nyere litteratur. Der er ingen af de bøger der overhovedet nævner bundfiltre.fiskearne skrev:måske du skulle læse saltvands akvariet for begynder.. inden du udtaler dig om bundfilter hr rev haj.... laver man det rigtig køre det 100%..
Og hvor stor er lige din erfaring inden for saltvand???
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jamen så ved du jo noget som end ikke alle de store kendte akvarister i verden ved!!fiskearne skrev:ja min far har kørt såden i 35 år uden problemer og han har klovnfisk der er 29 år gammel min onkel har haft saltvands butik i norge i 15 år.. så er jo ligesom opvokset med det....hr mine kammerater er staret op med bundfilter.. køre uden problemer.. så ved hvad jeg snakker om.
Svein Fosså, Julian Sprung, Ron Smirtek(stavet forkert) er jeg da helt sikker på meget gerne vil lære noget af dig.
Indtil du har overbevist dem, tillader jeg mig at lytte til dem frem for dig.
når du nu tilsyneladende har så god en bagrund, hvor spørger du så herinde?? Alle de rigtig kloge inden for hobbyen, gider ikke beskæftige sig med diverse forums, og hvorfor tror du??
- puffer
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
Carsten:
Hvorfor er mange små vandskift ikke godt, når nitratindholdet er for højt? Mener at have læst om, at det skulle være en god måde at nedbringe det på.
... men det hjælper naturligvis ikke, når nitratindholdet er det samme i ledningsvandet som i baljen ...
Derfor er jeg alligevel interesseret i, hvorfor det ikke er godt, hvis vi skulle få problemet af andre årsager en anden gang.
Vi tester ammoniak asap, men vi har ikke et testsæt til det i huset - skulle gerne komme senest i morgen.
Snogen:
Vores ene anemone er på vej ned fra toppen af revet, hvor strømmen er blevet kraftigere. Den anden "tøffer" lidt frem og tilbage, men det har den gjort i et par uger nu. Den kan vist ikke helt bestemme sig for, om der nu er bedst 10 cm til højre, venstre, op eller ned. Den tredje anemone (ved ikke, hvad den hedder), er sådan en lys nærmest grønlig en med korte tentakler - ligner nærmest små bobler. Den er bare blevet lidt "brunlig" i den ene side, ingen slim eller noget - måske et blåt mærke? Det er aldrig til at vide, hvem der er oppe og slås om natten i den balje
Vandet ser fint ud, men vi er lidt uenige om, hvorvidt det lugter. Jeg synes, det lugter lidt mere/anderledes, end det plejer, men det er vist minimalt. Christian vil hjem og stikke næsen i baljen (igen) for at lugte, om jeg har ret eller bare er paranoid ...
Hvorfor er mange små vandskift ikke godt, når nitratindholdet er for højt? Mener at have læst om, at det skulle være en god måde at nedbringe det på.
... men det hjælper naturligvis ikke, når nitratindholdet er det samme i ledningsvandet som i baljen ...
Derfor er jeg alligevel interesseret i, hvorfor det ikke er godt, hvis vi skulle få problemet af andre årsager en anden gang.
Vi tester ammoniak asap, men vi har ikke et testsæt til det i huset - skulle gerne komme senest i morgen.
Snogen:
Vores ene anemone er på vej ned fra toppen af revet, hvor strømmen er blevet kraftigere. Den anden "tøffer" lidt frem og tilbage, men det har den gjort i et par uger nu. Den kan vist ikke helt bestemme sig for, om der nu er bedst 10 cm til højre, venstre, op eller ned. Den tredje anemone (ved ikke, hvad den hedder), er sådan en lys nærmest grønlig en med korte tentakler - ligner nærmest små bobler. Den er bare blevet lidt "brunlig" i den ene side, ingen slim eller noget - måske et blåt mærke? Det er aldrig til at vide, hvem der er oppe og slås om natten i den balje

Vandet ser fint ud, men vi er lidt uenige om, hvorvidt det lugter. Jeg synes, det lugter lidt mere/anderledes, end det plejer, men det er vist minimalt. Christian vil hjem og stikke næsen i baljen (igen) for at lugte, om jeg har ret eller bare er paranoid ...
Senest rettet af puffer man 27. nov 2006 13:18, rettet i alt 1 gang.
/Christian og Anna

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Hvis du vil benytte vandskifte, for at nedbringe eksempelvist nitrat, så prøv at betragte nedenstående udregning - der skal RIGTIG mange, små vandskifte til, før du har samme effekt som af ét 50% vandskifte.
Hvis du ikke bryder dig om at skifte 50% af vandet på én gang, så gå efter 25-30%.
-- sakset fra tidligere indlæg af undertegnede ---
Prøv at se dette scenarie (NO3 = 100ppm):
1. Skifter 10% vand => NO3: 90ppm
2. Skifter yderligere 10% vand efter en uge => NO3: 81ppm
3. Skifter yderligere 10% vand efter en uge => NO3: 72,9ppm
Prøv så istedet dette (NO3 = 100ppm):
1. Skifter 50% vand => NO3: 50ppm
2. Skifter yderligere 50% vand efter en uge => NO3: 25ppm
3. Skifter yderligere 50% vand efter en uge => NO3: 12,5ppm
---
/Kim
Hvis du ikke bryder dig om at skifte 50% af vandet på én gang, så gå efter 25-30%.
-- sakset fra tidligere indlæg af undertegnede ---
Prøv at se dette scenarie (NO3 = 100ppm):
1. Skifter 10% vand => NO3: 90ppm
2. Skifter yderligere 10% vand efter en uge => NO3: 81ppm
3. Skifter yderligere 10% vand efter en uge => NO3: 72,9ppm
Prøv så istedet dette (NO3 = 100ppm):
1. Skifter 50% vand => NO3: 50ppm
2. Skifter yderligere 50% vand efter en uge => NO3: 25ppm
3. Skifter yderligere 50% vand efter en uge => NO3: 12,5ppm
---
/Kim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Den kemiske formel kan jeg ikke, men hvis du tilsætter frisk vand til noget stærkt belastet, dannes der ammoniak, og det er meget farligt i selv små mængder. Et stort vandskifte er langt bedre, da du derved får en meget større opblanding/nedsættelse af nitratindholdet.
Hvis du har 100 liter vand med et nitrat indhold på 20, skifter 10 liter vand(forudsætter at det nye vand ikke indeholder nitrat) så har du bagefter 100 liter med et nitrat indhold på 18. Et nyt vandskifte på nok 10 liter vand et par dage senere, resulterer i vand med et indhold af no3 på godt 16 også så videre. Her er ikke taget højde for nitrat ophobningen i akvaret mellem vandskiftene.
Skifter du 50 liter, så har du med et hug halveret indholdet og er nede på 10 mg pr. liter.
Hvis du har 100 liter vand med et nitrat indhold på 20, skifter 10 liter vand(forudsætter at det nye vand ikke indeholder nitrat) så har du bagefter 100 liter med et nitrat indhold på 18. Et nyt vandskifte på nok 10 liter vand et par dage senere, resulterer i vand med et indhold af no3 på godt 16 også så videre. Her er ikke taget højde for nitrat ophobningen i akvaret mellem vandskiftene.
Skifter du 50 liter, så har du med et hug halveret indholdet og er nede på 10 mg pr. liter.
jeg ved kun hvordan et bundfilter skal laves så det køre.. har aldrig prøver andet.. så skal jo lige se hvordan alle i andre køre jers.. jeg syntes det er vildt alt det udstyr i bruger... også næsten alle her inde sige at man skal ha sump og skummer og dit og dat for at køre et saltvands akv det passer jo ikke..... og alt det udstyr det koster jo en halv arm... på den her måde kan alle jo være med og det er så nemt.. og det koster ikke engang det halve... kan da lige sætte et par billeder ind af min far`s akvarie ind her iaften så kan du jo se at det kan lade sig gøre....
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Luk bare alle de landbrug, de lugter, og bønderne beklager sig under alleomstændigheder alligevelpuffer skrev:Nolan:
Tak - det giver god mening.
Nu skal vi så bare enten have lukket alle landbrug i området, eller have fat i et (omvendt?) osmoseanlæg. Da nitratindholdet er nøjagtig det samme i ledningsvandet som i baljen.