Tåget vand.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
SørenBL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2012

Tåget vand.

Indlæg af SørenBL »

Hej igen

Nu har akvariet kørt 6 måneder og har nu fået styr på de fleste værdier ( havde lidt problemer med salt som var alt for høj)

men nu kommer der tåget vand. når lyset tænder kl 10, er det rigtig klart, så går der nogle timer også bliver det tåget og bliver klart igen om aften ?

Jeg troede det blot ville gå væk af sig selv, men nu har det stået på i snart 2 uger.

Mvh. Søren
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tåget vand.

Indlæg af Carsten »

Det er en bakterieopblomstring. Det plejer som du selv skriver at forsvinde.
Om man kan gøre noget ved det har jeg egentligt ingen ide om, da det ikke plejer at være et tilbagevendende problem
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Carsten, kan meget vel være du har ret men hvis Søren ikke tilsætter noget som helst og, hvis jeg husker rigtigt, endnu ikke har dyr i baljen, er mon så sandsynligt?
Så vidt jeg husker havde han ekstrem høj salinitet (og tilsvarende hø Mg). Kan det ikke tænkes, at det kan have forårsaget udfældninger (som måske kan være svære at slippe af med igen)?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af niels228 »

Hvis vandet er klart når det er mørkt og bliver tåget efter nogle timer med lys på så må det jo være "noget" der lever af lyset, en eller anden form for fotosyntese.

Vand skift og målinger
Akvarier skal vejes i ton.
SørenBL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af SørenBL »

Som PoulD skriver, havde jeg en utrolig høj salinitet, så har skiftet en del vand og er nu kommet ned på 1,026. Efter at havde skiftet vandet, kom der en hel del lange alger og et brunt lag. Pt. virker det som det er begyndt at trække sig tilbage igen. men ja, når lyset tænder er vandet rigtig klart og det er det også nogle timer før det bliver rigtig tåget igen og bliver klart igen ca. 2 timer før lyset slukker igen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Carsten, kan meget vel være du har ret men hvis Søren ikke tilsætter noget som helst og, hvis jeg husker rigtigt, endnu ikke har dyr i baljen, er mon så sandsynligt?
Så vidt jeg husker havde han ekstrem høj salinitet (og tilsvarende hø Mg). Kan det ikke tænkes, at det kan have forårsaget udfældninger (som måske kan være svære at slippe af med igen)?
Det er meget sandsynligt at en bakterie opblomstring kan ske også når der ingen dyr er i akvariet.
sådan skete det ihvert fald for mig.
Jeg kan godt følge dig i om det kan være en udfældning. Men en udfældning sker engang og ikke noget som opstår hver dag.

Egentligt kunne jeg mest forestille mig at det var infusorier, lige som i ferskvand.
Men om de så også findes i saltvand, har jeg ingen ide om.
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Casper T. »

Jeg har lige haft bakterie opblomstring. Tåget vand i over en uge. Jeg købt et billigt UV filter (400,-) og det blev klart på få timer.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"