"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Forum for generel snak omkring saltvand.
JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af JOJ »

Hej,

Bare lige for god ordens skyld så påvirkes KH-værdien (som egentlig er et udtryk for Total Alkalinitet) ikke af CO2-indholdet - det gør pH-værdien ganske korrekt i høj grad.

Mvh
J-O
Jørn-Ole Jokumsen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af AndersGS »

Flemming skrev:
minedykker skrev:HEHE elsker når der går så meget nørd i det at vi næsten er kommet frem til at en vandprøve ikke kan udføres over vand hvis vi vil have den helt rigtig sandhed.

kan dog fortælle jeg har taget 1/2 liter med hjem i en flaske der er fyldt helt op. vil gerne del svart med jer når prøven kommer retur men gider altså ikke høre om at en lille smule luft gør prøve svarene ubrugelig vi tester selv med " hobby sæt " :beer: :beer:
Sikke en gang nørderi omkring en KH måling (ment sjovt) :biggrin: Så er det måske nu jeg skal fortælle at Triton slet ikke måler hverken PH eller KH... :beer:
:K :K :K :K
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af PoulD »

JOJ skrev:Hej,

Bare lige for god ordens skyld så påvirkes KH-værdien (som egentlig er et udtryk for Total Alkalinitet) ikke af CO2-indholdet - det gør pH-værdien ganske korrekt i høj grad.

Mvh
J-O
Der er da relation mellem pH og alkalinitet. Hvis vandet er i ligevægt med atmosfæren, og luften indeholder 350 ppm CO2 ser relationen således ud
alkalinitet pH relationn.jpg
alkalinitet pH relationn.jpg (44.14 KiB) Vist 379 gange
Plottet efter denne formel:
formel.jpg
formel.jpg (8.36 KiB) Vist 379 gange
EDIT: Selv om der er relation har du måske ret. Med et større indhold af CO2 vil kurven jo ligge forskudt
EDIT2: Måske = nok (får man ros som kemi ingeniør af en professor i nanoteknologi ved man jo nok hvad man taler om :-)).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af JOJ »

Hej Poul,

Ja - den skulle være go' nok :grad: (indrømmet - jeg måtte lige repetere min basisviden via den samme kilde som din ligevægtskurve etc. ser ud til at komme fra http://www.advancedaquarist.com/2002/5/chemistry & http://www.advancedaquarist.com/2002/2/chemistry af Randy H-F). Samme kilde har netop en kurve som viser effekten på pH af forøget atm. CO2-partialtryk (men nævner også at alkaliniteten vil være konstant):
Billede

Mvh
J-O
Jørn-Ole Jokumsen
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Jesper ØH »

He ha var det ikke nemmere at gøre sådan som JOJ så :T Syntes godt nok også der var lige lovlig kemi i den, troede vi havde extrem fysikere her inde GG
http://www.advancedaquarist.com/2002/5/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"