Spraybar?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Spraybar?

Indlæg af Stefan »

Jeg er ved at lave en 143L's hjørne-balje.

Jeg har en SCWD som jeg vil bruge på returpumpen (Aquabee 2000/1), for at give lidt bølgeeffekt. Derudover har jeg en Marea 2400L/t powerhead til yderligere cirkulation.

Stenopsætningen skal selvfølgelig laves op ad overløbet.

Vil det være nødvendigt med en spraybar bag stenopsætningen eller vil der være nok cirkulation med ovenstående opsætning.

Hvis nej, hvordan laver man så spraybaren, når den ikke skal have vand fra returpumpen?

Er der andre gode løsninger til at sørge for lidt strøm i/bag stenopsætningen?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Om det er en god løsning for dig, ved jeg selvfølgeligt ikke, men i min 250 l. balje har jeg selv en OceanRunner 3500 som retur, hvilken munder ud i en spraybar bag stenopsætningen. Derudover er der en AquaBee 3000, som er tilsluttet en squid, hvilken udmunder i hver ende af akvarit, og giver en bølgesimulation.

Det er i hvert fald vigtigt, at vandet ikke står stille, hvilket det nemt kommer til mellem stenene, hvis ikke man har cirkulation der omme fra.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Er det forresten en indbygget sump, eller en sump under akvariet returpumpen er placeret i?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Den er i en udvendig sump under akvariet. ;)

Det er måske bedre at droppe Marea'en og så invistere i en pumpe der kan drive SCWD'en i stedet for?

Hvordan har du placeret din Mads? For man skal jo gerne kunne komme til at rense pumpen - så den kan vel ikke skjules så nemt?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Stefan skrev:Den er i en udvendig sump under akvariet. ;)

Det er måske bedre at droppe Marea'en og så invistere i en pumpe der kan drive SCWD'en i stedet for?

Hvordan har du placeret din Mads? For man skal jo gerne kunne komme til at rense pumpen - så den kan vel ikke skjules så nemt?
Med en løftehøjde på over en meter, vil din returpumpe miste en del kræfter, og når den så skal ignnem en squid, der giver rigtig meget modstand, tror jeg bestemt ikke du vil få et særlig godt resultat.

Jeg har min AquaBee 3000 hængende bag min stenopsætning. Jeg kan godt komme til at rense den (dog ret besværligt) men jeg har endnu ikke fundet det nødvendigt. Den er i hvert fald ikke sværere at skjule end den Marea, som du ellers ville have købt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Har nu godt nok bestilt den Marea, men har da ikke modtaget den endnu. Så jeg benytter mig nok af de 14-dages fortrydelsesret, man har ved fjernsalg og køber en anden pumpe til at drive SCWD'en, og sætter returpumpen til en spraybar, som du foreslår.

Hvilken pumpe er så anbefalelsesværdig til det formål? Den skal selvfølgelig helst være billig og have lavt forbrug - men det er desværre sjældent, at man kan få begge dele. For Marea'en er vel helt håbløs til det formål ikke?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Stefan skrev:Har nu godt nok bestilt den Marea, men har da ikke modtaget den endnu. Så jeg benytter mig nok af de 14-dages fortrydelsesret, man har ved fjernsalg og køber en anden pumpe til at drive SCWD'en, og sætter returpumpen til en spraybar, som du foreslår.

Hvilken pumpe er så anbefalelsesværdig til det formål? Den skal selvfølgelig helst være billig og have lavt forbrug - men det er desværre sjældent, at man kan få begge dele. For Marea'en er vel helt håbløs til det formål ikke?
Jo Marea kan du i hvert fald ikke bruge til squid.
Jeg har altid brugt AquaBeem og kan derfor også kun anbefale en AquaBee 3000, da de giver god power. Du kan jo evt. også installere den udvendigt, så du laver et lille indsugningsrør, der går ned i vandet. På den måde vil den være nem at rense og ikke fylde i akvariet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Se, det var selvfølgelig også en mulighed - og en af de bedre! ;)

Du vil ikke mene en 3000'er vil være for vild til en balje på 143L, hvor en del jo også går til overløb?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det kan måske godt være en AquaBee 2000/1 ville være mere passende. Din squid tager bare også en del af kraften.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jeg fortsætter lige tråden lidt... :)

Jeg nåede at få afbestilt Marea'en inden de fik afsendt pakken!

Efter nærmere research er jeg blevet lidt varm på Tunze's Turbelle powerheads pga. det lave forbrug kontra ydelsen. Har kigger på en 800/2 som retur, da den har en pæn løftehøjde samt et lavt forbrug. Burde den ikke spytte nok tilbage i bajlen, til at lave cirkulation bag stenopsætningen?

Derudover har jeg kigget på en 3000/2'er til at montere direkte i baljen og montere SCWD'en herpå.

Lyder den idé helt tosset?

Har puttet dem i indkøbskurven hos Cichlidecentret, så sidder bare utålmodigt og tripper! :D
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"