Hej med jer- har lige et rigtigt begynder spørgsmål her, håber i kan svare.
Nu hører man jo tit om, at nogen koraller "brænder" andre koraller, eller på anden måde gør skade på sine naboer.
Så tænkte jeg jo, om det er noget der kan være farlig for os. Altså evt. at komme i berøring med korallen, anemonen el. lign. og hvis ja, så hvilke?
Er nogen koraller, anemoner osv. farlige?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Vejle - Downtown
- Kontakt:
Er nogen koraller, anemoner osv. farlige?
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Er nogen koraller, anemoner osv. farlige?
Som regel er det totalt ufarligt for mennekser, og vi kan end ikke mærke det. Men der er koraller, som brænder så vi kan mærke det. om der er andre end Millepora arterne ved jeg ikke, men M. tenelli brænder som brændnælder. De er som sådan heller ikke rigtige koraller men hydroider, og de har en masse nældeceller, fuldstændigt som en brændenælde.ReeZer skrev:Hej med jer- har lige et rigtigt begynder spørgsmål her, håber i kan svare.
Nu hører man jo tit om, at nogen koraller "brænder" andre koraller, eller på anden måde gør skade på sine naboer.
Så tænkte jeg jo, om det er noget der kan være farlig for os. Altså evt. at komme i berøring med korallen, anemonen el. lign. og hvis ja, så hvilke?
Der er visse knappolypper som skulle kunne udskille en så farlig gift, at mennekser skulle kunne dø af det. Det skulle dreje sig om slægtene Palythoa og Protopalythoa. Det er knappolypper som vi alle har, og ingen er så vidt jeg ved blevet syge af at rode med dem, så det er nok en noget hårdhærdet behandlig de skal udsættes for at afgive giften.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Det gift, som visse arter af Playthoa-slægten producere, hedder palytoxin og er ret potent som giftstof. Det kan læses mere om bl.a. forgiftningssymptomer her:
http://www.cbwinfo.com/Biological/Toxins/Palytoxin.html
http://www.cbwinfo.com/Biological/Toxins/Palytoxin.html