Jeg har igangsat et projekt med udskiftning af mit akvarie som nu efterhånden har kørt i en del år.
Det skulle have været skiftet allerede, men en skitur, en skulder af led og brækket, satte en kæp i hjulet for den plan.
Nu er jeg så ved at være klar, og det nye akvariet har nu stået på gulvet midt i stuen i 4 uger (ikke så populært) så jeg er ivrig for at få byttet om på de to.
Der mangler endnu et par detaljer, men ellers er baggrunde lavet, sumpen klar, ny skummer, ny Led lampe næsten færdig, masser af baljer til nyt vand, salt ect ect...........
Min skulder er meldt klar til genoptræning idag, og jeg regner således med at kunne sætte det nye akvarie op i weekenden om 14 dage. Naboerne er sat stævne til at møde og hjælpe med at løfte det gamle ned og det nye op på plads, når det gamle er tømt, det nye bord sat på plads bla bla.....
Så er det jeg kom til at tænke på at der måske var nogle gode råd jeg kunne trække på, i forhold til at skifte akvarie og få det op at køre (alt inkl) indenfor så kort tid som muligt.
Jeg ved jo godt at vi normalt taler om indkøring og algerperioder og værdier der skal stabiliserer sig.......men den tid har jeg altså ikke.
Havde et kort øjeblik overvejet at få "passet koraller og fisk" i en periode, men det holder ikke, så jeg satser på at køre hårdt og lige på

Øverst og Nederst har jeg indsat et par billeder af det nuværende og det nye akvarie. Det nye skal stå samme sted, så det er ikke noget med at sætte det op og have en indkøringsperiode på flere uger eller mdr

Det nuværende akvarie er ca 200 L plus sump. Det nye er ca 650 L plus sump.
Er der nogen der har erfaringer med at foretage en sådan udskiftning?
Jeg forestiller mig at jeg starter en tidlig morgen og så kører på indtil jeg er færdig og fiskene svømmer igen i det nye, måske dagen efter, hvad ved jeg

Jeg regner med at sætte koraller og fisk i en balje, evt med lidt lys, men ikke noget stort setup. Hvad er der af erfaringer? Hvor længe kan de tåle at stå i en spand (koraller og fisk).
De baggrunde der er i det nuværende skal i en vis udstrækning genbruges i det nye, så de skal tages op med forsigtighed. Der sidder en del skiver og koraller på, som måske nok ikke overlever flytningen.
Jeg forestiller mig endvidere at genbruge alt vandet og blande det op med nyt tillavet vand. Det er klart at det er noget af et "vandskifte" der her er tale om, men håber det går.
Jeg har jo ikke så mange fisk, men tænker egentlig også at korallerne er det det mest kritiske. Måske min paletkirurg ikke er så glad ved tanken om et skifte, men tænker at jeg har haft den i flere år, og at den er hårdfør

Nå lang indledning.....jeg vil meget gerne høre jeres mening og evt erfaringer.
På forhånd tak
PS hvis nogen skulle være interesseret så sætter lige en tegning med mål af akvariet.