Et ned og et nyt op....samme dag?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Et ned og et nyt op....samme dag?

Indlæg af Ulrik »

Nuværende
Nuværende
Hej alle
Jeg har igangsat et projekt med udskiftning af mit akvarie som nu efterhånden har kørt i en del år.
Det skulle have været skiftet allerede, men en skitur, en skulder af led og brækket, satte en kæp i hjulet for den plan.
Nu er jeg så ved at være klar, og det nye akvariet har nu stået på gulvet midt i stuen i 4 uger (ikke så populært) så jeg er ivrig for at få byttet om på de to.
Der mangler endnu et par detaljer, men ellers er baggrunde lavet, sumpen klar, ny skummer, ny Led lampe næsten færdig, masser af baljer til nyt vand, salt ect ect...........

Min skulder er meldt klar til genoptræning idag, og jeg regner således med at kunne sætte det nye akvarie op i weekenden om 14 dage. Naboerne er sat stævne til at møde og hjælpe med at løfte det gamle ned og det nye op på plads, når det gamle er tømt, det nye bord sat på plads bla bla.....

Så er det jeg kom til at tænke på at der måske var nogle gode råd jeg kunne trække på, i forhold til at skifte akvarie og få det op at køre (alt inkl) indenfor så kort tid som muligt.

Jeg ved jo godt at vi normalt taler om indkøring og algerperioder og værdier der skal stabiliserer sig.......men den tid har jeg altså ikke.
Havde et kort øjeblik overvejet at få "passet koraller og fisk" i en periode, men det holder ikke, så jeg satser på at køre hårdt og lige på :K

Øverst og Nederst har jeg indsat et par billeder af det nuværende og det nye akvarie. Det nye skal stå samme sted, så det er ikke noget med at sætte det op og have en indkøringsperiode på flere uger eller mdr :GO
Det nuværende akvarie er ca 200 L plus sump. Det nye er ca 650 L plus sump.

Er der nogen der har erfaringer med at foretage en sådan udskiftning?

Jeg forestiller mig at jeg starter en tidlig morgen og så kører på indtil jeg er færdig og fiskene svømmer igen i det nye, måske dagen efter, hvad ved jeg :h (hvem sagde naiv :f2: )
Jeg regner med at sætte koraller og fisk i en balje, evt med lidt lys, men ikke noget stort setup. Hvad er der af erfaringer? Hvor længe kan de tåle at stå i en spand (koraller og fisk).

De baggrunde der er i det nuværende skal i en vis udstrækning genbruges i det nye, så de skal tages op med forsigtighed. Der sidder en del skiver og koraller på, som måske nok ikke overlever flytningen.
Jeg forestiller mig endvidere at genbruge alt vandet og blande det op med nyt tillavet vand. Det er klart at det er noget af et "vandskifte" der her er tale om, men håber det går.
Jeg har jo ikke så mange fisk, men tænker egentlig også at korallerne er det det mest kritiske. Måske min paletkirurg ikke er så glad ved tanken om et skifte, men tænker at jeg har haft den i flere år, og at den er hårdfør :y

Nå lang indledning.....jeg vil meget gerne høre jeres mening og evt erfaringer.
På forhånd tak
PS hvis nogen skulle være interesseret så sætter lige en tegning med mål af akvariet.
Vedhæftede filer
Mål
Mål
Det nye.....
Det nye.....
Senest rettet af Ulrik tirs 18. feb 2014 18:22, rettet i alt 1 gang.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Et ned og et nyt op....samme dag?

Indlæg af Mic4700 »

Tillykke med det :GO den nye balje giver da en del nye muligheder. Vh Michael
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

nøj det nye er sejt. Hvor er det købt?
o_O
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Ja det giver flere og spændende muligheder :-)
Det er købt hos Carsten (Decocean)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Ulrik.

Nåh, skiferier kan være farlige hvá? Men det er måske ikke derfra skaden med skulderen stammer?

Tilbage til emnet.
Jeg har lavet det du skal igang med i sommeren 2011.
Jeg havde lavet en del vand + jeg havde rigeligt med de blå bøtter stående klar.
Jeg havde et par 250L akvarier, rengjorte, til at opbevare vand, fisk og koraller. Dem har jeg stadig stående, hvis du kommer i bekneb. Det er tidligere sumpe.

Alt vand Ca 75 - 80% blev suget op i de to 250L, koraller og fisk i + cirkulation og varme.
Akvariet blev tømt helt og renset. I mens stod de resterende pumper og kørte i en spand med citronsyre, så de var rene og klar.
Så blev det dekoreret med nye søjler, og vand kom i.

Jeg genbrugte ca 60% af mit vand, resten var nyt.

Det der er en god idé er, at have overkapacitet til at opbevare koraller i. De fylder meget mere, når de bliver pillet op og sat ved siden af hinanden.

Hos mig tog det to dage, men jeg skulle også rengøre det gamle + at jeg ikke er så mobil pga min benskade.
Det skal du nok også medregne. Din kapacitet kan også være nedsat sfa din skulder.

Du skal trods alt "kun" fjerne det gamle og sætte et nyt op. Du springer hele rengøringsdelen over. Og så er dit ikke lige så stort som mit er (890L)

Held og lykke med projektet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af TOSTRA »

Har du indkørte sen nok til at starte det nye op?
De skal jo helst ikke transporteres ret langt, for så når noget af dem at dø, og så har du en indkøring alligevel...
Men det lyder som et fedt projekt, og det nye akvarie er også ret vildt :GO
Jeg glæder mig meget til at se resultatet :-)
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

crazy seahorse skrev:Hej Ulrik.

Nåh, skiferier kan være farlige hvá? Men det er måske ikke derfra skaden med skulderen stammer?

Tilbage til emnet.
Jeg har lavet det du skal igang med i sommeren 2011.
Jeg havde lavet en del vand + jeg havde rigeligt med de blå bøtter stående klar.
Jeg havde et par 250L akvarier, rengjorte, til at opbevare vand, fisk og koraller. Dem har jeg stadig stående, hvis du kommer i bekneb. Det er tidligere sumpe.

Alt vand Ca 75 - 80% blev suget op i de to 250L, koraller og fisk i + cirkulation og varme.
Akvariet blev tømt helt og renset. I mens stod de resterende pumper og kørte i en spand med citronsyre, så de var rene og klar.
Så blev det dekoreret med nye søjler, og vand kom i.

Jeg genbrugte ca 60% af mit vand, resten var nyt.

Det der er en god idé er, at have overkapacitet til at opbevare koraller i. De fylder meget mere, når de bliver pillet op og sat ved siden af hinanden.

Hos mig tog det to dage, men jeg skulle også rengøre det gamle + at jeg ikke er så mobil pga min benskade.
Det skal du nok også medregne. Din kapacitet kan også være nedsat sfa din skulder.

Du skal trods alt "kun" fjerne det gamle og sætte et nyt op. Du springer hele rengøringsdelen over. Og så er dit ikke lige så stort som mit er (890L)

Held og lykke med projektet.

Erik
Tak det var er givtigt at høre.
Jeg vil prøve at genbruge alt vandet og fylde op med nyt vand.
Ja du har jo nok ret med at koraller fylder mere når først de kommer op og står på række. Kan de klare sig uden lys i et døgn eller to?
Tak for budet om med dine "sumpe" det vil jeg huske.

Jeg har øje for min skulder, som skyldes skiferie (man er ikke helt ung længere, bør holde sig til afterskiing :beer: )

Tak for input
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

TOSTRA skrev:Har du indkørte sen nok til at starte det nye op?
De skal jo helst ikke transporteres ret langt, for så når noget af dem at dø, og så har du en indkøring alligevel...
Men det lyder som et fedt projekt, og det nye akvarie er også ret vildt :GO
Jeg glæder mig meget til at se resultatet :-)
Ja tak jeg har masser af indkørte sten, som står med cirkulation og klar til at komme ned i det nye
En hel del ligger i den nuværende sump, så de er helt klar og indkørte.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Tillykke med den nye balje.
Jeg aner simpelthen ikke om det er en god eller dårlig ide, men hvis du er bange for at vandskiftet bliver for stort, kunne du jo nå at lave en række vandskift på dit gamle i løbet af de 2 uger der er indtil det skal ned, og gemme skiftevandet i en anden balje med lidt omrøring.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

PoulD skrev:Tillykke med den nye balje.
Jeg aner simpelthen ikke om det er en god eller dårlig ide, men hvis du er bange for at vandskiftet bliver for stort, kunne du jo nå at lave en række vandskift på dit gamle i løbet af de 2 uger der er indtil det skal ned, og gemme skiftevandet i en anden balje med lidt omrøring.
Ja det har jeg faktisk overvejet, men er ikke helt blevet enig med mig selv om et er en god ide. Men tanken er er bestemt ikke uinteressant!
Jeg har også en del levende sten stående med vand og cirkulation og det overvejer jeg også at bruge.
Jeg får jo en masse forskellig baggrund der både er gammelt og helt nyt.......

Så det er noget med en ny og gammel verden der mødes! Og hvordan ser så den nye ud?

Tak
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af Bo Steen »

Hej Ulrik,

Hvordan gik det endelig med denne her ?
Hilsen Bo)
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Bo Steen skrev:Hej Ulrik,

Hvordan gik det endelig med denne her ?
Hej
Jo tak det gik faktisk rigtig godt. Det tog noget længere tid end jeg lige havde forventet. Så det med ned og op på samme dag, eller for den sags skyld samme uge, den gik ikke.
Fisk og koraller gik i et lille akvarie (små 100L)med cirkulation og lys og jeg lavede lidt vandskifte undervejs.
Det nye akvarie blev beklædt med nyt reefkeramik på bagvæggen. Det gamle kunne jeg ikke få ret meget op af, der kunne genbruges, desværre. Jeg havde så en hel del levende sten som havde stået med god cirkulation så de var helt fine.
Det gamle vand kunne jeg ikke bruge ret meget af, men fik ca 100 L ekstra (modnet vand) fra Carsten.
Jeg ved godt at nogle rynker på panden over udtrykket modnet vand, men jeg har nu brugt det de sidste par gange jeg har lavet akvarie og må bare sige at det har fungeret godt. Om det så også havde gjort det uden og kun med brug af nyt vand, kan jeg jo selvfølgelig ikke sige.
Men eller må jeg sige at det har været en stor succes. Alle fisk og koraller overlevede opholdet uden for de vante omgivelser.
Efter at have hældt vand i fik det lov til at stå en dags tid, hvorefter jeg puttede koraller i og fik dem fastgjort. Til slut kom så fiskene i, og så ud til at være rigtig godt tilfredse. Nu har jeg ikke så mange fisk, og ikke de sværeste. Paletkirurg er vel nok det mest sarte, og han har det fint.
Nu er det så godt indkørt og der er masser af liv, korallerne vokser og jeg syntes faktisk at jeg er glad rigtig tilfreds. Mangler stadig lidt fisk, men håber at Carsten får lidt hjem på fredag. Jeg har haft lidt udfordringer efterfølgende med vandværdierne ca og kan ikke helt få de små polypper på mine acroporaer til at springe helt ud, omend de vokser.
Prøver at vedhæfte et billede. Kan se det vender på hovedet, hmm.......
Mvh
Vedhæftede filer
Sådan ser det ud nu
Sådan ser det ud nu
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Det er virkeligt fedt anderledes, rigtigt flot projekt;-)
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Malanica »

Flot projekt!
Kom med fler billeder lidt af både baljen , sump og måske teknik skab.
Del med os andre sådan et flot anderledes akvarie bygge.
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af Bo Steen »

Super flot .... Og spændende :)
Hilsen Bo)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Fedt og anderledes akvarium :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hold nu helt op hvor er det blevet flot og lækker form på akvariet :W

Håber, at du vil lave en tråd under "Medlemmernes Akvarie", hvor du fortæller om det? :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Marco R skrev:Hold nu helt op hvor er det blevet flot og lækker form på akvariet :W

Håber, at du vil lave en tråd under "Medlemmernes Akvarie", hvor du fortæller om det? :happy:
Tak
Jeg skal forsøge at tage lidt billeder af det hele og lægge op :y
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"