Som nyt medlem har jeg valgt at dele min akvarie oplevelser med Jer i forhold til mindre Nano akvarier, for at se hvad der virker og desværre også ikke. Jeg håber at jeg vil kunne få glæde af Jeres erfaringer, samt anbefalinger.
OG hvordan er det så liiige at jeg har fået mig en saltvands akvarie hobby. Ganske simpelt har jeg haft fornøjelsen af at passe Kenneth og Dino's akvarie og så fik jeg pludseligt mit eget

FAKTA:
Jeg fik Nano akvariet, 11 L i Juni 2014.
- Koraler: Xenia, Sarcophyton, Discosoma, zoanthus, sinularia, feather worm.
- 2 Percula Klovnfisk opdrættet af Dino og Kenneth (fra Feb. 2014).
- 1 Dannobro's reje.
- 1 Søpindsvin: blue tuxedo urchin
- 1 søstjerne: marbled fromia starfish
- 2 aioliops megastigma fisk
- Snegle.
ERFARINGER:
De

- Et ugentlig vandskifte fra Dino/Kenneth gør, at der kun kommer en mikro del af alger på glasset –STORT succes kriterie TAK til Kenneth og Dino!

- Percula Klovnfiskene udvikler sig fint og det er interessant at dem skifte farve, som de bliver ældre.
- Koralerne: Xenia og sarcophyton ser ud til at stor trives -de vokser. Specielt feather wormen fornøjer sig meget med at formere sig.
- Søpindsvinet/ blue tuxedo urchin, har sig noget af en fest med at kravle rundt på stenen, samt samle pynt til sig selv –super trives.
- Dannebro rejen trives også fortrinligt.
De

- Jeg købte mig en søstjerne: marbled fromia starfish, så den kunne støvsuge bunden. Måtte dog indse at den kun overlevede mindre end en uge.
- Næste læringspunkt er så, at -få kun kvalificerede personer til at passe akvariet! Det blev ikke opdaget at søstjernen var død, så da jeg kom hjem var vandet blevet forurenet og flere af blød kolalerne (discosoma) og nogle andre jeg ikke
ved hvad hedder døde. Det viste sig, at koralerne Sarcophyton, zoanthus og sinularia kan klare et død-vand-mareridtet, men de var ikke happy i 4-5 dage.
- De 2 aioliops megastigma fisk valgte at hoppe ud af akvariet efter 2-3 dage. Til stor overraskelse og

anden og så det var så for tæt på kanten

TO-DO:
- Mest vigtigt skal jeg have fundet en ide/løsning på, hvordan koralerne (zoanthus) folder sig mere ud/breder sig mere. FORSLAG MODTAGES GERNE

har aftalt med Kenneth, at i stedet for at jeg får nyt vand fra Deres akvarie hver uge, vil vi prøve at gøre mit vand "mere beskidt" og herved kun skifte vandet hver 14 dag. OG andre forslag…?

- Stor overraskelse har snegle valgt at formere sig kraftigt, så jeg vil tage billeder af fremskridtet af deres æg-formering. Hvad det bliver til -ja

- Se hvordan koralen sinularia (nederst i akvariet) udvikler sig. Den falder meget sammen, for så at rejse sig op igen + farveskift fra grøn til lyserød og tilbage igen. Så mon den klarer det og hvis ja, hvor stor bliver den?
- Skal have lavet et "låg" til akvariet, så mine fisk ikke hopper op

skal helt sikkert suppleres med en ny. Herudover også par af aioliops megastigma fiskene for at se om de kan overleve, nu hvor de ikke kan hoppe op.
- Og andet på to-do listen…?? Må jeg lige se på

UP-DATE kommer løbende

Har vedhæftet diverse billeder....