Dansk oversættelse på foranledning af Jens Jørgen Andersen.
Bibliotekar: Alice D. Andersen
original artikel fra Der meerwasser aquarianer
skrevet af Dietrich Stuber
årgang 4/2005
Korallers tilpasning og fragmentering … for eksempel Fungiidae familien.
Som vi allerede i hefte 3/2005 har set, fremkommer de farver slet ikke, som glæder os så meget. Det har mange gange en årsag, og man skal gøre sig klart, at hvis man forsøger at øve indflydelse på farverne, kan det gå ud over livsbetingelserne for mange koraller. Man skal i hvert tilfælde ikke handle uovervejet og forvente hurtige resultater. Det største mål skal være at skabe gode betingelser for dyrenes overlevelse i vore akvarier. Den senere virkning, hvad også farverne angår, indstiller sig af sig selv. For dog ikke at farverne helt skal lade være med at vise sig, vil jeg give et eksempel med mine Fungia koraller.
Problemer med at holde Fungia koraller i live og formeringsdygtig.
Denne arts gode forudsætninger for at kunne holde sig i live blev egentlig opdaget ved et tilfælde. En Fungia, som havde revet sig løs og var ved at gå i opløsning, forblev i akvariet. Den almindelige praksis var hurtigt at tage løsrevne og opløste koraller op af akvariet for ikke at belaste vandet, men netop denne koral, som stammede fra import fra naturen, opløste sig ikke mere, og man kunne erfare, at der dannede sig nye polypper af restsubstratet.
Indtil denne opdagelse var det ikke beskrevet i hverken tysk eller international faglitteratur, at disse koraller kunne formere sig på denne måde.
Kun Veron har beskrevet formeringsmåder i hans første bog "Verdens koraller", men denne bog kom først langt senere til vore breddegrader. Det vigtigste er, at ud af disse delvist opløste koraller opstår der en mangfoldighed af nye koraller. Vi har erfaret det samme med den Stüberske Acropora (Acropora steuberi). De delte sig i mange akvarier og næsten alle dyr levede videre. De blev nu på en vidunderlig måde tilpasset vore akvariemiljøer.
Denne ene Fungia blev hurtig til tusind, og opdrættet udviklede sig så hurtigt i mange akvarier, at de ikke var til at holde nede. Der var kun denne ene "bagdel" ved disse koraller. De var ensfarvede beige. Det viste sig dog senere, at disse koraller var i stand til at udvikle forskellige farver og af og til på bekostning af andre korallers farver. Man kom til den erkendelse, at det med farver slet ikke er så enkelt, fordi det er dyrenes måde at erobre og tilpasse sig en plads i akvariet.
Den mest almindelige skuffelse:
Da det er almindeligt, at selv det mest farverige dyr reagerer på farverne på nye omgivelser, kan man forestille sig den store skuffelse det er, når en farverig koral falder tilbage til den brunlige eller beige farveform, næsten som om man tørrede farverne væk med en klud. Det skal man dog ikke være ked af. Det er en naturlig reaktion for dyret for at kunne tilpasse sig de nye omgivelser. Hvis disse koraller ikke ville være i stand til denne form for farvetilbagetrækning, ville de ikke være i stand til at tilpasse sig, og de ville dø. Der er dog muligheder for at fremelske farverne igen. Det kommer helt an på den, der passer akvariet, - akvaristen.
Farvestabilitet er ikke garanteret:
I mit akvarium har der selvfølgelig også været farvetilpasning, som skyldtes lysadaption. Der har været en variant af kraftig rød og rød lilla med grønlige strejf, men man ser ofte, at farverne ikke er stabile. Fungiaerne har tilpasset sig lidt efter lidt, og fire af dem i samme akvarieområde har fået den oprindelige farve, men i forskellige variationer. Nogle er sølvagtige og andre nærmer sig de brunlige farver. Først var det de fritvoksende eksemplarer og efter nogen tid (ca. 1,5 år) fik de også de fastsiddende Anthocauli til at skifte farve. De forskellige Fungias vokser alle i det samme område i mit akvarium på bunden, ca. 90 cm under en 250 Watt HQI-brænder, som i lang tid havde en farvetemperatur på 5.000 Kelvin og senere blev drevet op til 10.000 Kelvin.
Den røde Fungias farve holdbarhed er nogenlunde stabil. Man kan dog iagttage ændringer i perioder, men de er ikke væsentlig forskellige. Ændringerne sker mange gange, fordi korallerne udvider eller ændrer form i grenene. Derved bliver kropsoverfladen større, og farvestyrken deler sig tilsvarende. Farverne er så lidt blegere og bliver først stærkere, når korallen trækker sig sammen igen. Det kan ofte ske om dagen, og det kan være i perioder af flere ugers varighed, at disse ændringer kan ske. Det har også noget at gøre med varighed af brænderen. Min er på 6 måneder og i slutningen af brændtiden forekommer farverne blegere. Særlig smukt kommer farverne frem, når solen på en sommereftermiddag skinner ind i akvariet. Dette kommer alle dyrene og deres farver til gavn og viser os tydeligt, hvor svage vore HQI-brændere er i forhold til sollyset.
Forskellige farver i samme akvarium (bassin):
Hvis jeg flytter en fungia over i et andet akvarieområde, ændrer dens udseende fra lidt til rigtig meget. Ændringen afhænger af, hvor meget den afviger fra omgivelserne. Hvis jeg fjerner en koral og sætter den længere tilbage i akvariet, ændrer grundfarven sig ikke ret meget, medmindre strømforhold og HQI-brænderen er forskellig fra det sted, hvor den befandt sig før. Et andet parameter er lys indfald og lysstyrke ude fra. Alle disse minimale ændringer kan have indflydelse på farve holdbarheden for en flyttet fungia, og i de mest uheldige tilfælde ændrer den farve til beige. Efter en tre måneders tid kan det dog hænde, at den ændrer farve igen, så den tilpasser sig omgivelserne på det nye sted. Det viser altså ganske tydeligt, at farvedannelse har en ganske specifik funktion.
I mit akvarium
Man kan nu spørge, hvordan det vil se ud, hvis en farverig fungia bliver sat ned i mit akvarium fra et andet akvarium?
Her vil man måske tro, at de nye koraller tilpasser sig således, at de antager de farver som allerede findes på de andre koraller. Det er slet ikke tilfældet. Jeg vil tillade mig at påvise det med den såkaldte Zöllner-fungia, som jeg fik foræret fra Østrig af Peter Graf. Disse koraller fik deres navn, fordi det lykkedes en mand ved navn Zöllner at udvikle en speciel farve hos disse koraller. Disse koraller har mere eller mindre over et tidsrum på 2 år bibeholdt deres farve. Det kan have den årsag, at disse korallers grundfarve er broget eller flerfarvet, men forskellen ligger nok snarere i det faktum, at de tydelig har to farver. Der var områder, hvor de var farvet grønne. I andre områder dominerede den røde, og mellem de to områder var de brogede. Denne farvekomposition forskubbede sig i årets løb. Den stabile farve rød eller grøn forblev kun der, hvor korallen oprindelig voksede. Når den bredte sig blev den tofarvet.
Andre indvirkninger
Vi har indtil nu kun behandlet farverne og årsagerne for deres eventuelle opståen. Der er andre faktorer som spiller en rolle for deres form og formering. Den naturlige formering for stenkoraller er gennem et larvestadium. Dette gælder også for fungia. Denne koral har dog blandt stenkorallerne en særlig måde at leve og formere sig på. De formerer sig ganske vist også fra larvestadiet, men det er kun i deres første livsafsnit, at de er sessile (fastgroede) dyr. Det sessile livsafsnit kan i hvert tilfælde i akvarier være meget lang. Det hænger sammen med vækstbetingelserne og hvilke mekaniske kræfter, der øver indflydelse på korallerne. Lad os se på frakmentformering. Som regel sker der fragmentering, hvis der er opstået en skade på en vækst. Det kan være et bid fra et andet dyr, men også andre faktoren kan give dette udslag. Der danner sig nye polypper på den skadede vækst, som så fæstner sig til moderdyret. For det meste dominerer én polyp, som vokser stærkest, men det har ingen negativ indflydelse på de andre. Falder den dominerende polyp af som "tallerken", overtager de andre polypper dens plads.
Udviklingen af den afbrækkede ende af koralstammen er dog ikke endt med dette. Under den gamle polyp danner der sig et substrat i fordybningen, som bliver tilbage fra den modne "tallerken". Også ud af dette substrat danner der sig en ny polyp. På denne måde kan man få mange dyr frem af eet dyr. Dette har ført til en sand plage. Dyrene formerer sig så hurtigt, at man ikke har plads til dem, og dertil kommer, at disse dyr er meget robuste.
Fission (Spaltning)
Foruden fragmentering er der også en spaltningsvariant som kaldes fission. Dette kendes især fra
stenkoraller med store polypper. For det meste er fungia koraller runde. Lette afvigelser findes også normalt. Der findes dog også helt unormale former, som først opstår i akvariet. Populations tætheden spiller her en rolle, især hvis der befinder sig mange koraller i et begrænset område. Er dette areal meget lille, kan man iagttage, at enkelte dyr forener sig igen. De vokser sammen ved berøringsstedet. Man kan iagttage, at det er to selvstændige dyr, der er forbundne. Skelettet er ikke formet identisk og begge dyr har hver sin gastral (mave) åbning.
Den dråbeformede afsnøring
Endvidere er det iagttaget, at der kan udvikle sig nye koraller ved en dråbeformet afsnøring. Det er dog ikke helt en afsnøring som ved læderkorallerne, men forud er der sket et brud på skelettet. Hvad der er årsag til dette brud er mig ikke bekendt. Ved det opståede brud dannes en vævspose. I denne pose vokser vævet videre, og der opstår en selvstændig koral. Det er en forudsætning for denne delingsmåde, at korallen ligger ved et tomt område ved bruddet. Hvis dette er tilfældet bliver denne pose dannet, ellers vokser bruddet igen sammen inden i vævet. Også på den måde kan der opstå to dyr. Ofte kan man iagttage, at der befinder sig to maveåbninger på et normalt skelet. Som regel er der blot sket en deling af vævet. Disse åbninger kan hver især optage næring, men grundsubstratet, skelettet, bliver dannet som eet dyr og har som regel en rund form. Sådanne afvigelser kan man ofte se ved disse koraller.
Heliofungia har den samme måde at leve på
Også arten Heliofungia lever på samme måde. Over en årrække har disse koraller allerede udviklet sig til at kunne holde uden problemer. Formering lykkes på samme måde. Jeg har en Anthocaulus, som jeg har fået af hr. Bernd i Karlsruhe. Den har udviklet sig i mit akvarium på bedste måde. Den påstand, at koraller i akvarium skal fodres, trækkes hermed tilbage. Disse dyr overlever og formerer sig uden at blive fodret. Dog er der en forskel mellem de to dyrs opretholdelse i akvariet. Heliofungia skal have mindre belastet vand end Fungia. Begge arter tåler ikke direkte stærk strøm. Hvis de udsættes for dette, trækker de sig så stærkt sammen, at væksten går itu. For det meste følger dernæst en vækstopløsning. I bedste fald kommer der nye Anthocauli frem, hvis en hurtig indgriben lykkes, men ved Heliofungi er der en stor risiko for stress, som gør det af med dyret. Den almindelige Fungia bliver før færdig med disse problemer og tilpasser sig hurtigere.
Afslutning
Jeg omtalte allerede, at alle de beskrevne arter ikke blev fodret. Tilsætningen af sporstoffer var indtil denne udgivelse begrænset til jod og strontium. Hvis man forhøjer jodtilsætningen en anelse, kan man en iagttage en forstærket grønfarvning – især hos Heliofungia. Denne koral reagerer med farvetab, hvis man belaster vandet med forhøjet fosfat (PO4). De andre fungiaer reagerer næsten ikke på ændringer i vandet. Det må dog her tydeligt betones, at det drejer sig om dyr, som udelukkende er opdrættet i akvarium og som allerede har levet der i nogle år. Når det gælder fungia, som er importeret fra naturen, kan man stadigvæk opleve, at de ikke overlever eller kun overlever i kort tid.
Selvom Fungia koraller endnu ikke hører til de opsigtsvækkende koraller, og at man kun kan læse lidt om dem i faglitteraturen, er det dog af stor værdi at få dem integreret i vore akvarier. Som eksemplerne på billederne viser, er mange af dem opsigtsvækkende i farverne og passer smukt ind i det modespektrum af farver, som vi kan lide.
En spændende artikel om fungiidae familien
- K.E
- Dragefisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
En spændende artikel om fungiidae familien
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Al ære og respekt for JJ's arbejde, men hvorfor har han oversat den??
Men der er noget som jeg synes savner en nærmere forklaring:
"Andre indvirkninger
Vi har indtil nu kun behandlet farverne og årsagerne for deres eventuelle opståen. Der er andre faktorer som spiller en rolle for deres form og formering. Den naturlige formering for stenkoraller er gennem et larvestadium. Dette gælder også for fungia. Denne koral har dog blandt stenkorallerne en særlig måde at leve og formere sig på. De formerer sig ganske vist også fra larvestadiet, men det er kun i deres første livsafsnit, at de er sessile (fastgroede) dyr. Det sessile livsafsnit kan i hvert tilfælde i akvarier være meget lang."
Hvad kommer efter det sessile stadie??
Men der er noget som jeg synes savner en nærmere forklaring:
"Andre indvirkninger
Vi har indtil nu kun behandlet farverne og årsagerne for deres eventuelle opståen. Der er andre faktorer som spiller en rolle for deres form og formering. Den naturlige formering for stenkoraller er gennem et larvestadium. Dette gælder også for fungia. Denne koral har dog blandt stenkorallerne en særlig måde at leve og formere sig på. De formerer sig ganske vist også fra larvestadiet, men det er kun i deres første livsafsnit, at de er sessile (fastgroede) dyr. Det sessile livsafsnit kan i hvert tilfælde i akvarier være meget lang."
Hvad kommer efter det sessile stadie??