Røven i vandskorpen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Røven i vandskorpen

Indlæg af TNielsen »

Nu er gode råd dyre, ville fjerne nogle glasroser i baljen så brugte for første gang salt syre som folk skriver om herinde, det skulle jeg ikke have gjort på ekstremt kort tid vendte alle fisk bunden i vejret også skulle det gå stærkt.
Blandede en balje vand, i med salt og røre som en tosset for at få det opløst i en fart, alt imens konen skubbede rundt med fiskene for at holde i liv i dem.

Fik flyttet dem over i en balje med nyt saltvand sammen med de koraller som stod på en sten der var til at flytte.

Og nu står jeg så med en balje med 10cm vand og fisk og koraller i en stor pærevælling, fiskene ser ud til at overleve, men det ser jeg jo nok først over natten.

Men hvad skal jeg gøre? Er jo nok nød til at starte akvariet helt forfra, men hvad man fiskene i baljen, hvor længe kan de være i den?

Nogle gode råd der kan få mig op af det utrolig dybe hul jeg er faldet i?
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Røven i vandskorpen

Indlæg af Mikki »

Hvor meget syre har du brugt og hvad styrke?
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Kan sku ik huske hvad det præcis er der sker ved od af dette, men er det måske ilt det har taget ud af balje. ?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Hvordan brugte du saltsyren?

Det skal i en sprøjte og injiceres i glasrosen!?!
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Det lyder mystisk. Jeg har gjort det 3-4 gange uden uheld. Den mindste kanyle fra apoteket. En dråbe sprøjtet IND i glasrosen og det har været det. Uden nogle uheld overhovedet.

Held og lykke med det hele.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af TOSTRA »

Jeg bruger citronsyre. Det er ikke så stærkt, men det kan glasroserne heller ikke lide...
Jeg vil virkelig håbe, at dit akvarie kommer op at køre igen uden for meget besvær!
Men jeg kan desværre ikke rigtig hjælpe... Held og lykke!
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Brugte den i en sprøjte ind imod glasrosens fod gjorde det på 5 roser og trykkede på sprøjten så der kom en lille sky ud og rosen trak sig ind, i panikken fik jeg ikke lige kigget hvor meget der var tilbage i sprøjten men har max brugt 1ml og nok en del under det.

Salt syre fra borup, 30%
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Det lyder da noget mystisk..
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har også gjort det flere gange, med den samme saltsyre du brugte. Det har ikke givet problemer.
Hvis der kommer for meget saltsyre i, så falder ph i akvariet og det kan vist nok give et fald i iltindholdet, husker det ikke præcist.
Men 1 ml burde ikke kunne få det til at ske.
Jeg har fjernet en to-tre stk og brugt en god ml uden negative effekter. Du har to akvarier i din signatur, er det i det store eller det lille?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

TNielsen skrev:Brugte den i en sprøjte ind imod glasrosens fod gjorde det på 5 roser og trykkede på sprøjten så der kom en lille sky ud og rosen trak sig ind, i panikken fik jeg ikke lige kigget hvor meget der var tilbage i sprøjten men har max brugt 1ml og nok en del under det.

Salt syre fra borup, 30%
Har fjernet 8 stk på en omgang og har ihvertfald brugt 0,3 til hver af dem. Der er noget helt galt her. Brugte selv 30%
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Det skal IND i glasrosen med en kanyle - ikke bare plaskes rundt udenpå.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Det er det lille på 90l

Har gjort 2 ting ved akvariet i dag, har tilføjet en blenny og fjernet de glasroser, ellers har der ikke været noget unormalt.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Mål din Ph og lad os høre målingen... bare for at være sikker på at det ikke er et ph drop.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

PHen på nuværende tidspunkt er et sted mellem 7,4 og 7,7 målt med salifert

Har iltet vandet siden det begyndte at gå galt for har stadig den nye blenny dernede et sted, den er umulig at fange men ser ud til at leve endnu, den gemmer sig bare så snart man kommer i nærheden med nettet
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

7,4 er lige i den lave ende. Den burde ligge højere.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Er du 100% sikker på at der kun er kommet 1 ml i? lå din ph som den skulle før?
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Ja er 100% sikker på den der ikke var mere end 1ml i sprøjten, og fyldte ikke efter undervejs.

Har ikke målt PH et stykke tid så der må jeg være svar skyldig
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Sidst jeg fjernede glasroser var der 4 stk de var STORE og fik 1 ml hver i 400l vand. ingen problemer
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Nogen gode råd til hvad jeg nu skal gøre, hvor længe kan fiskene og korallerne bo i baljen uden levende sten? Tænker jeg nok er nød til at starte helt forfra med frisk vand os
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Hvis du allerede har smidt fisk og løse koraller over i nyblandet saltvand, så har de allerede været udsat for stress grundet de hurtige ændringer i værdierne, desuden er nyblandet saltvand rimelig kradsbørstigt, så du må se at få buffet DT tilbage til korrekt Ph. Fiskene skal vel tilbage i tanken asap antager jeg. Så buf din Ph op med, hvad der passer bedst ind i dit system da der er flere metoder til dette, eller lav et mega vandskift(90 liter er jo til at overskue) og sørg imens for at fiskenes parametre er som de skal være, indtil at de kan komme tilbage i DT.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Overlevelsen på fiskene afhænger af stressfaktoren /miljøet de midlertidigt opholder sig i, samt kvaliteten af vandet . Så det er lidt svært at sige med sikkerhed, men smid evt lidt sten ned til dem hvis der er plads.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Enig i det Joel skriver.
Nu skal det jo gå stærkt, men ellers er kalkwasser en brugbar metode til at buffe Ph.
Spørgsmålet er så, hvor hurtigt du kan få fat på det pulver. Det opløses ret nemt og klar til brug ret hurtigt - når man altså har fået fat i det.

Erik

Edit: Spekulerer også lidt over, hvordan din Ph er blevet så lav. Under 1 ml burde ikke kunne gøre det alene.
Men måske, hvis du har bevæget dig lige på kanten, så har det måske været den berømte dråbe. Men det lyder alligevel ikke rigtigt.

Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Tænker jeg er nød til at starte mere eller mindre forfra, helt nyt vand så er spørgsmålet om man skal satse på at der ikke er noget galt med stenene og sandet eller om det også skal op og renser.

Tænker fiskene kan leve i baljen med skumler og lys på et par dage indtil det andet er kørende igen? Vil nødigt flytte for meget rundt på fiskene de er jo helt rundt på gulvet
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Lige et spørgsmål som måske er fuldstændig tåbeligt og langt ude i skoven:
Som jeg forstår det, har trådstarter ikke injiceret syren i glasroserne, men blot sprøjtet det på foden af dem. Det er vel ikke usandsynligt, at HCL ville kunne stimulere en glasrose til at levere et ordentligt skud nematocyster?
Hvis det skete, ville det så kunne få en eller flere fisk til at reagere på den beskrevne måde?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Øv øv øv trist og høre :/ Du kan kun skifte mindst 50% vand og så krydse fingre for dine fisk's gæller ikke er ødelagt, og du ikke mister for mange koraller. For en del år siden prøvede jeg også saltsyre, og mine fisk gællede som en sindsyg, mistede da også på det :/ Jeg ved nogle har god erfaring med det, men det havde jeg bestemt ikke :/ Men fremover så brug joes juice eller wurdemanni rejer(ikke TR de aner ikke hvad en aiptasia er) Ved godt det er en sølle hjælp. Ønsker dig mega held og lykke herfra.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Her kunne det være lidt sjovt at få nogle målinger, for Ph´en er nok ikke det eneste der er way off... Plejer at gå hand i hånd med lav Kh hvis i spørger mig, da Bicarbonater, Hydroxid og Calcium normalt er med til at buffe ph´en. Så mit råd er VANDSKIFT.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Mistede en fisk i nat desværre, men resten ser ud til at klare den
De bor nu i en bedroller med lys og skummer på, så må jeg se om det ikke går ellers må jeg finde ud af en anden løsning.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af TNielsen »

Dag 2 ser det meste uændret ud, fiske familien har åbenbart fået et tættere sammenhold så nu sover de alle 4 i eller omkring sarcophytonen så hvor de før jagtede hinanden rundt, så er der ikke noget som en krise til at bringe fjender sammen :)
IMG_20141001_100815.jpg
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

TNielsen skrev:Dag 2 ser det meste uændret ud, fiske familien har åbenbart fået et tættere sammenhold så nu sover de alle 4 i eller omkring sarcophytonen så hvor de før jagtede hinanden rundt, så er der ikke noget som en krise til at bringe fjender sammen :)
IMG_20141001_100815.jpg
Det er da ellers en lille lækker frag tank du har fået på benene der ;)
Konceptet at avle koraller under sengen falder mig pludselig ind. Så kan konen ikke brokke sig over at det fylder og man kan få titlen som ruge far;)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"