Fra Malawi til Saltvand.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
pkgfx
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2014

Fra Malawi til Saltvand.

Indlæg af pkgfx »

Hej Allesammen

Efter at have haft akvarie i mange år går jeg nu med den lille drengedrøm om at starte et saltvands akvarie.
jeg har tænkt mig at få den lokale glarmester til at hjælpe mig med at bygge det.

Ang mål, jeg havde tænkt mig at bygge et Cube akvarie på B:1m , D:1m og H: ca 40-60cm?
4 Huller i bund til Udløb, returløb, reserve hvis nu det skulle blive stoppet, og et til teknik.
Sump på ca 100L hvis dette er nok.

Kan man bruge noget af sit "gamle" udstyr fra sit ferskvands akvarie til saltvand?, har hørt nogle køre med deres gamle gulvpumpe.
har 3xPumper som kører ca 1500L i timen til at lave strøm i vandet er dette nok eller skal jeg have en ordentlig wavemaker?

LS ca 40-50KG.

dette er mere en forespørgelse på hvad teknik jeg skal have fat i og få gode råd og vejledning så det ikke går helt galt :D.

Mvh
Michael
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Fra Malawi til Saltvand.

Indlæg af KasperT »

Du skal nok ha en retur som kan tage 3-4.000l/time og cirkulation på 18.000l/time eller mere alt efter stensætning osv.

Og så en skummer, så er du ved at være klar :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fra Malawi til Saltvand.

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at du skal gemme det gamle udstyr væk, og så få fat i noget nyt. Pumperne kunne i princippet bruges, men ikke til ret meget.
Et akvarie 400-600 liter, skal have som minimum 12000-18000 liters cirkulation i timen og meget gerne mere. Så du kan nok se at de 3 pumper med samlet 4500 liter ikke batter meget og vil blot fylde meget op.
Når du skriver wavemaker, har du så noget konkret i tankerne?
100 liter sump er nok, men du bør også have en ferskvandbeholder med 50-60 liter osmosevand i til efterfyldning.

Hvad du bør kigge efter af teknik er:
Cirkulationspumper med nok effekt, hellere 2 end en mega pumpe.
Returpumpe fra sump, på ca. 2-3000 liter.
Osmolator til efter fyldning af ferskvand til sumpen.
Skummer, regn ikke med det antal liter som fabrikanten oplyser, men divider det med 2. Og skummeren må gerne have en kapicitet på 1500-2000 liter.
Og selvfølgelig noget lys. Hvad du der skal gå efter kommer også helt an på hvad du vil holde. Fisk alene kræver ikke så meget lys, men koraller skal have en hel del mere.
Der er flere løsninger.
T5 rør, fås i flere længder og farver. Kelvin tallet på rørene skal ligge på mellem 10000-20000 kelvin, for ikke at få en gullig farve i vandet.
Hqi, er en gammel lyskilde, som er rigtigt fin, men koster en del i strøm, men tilgæld er meget billig i indkøb nu, hvor de fleste har investeret i led lamper i alle mulige prisklasser.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"