Nitrat filter

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11
Postnummer: 6870 Ølgod
Saltvand siden?: 2013

Nitrat filter

Indlæg af Martin J »

Jeg har lidt små problemer med for høj nitrat og po4.
Po4 0.5
Nitrat 25

Jeg fik så lavet en fin reaktor og bestilte noget rowaphos hjem fra deepocean, og ville montere mit nitrat filter også. Men han ringede og sagde de ikke havde mere rowa hjemme men han havde noget Clear fx pro hjemme som skulle være lige så godt til at fjerne phosfat og skulle endda også bringe nitrat ned.
Det har så kørt 10 dage nu og har INTET målbart hjulpet, så spild af penge. :BA

Men vil det være en dum ide at stadig montere mit nitrat filter nu?
Og ang. nitrat filteret skal den bare fyldes helt op med de gule svovlkugler? eller er der noget med antal gram pr. liter?
Hvor lille flow skal igennem det, det skal kun nærmest dryppe ud af filteret ik?
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring

Re: Nitrat filter

Indlæg af Ole Bach »

Der kan sagtens gå flere uger inden du kan måle noget resultat.
Der er flere her inde der siger at der gik 3 måneder før det rigtigt gav resultater.
Som du sikkert har hørt sker intet godt hurtigt i denne hobby ;)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Clear fx pro er sikkert hverken værre eller bedre en al mulig andet aktivt kul med polymer coated GFO. Man kan måske diskutere om det er den bedste løsning til prisen, og måske har du slet ikke brug for aktivt kul i din situation.

Al det NO3 og PO4 kommer jo et eller andet sted fra. Hvis du ikke kan identificere kilden og mindske den, kan det jo være lidt ligesom hvis du forsøger at grave et hul samtidig med der står en og skovler jord ned i hullet med præcis samme hastighed.

Selv ville jeg foretrække vodka (VSV) til at reducere nitrat, hvis jeg havde nitrat i så store mængder. Det virker, og koster jo næsten ingen ting. Ad den vej kan man samtidig fjerne en lille smule fosfat.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af Martin J »

Grunden til det er jo nok mine fisk, det er ikke fordi der er mange, men de får jo alle hele rejer og små fisk, smelt.
Det belaster jo en del det kan jeg ikke komme uden om.

VSV metoden har jeg aldrig været vild med rode mig ud i, så må et nitrat filter være nemmere at have kørende.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Mikki »

Du kan os køre bio pellet men alle muligheder tager tid. Lav dig en Ats eller køb en og se om det ik er vejen frem
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Martin J skrev:Grunden til det er jo nok mine fisk, det er ikke fordi der er mange, men de får jo alle hele rejer og små fisk, smelt.
Det belaster jo en del det kan jeg ikke komme uden om.
Nå sådan. Du holder Sphyraena, Epinephelus lanceolatus eller noget i den stil :biggrin: Ja, den slags sviner jo nok lidt :y
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af Martin J »

Det er ikke ligefrem små klovn fisk nej, har prøvet men de blev spist ;)
Men stadig er det en skidt ide at montere nitrat filteret nu?
Eller skal jeg give det en længere chance med det clear fx?

Lav dig en ats, og det er?
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring

Indlæg af Ole Bach »

Martin J skrev:Det er ikke ligefrem små klovn fisk nej, har prøvet men de blev spist ;)
Men stadig er det en skidt ide at montere nitrat filteret nu?
Eller skal jeg give det en længere chance med det clear fx?

Lav dig en ats, og det er?
Det er en algea scrubber. Altså et form for rist hvor der løber vand ned over med lys på. det resulterer i at der kommer alger der som du så fjerner.
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Indlæg af DKMcSalt »

Dodomand skrev: Som du sikkert har hørt sker intet godt hurtigt i denne hobby ;)
:T
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af Martin J »

Det er en algea scrubber. Altså et form for rist hvor der løber vand ned over med lys på. det resulterer i at der kommer alger der som du så fjerner.[/quote]

Det lyder som MEGET langsom proces, og der skal vel også massivt meget alge til for det er noget der batter.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Martin J skrev:Det er en algea scrubber. Altså et form for rist hvor der løber vand ned over med lys på. det resulterer i at der kommer alger der som du så fjerner.
Det lyder som MEGET langsom proces, og der skal vel også massivt meget alge til for det er noget der batter.[/quote]
Ja jeg har lagt med en no3 på 50+ i et lille års tid nu og 2 måneder efter min Ats er kommet i skal jeg tilføje for at få den bare lidt mål bart og er faktisk ude i at fjerne skummeren nu. Alle processer er langsom i denne hobby(ihvertfald de gode) og Ats har jo en del andre fordele som øget pods bestand og den fjerner ikke ikke alle tilsætningerne som en skummer gør.
Jeg er tilfreds med min ihvertfald og jeg har efterhånden prøvet alt fra vsv til biopellet og diverse væsker.
Keep it simpel
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Nogle typer marinedyr kan måske også tænkes, at være nogle rigtig utaknemmelig bæster som ikke engang sætter pris på hurtige ændringer. Uanset det måtte være ændringer til det bedre, kan det jo være en "kold tyrker".
Men vil du have reduceret næringen hurtigt, kunne relativt store vandskift, hver eller hver anden dag, måske være en mulighed.

Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af Martin J »

Det er godt nok aldrig noget jeg har hørt om, men er sikkert også en god løsning.
Havde jeg plads havde jeg også et akvarie stående som refugium med alger i, det er jo lidt hen af det samme.
Men hvad er der galt i et nitrat filter med svovl kugler?
Det er heller ikke fordi jeg vil nedbringe nitrat og fosfat i løbet af et par dage.
Jeg vil bare gerne have dem bragt ned af og blive der.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Der er intet galt med de forskellige muligheder. Der er mange veje til ROM ;)
Mener dog ik man kan køre svovl filter uden en filter mere der kommer lige efter svovlfilteret.
Refugime har jeg os i mit. Men Ats kommer os til at fungere som et rensnings filter når der kommer alger på. Samt det suger no3 osv til sig
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Der er ganske givet intet som helst galt med et svovlkuglefilter. Jeg har aldrig selv prøvet sådan et, men efter hvad jeg har kunnet læse mig til kan det være lidt omstændeligt. Det kræver vist konstant justering, at få det til at køre, især de første uger under indkøring. Filteret skal også helst være med intern cirkulation. Derudover er der også en risiko for, at der kan opstå den samme forførende odør som du kender fra stinkbomber.
Det virker formentlig ganske udmærket, personlig synes jeg bare carbon / vodka tilsætning er en langt mere simpel måde at opnå det samme på. .

Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg kørte med nitrat filter for nogle år siden. Synes nu det var meget let. Ret "sit and forget" faktisk. Hvis jeg døjede med meget høj nitrat i dag. Ville jeg også vælge det frem for vodka. Så skal man heller ikke være bange for at komme til at dosere for meget.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg kan på det varmeste anbefale dig at bruge en kombi af Rowahos, og billig vodka fra netto :-)
blot læs om det - fx på vores wikki først

Mvh
Peser
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jo rowa og vsv er da helt sikkert den nemmeste og billigste vej frem !
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

En diy Ats er da bestemt os en billig løsning og kontrolbar
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af Martin J »

Jeg syntes man læser om rigtig mange der bruger "vsv" metoden, og rowaphos, så umildbart må der da være mange der har problemer med forfat og nitrat.

Det er sikkert også noget der skal prøves engang.
Jeg har bare ikke sat mig meget ind i det endnu.
Den største grund til jeg hælder efter nitrat filteret er nok fordi jeg har en fin aquamedic liggende og et par sække svovl kugler :)
men har aldrig prøvet det.

Ryom. Hvor meget flow kørte du igennem filteret, eller var det rigtig det med det nærmest kun skal dryppe ud af det?
havde du noget mere filter på efter som Mikki er inde på.

Mikki dit ats er det ikke noget du ligge et billed op af engang, kunne da godt tænke mig at se det :)
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Martin J skrev:Jeg syntes man læser om rigtig mange der bruger "vsv" metoden, og rowaphos, så umildbart må der da være mange der har problemer med forfat og nitrat.

Det er sikkert også noget der skal prøves engang.
Jeg har bare ikke sat mig meget ind i det endnu.
Den største grund til jeg hælder efter nitrat filteret er nok fordi jeg har en fin aquamedic liggende og et par sække svovl kugler :)
men har aldrig prøvet det.

Ryom. Hvor meget flow kørte du igennem filteret, eller var det rigtig det med det nærmest kun skal dryppe ud af det?
havde du noget mere filter på efter som Mikki er inde på.

Mikki dit ats er det ikke noget du ligge et billed op af engang, kunne da godt tænke mig at se det :)
Du kan lige få et par hurtige billeder her. Det her er taget idag og det er 3 dage siden den blev renset. den køre med Ehiem 600 ltr pumpe og en 15 watt altså 5x3 watt pære 2 blå og 3 rød. skal lige have opgraderet en anden pære jeg har på 54 watts til røde led og så bliver den endnu vildere. Regner med at kunne fjerne alt andet udstyr af filtrering osv. tror faktisk jeg kan fjerne skummeren nu, men venter til den nye pære er klar. har som sagt lagt på 50+ i no3 og den står i 0 nu og skal fodre en del terninger for at n03 bliver bare lidt målbart. den fjerne jo os fosfat samt filtrere en mase fra når algerne på den er tykke
Vedhæftede filer
IMG_2533.JPG
IMG_2532.JPG
IMG_2531.JPG
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Åhh ja det er så liggende billeder. Beklager det gik lidt stærkt
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af Martin J »

Imponerende :) det er sgu en smart og naturlig måde at rense systemet på.
Det var jo sådan man burde gøre.
Ja jeg har jo faktisk nogle vækst LED'er liggende.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Martin J skrev:Imponerende :) det er sgu en smart og naturlig måde at rense systemet på.
Ja det er nemlig slet ikke en tosset løsning ;) hvad har du af led til at ligge?
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Martin J skrev:Imponerende :) det er sgu en smart og naturlig måde at rense systemet på.
Du mangler jo kun canvas så. hvis du er rigtig heldig kan du jo sætte nettet lige efter dit første kammer i sumpen hvis vandstanden tilader det. så spare du en pumpe og skal så kun bruge canvas og lys
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af Martin J »

Det er nogle 10w diy. led mindes det er en blanding af blå rød og uv.
Nej jeg tvivler på det sådan bare lige kan være i sumpen.
Men jeg er begyndt at tænke på og lave en sump mere måske, som så noget af vandet skal igennem først, enten kunne det bare være fyldt med alge eller også med en sådan ats. Men pladsen er ikke den vilde nede i skabet, det bliver nok max 50x40. Men det kunne være spændende at rode sig ud :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"