Pink/rød cotton alge.. Hvad er bedste kur?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Pink/rød cotton alge.. Hvad er bedste kur?

Indlæg af MoG »

Jeg har fået flere og flere totter af den røde pis-alge. Små totter alle steder.. Når jeg fjerner en tot, dukker der hurtigt nye op..
Jeg har læst algetråden. Har dog ikke prøvet Søhare som der nævnes.
Ingen af mine fisk rører den. Hverken kirurger eller Foxface! Mine mange forskellige snegle tager dem ikke. Heller ikke ikke de mexicanske som der siges at skulle gå på dem. Og det ER den originale mexicaner-udgave med sombreo og det hele... Mine søpindsvin - diadema setosum og nu mit afdøde mespilia globulus tager dem heller ikke.
Har læst at flere har haft succes med brug af fauna marin ultra algea X .. ? Hvor mange kan tilslutte sig dette?
Andre råd modtages gerne ! :wink:

Papegøjen som minedykker har haft succes med , er jeg ikke vild med. Dette er ikke en fisk jeg ønsker at holde og gider ikke risikere bøvlet med at skulle fange krapylet..
Morten
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Pink/rød cotton alge.. Hvad er bedste kur?

Indlæg af Jerslev »

En kur, som er lykkedes hos mig, ganske vist ufrivilligt, er at hæve temperaturen til over 30 grader. Jeg var forrige sommer ved at kvæles i denne alge, og fordi jeg glemte at sætte min køler til, kom jeg hjem til et akvarie efter ferien, hvor stort set alle koraller var døde, og de røde alger var væk. Alle fisk levede fint og enkelte koraller, bla. caulastrea og zoas overlevede samt den forbandede Pumping Xenia, men jeg har ikke set de røde alger siden.
Men det kræver, at du kan fjerne dine koraller og opbevare dem andetsteds
men det kræer selv
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hej Jerslev!

Lyder som en effektiv kur, men lige umiddelbart tror jeg ikke jeg vil kaste mig ud i at hæve temp.
Jeg må vente og se hvad der ellers dukker op af løsningsforslag .. Der må findes nogen derude! :wink:
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Prøv at læse lidt i denne tråd :)

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... did=745530" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja der er mange bud/løsninger i den tråd. Synes bare ikke at jeg har held med noget af det! Hverken snegle eller det langpiggede..

Lidt billeder
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hvor mange mexicanere har du i baljen?
Alt hvad man har i baljen konkurrerer mod hinanden, om plads, lys, kulstof o.s.v. Jeg tænker, de mexicanere ikke er et hak bedre end mig. Jeg ville aldig for et split sekund overveje, at æde knoldselleri og drikke urtete så længe der findes noget som helst andet ædeligt i huset.
Sagt på en anden måde, man skal nok først fjerne alt andet næring, eller tilføre minimum 100+ mexicanere / 100+ cowry porcelæns snegle / 100+ søpindsvin, så de efter noget tid ikke har noget valg
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev: Jeg tænker, de mexicanere ikke er et hak bedre end mig. Jeg ville aldig for et split sekund overveje, at æde knoldselleri og drikke urtete så længe der findes noget som helst andet ædeligt i huset.
Godt skrevet :GO :K
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Poul: jeg har vel 5 mexicanere .. Det kan godt være at du har ret. Jeg har dog ingen algeproblemer ellers synes jeg. Det er småtteri, men det kan selvfølglig være at det er nok til at de ikke gider kaste sig over de røde..

Jeg børstede løs med en tandbørste igår, så nu må jeg se hvor hurtigt det vender tilbage .

Jeg er dog lidt i tvivl om det egentlig er helt den samme alge som jeg ser andre steder. Der synes jeg det ligner en stor candyfloss der bare vokser og vokser, men hos mig er det mere små totter/kugler rundt omkring . De er meget lette at fjerne og vokser, men ikke eksplosivt ! Der dukker mm store pletter/totter op, men er ugevis om at vokser sig til en størrelse i stil med 1-1.5cm
Jeg tror jeg vil vente og se. Hvis de popper op nu her igen , så kunne jeg måske prøve ultra algea X ..
Morten
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Hej Morten

Hvis du evt har plads i din sump kunne du så ikke lave et refugium med døde beskidte sten og så fjerne alle de røde alger i dt og så sætte dem ned i dit nye refugium, og der ved evt udpine dem fra dt via du så dyrker dem andet steds ??

Dette er kun et forslag som måske kunne være en løsning eller et godt debat emne

Mvh Thue
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Thue skrev:Hej Morten

Hvis du evt har plads i din sump kunne du så ikke lave et refugium med døde beskidte sten og så fjerne alle de røde alger i dt og så sætte dem ned i dit nye refugium, og der ved evt udpine dem fra dt via du så dyrker dem andet steds ??

Dette er kun et forslag som måske kunne være en løsning eller et godt debat emne

Mvh Thue
Alt efter hvordan den alge reproducerer, kunne det vel også være en rigtig dårlig ide?

Algen er vel med stor sandsynlighed enten en Asparagopsis taxiformis i sporestadiet (Sporophyte) eller en Callithamnion af en slags (så vidt jeg kan se findes der ikke mindre end 400-500 forskellige arter af den)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Morten,

Hvis du ikke kan få dyr der spiser dem, og manuel fjernelse ikke hjælper - så er der kun at finde ud af hvorfor algen er i dit miljø - med andre ord ændre det forhold som gør at den trives.

Hvad siger dine vandværdier ?
Hvad tilsætter du ?
Kører du reaktor eller Balling ?
Hvilket salt ?
Lys, type og kvantitet ?
Har du andre problemer ?(i baljen) undrer mig at dine søpindsvin dør....

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd man 15. sep 2014 20:00, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

MoG skrev:Jeg har fået flere og flere totter af den røde pis-alge. Små totter alle steder.. Når jeg fjerner en tot, dukker der hurtigt nye op..
Jeg har læst algetråden. Har dog ikke prøvet Søhare som der nævnes.
Ingen af mine fisk rører den. Hverken kirurger eller Foxface! Mine mange forskellige snegle tager dem ikke. Heller ikke ikke de mexicanske som der siges at skulle gå på dem. Og det ER den originale mexicaner-udgave med sombreo og det hele... Mine søpindsvin - diadema setosum og nu mit afdøde mespilia globulus tager dem heller ikke.
Har læst at flere har haft succes med brug af fauna marin ultra algea X .. ? Hvor mange kan tilslutte sig dette?
Andre råd modtages gerne ! :wink:

Papegøjen som minedykker har haft succes med , er jeg ikke vild med. Dette er ikke en fisk jeg ønsker at holde og gider ikke risikere bøvlet med at skulle fange krapylet..
Jeg kom mine til livs udelukkende med Mexicanske Turbosnegle. Jeg købte 10 store basser og på 14 dage har de gnasket det helt væk. (de har ikke rørt andet i karret)
Ved godt du har prøvet, men måske størrelsen spiller ind.?
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Peder:
Lys: 2 x max-spect 160w , tænder kl 10.30 langsomt. Først Rigtig tændt til middag .. Slukker ned til kl 23
Værdier :
Kh 9
Ca 420
Mg 1450
Temp 27
No3 er ca 02-05 (for lavt )
Po4 har jeg kun hanna til, men den er ikke høj! Har ikke alge problem og kører med magneten hver 3 dag. Heller ikke algehelvede på sten eller noget, Kun småtteri. Kører med 80gr rowa i reaktor.
Er begyndt at tilsætte SangoKai nutricomp. Igen et par gange om ugen. Derudover dagligt 20dråber sango zx (aminosyrer) . Er først lige begyndt på det forleden da jeg har fået lidt nye koraller i.
Salt : blue treasure, men skiftede for 14 dage siden 200 liter vand med red sea coral Pro! Har en spand med DJ Salt. Tænkte det var på tide med nyt salt , da jeg har kørt med BT i et år nu.
De røde alger begyndte at komme for 1,5-2 måneder siden , men ville se om det gik i sig selv igen. Det har - indtil videre- ikke været noget problem... Men blev bare lidt træt af og se de små totter!:-)
Jeg har en stor nyindkøbt grotech kalkreaktor som jeg smider på snart ... Indtil videre har det været manuel dosering af ballingsalte. Jeg valgte jo på et tidspunkt at doserer ca bare ved at hælde det uopløst i sumpen, hvilket jeg har indset gav bagslag. Men tror nu ikke det er skyld i de røde totter . Tilgengæld kan den mærkelige belægning jeg havde, tilskrives dette . Så det bliver tilsat rigtigt nu.
Mine tuxedos dør .. Hvorfor ved jeg ikke. Har mistet 3! Sidst købte jeg 2 hos Carsten , hvoraf den ene døde dagen efter og den anden klarede en uge. Mit diadema setosum lever i bedste velgående !?

Flemming :
Ja måske man skulle prøve med nogle flere og større . Havde du alger der var magen til mine ?
Har et par enkelte som har en pæn stor størrelse , som meget gerne skulle være de ægte! Må se hvor jeg få fat i nogle flere ægte.. Bliver nok svært !

Thue: det ved jeg faktisk ikke lige hvordan og hvorledes ... Må jeg sige! :wink:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa Morten,

Personligt ville jeg stoppe dosering af ALT undtaget de 3 hellige(på den ordentlige måde) når man har "mærkelige" alger.

Når du skriver No3 02-05 mener du så 0,2-0,5 ?
Hvad siger din Po4 og saltholdighed ?

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ok., er først lige startet på det. Algerne har været der længe før!

Ja det gik lidt stærkt .. Mente 0,2-0,5! :biggrin:

Saltet siger 1.026.
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Og Po4 ?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Tjaaa .. Ved ikke hvis jeg skal være ærlig! Har hanna, men måler det næsten aldrig . Baseret på rent visuelle observationer , så tror jeg ikke den er høj. Som nævnt har jeg intet algehelvede. Kun lidt småtteri. Ruder klares hver 3. Dag. Det er nok det bedste jeg kan komme med. Ellers må jeg prøve at måle og se.
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Lyder korrekt.

Jeg ville få fat i snegle eller søpindsvin, også selvom de døde sidst.

Lyder ikke som om at der er noget galt med dit vand - du skal bare have noget der spiser det.
En kaninfisk eller papagøje ku oz være muligheder, og så bare sælge dem videre, når problemet er løst.

Held og lykke :-)

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja jeg må prøve med med flere mexicanere og flere tuxedos. Har en Foxface som ellers er en grådig satan! Den ænser slet ikke de røde totter..

Papegøjen er jeg ikke vild med.. Hvis først jeg sætter den i, skal jeg kæmpe med at fange den igen. Men hvis intet virker - så må der prøves en papegøje ...

Synes ikke jeg har fået de vilde tilbagemeldninger omkring fauna marin ultra algea X .. ?
Uanset hvad, vil jeg se om jeg kan afhjælpe problemet via levende , inden der skal tilsættes kemikalier o.lign. Kunne bare være rart og høre om hvor mange der har haft succes med omtalte produkt ..
Morten
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

prøv at holde inde med fodring 3-4 dage og se om ikke dine kirurger eller foxface bliver så sultne at de går på algen.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

MoG skrev:Ja jeg må prøve med med flere mexicanere og flere tuxedos. Har en Foxface som ellers er en grådig satan! Den ænser slet ikke de røde totter..

Papegøjen er jeg ikke vild med.. Hvis først jeg sætter den i, skal jeg kæmpe med at fange den igen. Men hvis intet virker - så må der prøves en papegøje ...

Synes ikke jeg har fået de vilde tilbagemeldninger omkring fauna marin ultra algea X .. ?
Uanset hvad, vil jeg se om jeg kan afhjælpe problemet via levende , inden der skal tilsættes kemikalier o.lign. Kunne bare være rart og høre om hvor mange der har haft succes med omtalte produkt ..
ved godt du siger du ikke vil kæmpe med at fange papegøjen, men naturen er sød ved os her, for den er mega dum og er den første til at svømme ind i en fælde og spise.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Joekill : ja det var egentlig et meget godt forslag! Så vil de nok finde det lidt mere interessant ! At mine klovne, chromis, osv så må sulte lidt, er der ikke så meget at gøre ved !:-)

Minedykker: lyder godt hvis det skulle komme dertil... Har lige nogle ting der skal prøves inden. Men hvis den er så dum som du siger, så burde det ikke være noget problem at fange den!:-)
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"