nye ekstra sten hjælp!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Aitesk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014

nye ekstra sten hjælp!

Indlæg af Aitesk »

hej er ret ny i faget.
jeg blev rådgivet ret dårligt og endte med at have 2 fisk og lidt koral og en rørorm i baljen mens jeg kun havde 2 kilo sten i mit 128l.
og dette var i akvariet mens jeg fik algefase, hvilket jeg ikke havde fået noget at vide om. ringede da til en anden forhandler og han sagde jeg skulle se tiden an og vente til algefasen var slut og så køre lidt sten i af gangen, men vil det ikke starte en ny algefase hver gang jeg kommer nye sten? evt. hvad jeg jeg ellers gøre?

ps. fiske har det godt de overlevede algefasen
"Patience is not the ability to wait, but the ability keep a good attitude while waiting"
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=75266" onclick="window.open(this.href);return false; ...275l Akvarie tråd
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Saltvand siden?: 2012

Re: nye ekstra sten

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Jeg ville købe en pæn slat levende sten (15-20kg) som allerede er indkørte. Ryste dem godt i en balje saltvand og så i akvariet med dem. Alle på én gang. Når de er indkørte er det begrænset med dødt materiale. Friskimporterede sten har en "die-off" periode, hvor mange organismer må lade livet og det frigiver en masse næring. Når du ryster stenene i en balje saltvand, får du meget af det skidt der sidder i stenene ud.

Hvvis du køber få sten ad gangen over en længere periode, vil dit system konstant være udsat for udsving, omend mindre end alle sten på én gang. Men dit system bliver nok aldrig stabilt hvis ikke akvariet får de fornødne bakteriekulture og microorganismer igang.

Jeg ville nu vælge at sælge fisk og koraller, for at skåne dem for unødige gener eller dødsfald, som Ammoniak, Nitrit og Fosfat kan skabe. Og så ellers lade en ny algefase påbegynde og afslutte.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: nye ekstra sten hjælp!

Indlæg af Carsten »

Helt enig med Simon!
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Hov forresten... lige en fodnote:

Kan se at du er fra Odense, så du har sikkert købt stenene i Fyns akvariecentrum. Lad være med at købe flere sten der! For det første koster de 120kr/kg. Hvilket er overpris. For det andet er de FYLDT med glasroser, som er en seriøs pest at have i sit akvarie!

Køb stenene privat. De er ofte til salg her på forum. Start evt. en tråd under "køb" og skriv at du søger levende sten i Odense (eller omegn).
Prisen ligger sædvanligvis på 30 - 40kr/kg. Så på den måde undgår du glasroser og sparer i hvert fald 80kr pr/kg på stenene!!!
Vedhæftede filer
Glasrose
Glasrose
Brugeravatar
Aitesk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Aitesk »

tak for svaret jeg har et akvarie der står tomt 64l skulle man opbevare fisk og koraller der og da der var fanme mange glas roser i dem jeg fik fra fyns akvarie centrum dog kostede stenene 100kr/kg. men formentlig stadig overpris.
jeg kæmper en hårdkamp med kogende vand for at finde og dræbe dem :) indkørte(brugte levende sten) er mindre tid om at køre algefasen færdig ?
"Patience is not the ability to wait, but the ability keep a good attitude while waiting"
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=75266" onclick="window.open(this.href);return false; ...275l Akvarie tråd
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Det er ikke nemt at opbevare fisk og koraller i et helt sterilt akvarie. Det er netop det indkøringsfasen er til for. Jeg ville sælge dyrene. Kan godt se at det er surt for dig, men hellere starte ordentligt op og kunne glæde sig fremover, end at miste lysten grundet gentagende problemer og dødsfald.
Start forfra er mit råd.

Men hvis du alligevel vil forsøge at beholde dyrene, ville jeg ikke flytte dem fra akvariet. Der har jo, som du skrev, været en algefase, så en del næring er blevet fjernet fra systemet, hvilket vil sige at der er en bakteriekultur og mange microorganismer. Så lad dem hellere blive deri, fremfor at flytte dem.

De indkørte levende sten indeholder mindre næring, i og med at de er indkørte og ikke skal igennem "die-off" perioden. Så "faren" ved at putte dem ned i akvariet er ikke så stor som friske sten. Indkøringstiden for dit akvarie er dog ca. den samme (ca. 3 måneder), da bakteriekulturene skal nå at etableres og stabiliseres ordentligt i dit system. Muligvis går det lidt hurtigere.

Mht. glasroser og kogende vand. Det brugte jeg også til at starte med, men skiftede til saltsyre. Kogende vand forbliver ikke kogende ret lang tid. Der skal bruges meget pr/glasrose og jeg syntes ikke min succesrate var noget at prale af. ofte overlevede de en kanylefuld vand direkte ind i vævet!!
Saltsyre skal du ikke bruge meget af of det VIRKER i første hug! :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"