Sand ?
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Saltvand siden?: 2013
Sand ?
Hej sf
Hvor meget sand vil være bedst at kører med?
Hvilken korn størrelse er bedst?
Jeg kører selv med ca. 1/2 cm , som jeg tror er for lidt, hvis jeg skal have mere gang i pods og lignende liv
På forhånd tak
Mvh Preben
Jeg kører selv med ca. 1/2 cm , som jeg tror er for lidt, hvis jeg skal have mere gang i pods og lignende liv
På forhånd tak
Mvh Preben
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Nordsjælland
Re: Sand ?
Følger lige med det 

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Hvad mener du med bedst?
Groft grus samler skidt, så et mere finkornet bundlag er at foretrække. Jeg bruger selv et par cm. Fuji pink levende aragonit sand - det rummer bakterier og smådyr og fungerer som filter på samme måde som LS.
Et meget finkornet bundlag hvirvles let op af cirkulationspumper og fisk. Især aftrækkere smider rundt med sand, hvilket mange koraller ikke bryder sig om at få på sig.
Groft grus samler skidt, så et mere finkornet bundlag er at foretrække. Jeg bruger selv et par cm. Fuji pink levende aragonit sand - det rummer bakterier og smådyr og fungerer som filter på samme måde som LS.
Et meget finkornet bundlag hvirvles let op af cirkulationspumper og fisk. Især aftrækkere smider rundt med sand, hvilket mange koraller ikke bryder sig om at få på sig.
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Ja bedst er nok heller ikke den bedste udtryksform,
Men dit svar passer lidt i mine tanker, at 1/2 cm muligvis er for lidt?
Mvh Preben
Men dit svar passer lidt i mine tanker, at 1/2 cm muligvis er for lidt?
Mvh Preben
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5871 Frørup
- Saltvand siden?: 2014
Hej Preben.
Det afhænger af om sandet skal være pynt eller levende.
Jeg har prøvet, at køre med 3 cm bundlag - meget fint sand. Det blev dog meget snasket - sikkert fordi jeg kom til, at rode i det - det er forbudt.
Sandet blæste dog konstant rundt og fyldte sten mv.
Så kørte jeg en periode helt uden bundlag - blot glasbund - det fungerede godt, men så ikke flot ud.
Nu kører jeg med ca. 1/2 til 1 cm grovere sand - det fungere godt - men skal støvsuges ved vandskift. Det ligger dog stille og ser fint ud - selvom skidtet samler sig en smule i sandet.
Det afhænger af om sandet skal være pynt eller levende.
Jeg har prøvet, at køre med 3 cm bundlag - meget fint sand. Det blev dog meget snasket - sikkert fordi jeg kom til, at rode i det - det er forbudt.
Sandet blæste dog konstant rundt og fyldte sten mv.
Så kørte jeg en periode helt uden bundlag - blot glasbund - det fungerede godt, men så ikke flot ud.
Nu kører jeg med ca. 1/2 til 1 cm grovere sand - det fungere godt - men skal støvsuges ved vandskift. Det ligger dog stille og ser fint ud - selvom skidtet samler sig en smule i sandet.
Med venlig hilsen
Claus Johansen
5871 Frørup
Claus Johansen
5871 Frørup
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Hej Claus
Jeg suger da også det fine sand, ved vandskift tør ikke andet. Men kunde godt tænke mig lidt mere liv i baljen. Har før haft masser af pods stenene men ikke i denne balje
Mvh Preben
Jeg suger da også det fine sand, ved vandskift tør ikke andet. Men kunde godt tænke mig lidt mere liv i baljen. Har før haft masser af pods stenene men ikke i denne balje
Mvh Preben
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Helt enig - jeg kører i hvertfald med samme metodenbd skrev:Hvad mener du med bedst?

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Det kan Ikke blive for Fint,dog vil jeg Ikke Bruge sten meget mindre end en Knyt näve.Preben skrev:Hej sf
På forhånd tak
Mvh Preben
Alligevel regner jeg med noget af Min DSB skal have Grus PGA en gobi og reje jeg önsker mig.det vil nedsätte Funktionen paa sandet Men Pladsen Bliver udnyttet med noget intresant vil jeg mene.
Koralrev er SAA meget mere end koraller paa Strike,Blot min mening;)
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Hej Ole
Tak for dit svar
Så mener du nok også jeg har forkert bund lag
1/2 cm fint sand og lidt sten på størrelse med en to krone, til at holde på sandet. Ellers fik jeg nøgne pletter
Men tror du jeg får mere liv ved at komme mere sand i
Mvh Preben
Tak for dit svar
Så mener du nok også jeg har forkert bund lag
1/2 cm fint sand og lidt sten på størrelse med en to krone, til at holde på sandet. Ellers fik jeg nøgne pletter
Men tror du jeg får mere liv ved at komme mere sand i
Mvh Preben
Senest rettet af Preben søn 7. sep 2014 16:30, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
ingen problemer her med at få sandet til at ligge:)
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg er helt enig med Ole her, Sandet kan næsten ikke blive for fint. Desto finere sandet er desto bedre bliver det liggende. PÅ meget fint sand er mellemrummene mellem kornene mindre og derved kan bakterier lettere klistre det sammen. Dog skal man ikke have en pumpe kørende for fuld skrald lige hen over sandet før det har sat sig.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Jeg har cirka 5-6 cm Fiji pink og det fungere fint. Masser af orme og andet kryb.
Hvis du beslutter at tilsætte mere sand, så tilsæt kun lidt sand pr. dag da vandet bliver meget grumset og jeg er ikke sikker på at fisk og koraller er så glade for dette.
Hvis du beslutter at tilsætte mere sand, så tilsæt kun lidt sand pr. dag da vandet bliver meget grumset og jeg er ikke sikker på at fisk og koraller er så glade for dette.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
Er man interesseret i at sandet bliver limet sammen? Det har altid været min opfattelse at en god levende bund er en der bliver "vendt" jævnligt af de organismer der nu lever i den. Hvis du har bakterier der limer den sammen har opnår du ikke det.PoulD skrev:Jeg er helt enig med Ole her, Sandet kan næsten ikke blive for fint. Desto finere sandet er desto bedre bliver det liggende. PÅ meget fint sand er mellemrummene mellem kornene mindre og derved kan bakterier lettere klistre det sammen. Dog skal man ikke have en pumpe kørende for fuld skrald lige hen over sandet før det har sat sig.
Ang. cirkulation, så kommer det vel meget an på din opsætning om det overhovedet er nødvendigt at have synderlig meget cirkulation omkring bundlaget. Det ville i naturen være unormalt de fleste steder at der er stor cirkulation omkring bundlaget generelt.
Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
se det her shimek billed

det ville være helt umulig og lave den omrøring der er på et rev så mon ikke de fleste har en lagune

det ville være helt umulig og lave den omrøring der er på et rev så mon ikke de fleste har en lagune

- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Og lige præcis Shimek skriver også følgende:ole. skrev:se det her shimek billed
Lump formation is a disaster for the biological filter. The lumps restrict water flow and trap organic material where it can rot. Additionally, lump formation shuts down the biological filter by covering the bacteria and preventing them from metabolizing nutrients. This, in turn, causes the tank nutrient levels to skyrocket.
Mit 250 liters -nedlagt-
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg tillader mig så at være en smule uenig med Oles guruNiclas skrev:Er man interesseret i at sandet bliver limet sammen? Det har altid været min opfattelse at en god levende bund er en der bliver "vendt" jævnligt af de organismer der nu lever i den. Hvis du har bakterier der limer den sammen har opnår du ikke det.PoulD skrev:Jeg er helt enig med Ole her, Sandet kan næsten ikke blive for fint. Desto finere sandet er desto bedre bliver det liggende. PÅ meget fint sand er mellemrummene mellem kornene mindre og derved kan bakterier lettere klistre det sammen. Dog skal man ikke have en pumpe kørende for fuld skrald lige hen over sandet før det har sat sig.

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Tak for jeres svar
Jeg hæver min sandbund, med et par cm.
Jeg tror også det bliver pænere
Mvh Preben
Jeg hæver min sandbund, med et par cm.
Jeg tror også det bliver pænere
Mvh Preben
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
absolut ikke min guru,han var min personlige lærer i over et halvt år,han er nærmest min buddy!:)
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Jeg ville nu tro det kom ud på ét om det er calcium eller bakterier der limer sandet sammen. Hvis du har et "lag" af bakterier der danner glycocalyx som et helt tæppe, så vil det højst sandsynligt være så tæt at der ikke er andet end bakterier der ville have mulighed for at bevæge sig igennem det. Da bakterier i sig selv ikke skaber meget bevægelse, så tvivler jeg på du vil have et "sundt" bundlag hvis det er limet sammen af sukker.PoulD skrev:Jeg tillader mig så at være en smule uenig med Oles guruJa og nej vil jeg mene. Hvis vi taler om en død og helt solid masse, så nej. Men det er det vel typisk heller ikke (med mindre det er kalcium der har limet det sammen). Jeg tror overflade bundne bakteria ved hjælp af glycocalyx opbygger en ekstracellulær struktur af som er vildt gennemsyret af enorme mængder bittesmå huler og gange beboet af mikrokolonier af organismer.
Mit 250 liters -nedlagt-
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Fik lige gæster. Jeg vil ikke være påståelig Niclas, men jeg tror nu altså ikke sedimentet under normale omstændigheder vil blive så tæt som du tror. Det vil blive "limet" sammen, så det ikke flytter sig eller blæser rundt i baljen, men det vil ikke være en solid masse. Men jeg vil da ikke afvise, at det måske kan blive så tæt i ekstreme tilfælde med vilde bakterie opblomstringer.
"Observation of sediment has shown that bacteria produce a network or matrix". Citat fra artiklen" Interrelationships between Rates of Microbial Production, Exopolymer Production, Microbial Biomass, and Sediment Stability in Biofilms of Intertidal Sediments".
http://link.springer.com/article/10.1007/s002489900186" onclick="window.open(this.href);return false;
"Observation of sediment has shown that bacteria produce a network or matrix". Citat fra artiklen" Interrelationships between Rates of Microbial Production, Exopolymer Production, Microbial Biomass, and Sediment Stability in Biofilms of Intertidal Sediments".
http://link.springer.com/article/10.1007/s002489900186" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
må hellere lige følge med i den disktution her
så vidt jeg har læst skal der da helst være en mindre vandmængde der passere gennem bundlaget?
har set flere eksempler hvor vandet fra en skummer udledes nede i en DSB eller hvor en dsb er hævet 2-3 cm over bunden af akvariet så man kan "cirkulere" vandet neden under, tør ikke sige at noget af dette har en effekt, men noget tyder på der helst skal være en svag strøm i sandet? og mon bakterierne lukker sandbunden helt? hver gang jeg har renset mine cirkulationspumper har jeg problemer med de hvirvler noget sand rundt

så vidt jeg har læst skal der da helst være en mindre vandmængde der passere gennem bundlaget?
har set flere eksempler hvor vandet fra en skummer udledes nede i en DSB eller hvor en dsb er hævet 2-3 cm over bunden af akvariet så man kan "cirkulere" vandet neden under, tør ikke sige at noget af dette har en effekt, men noget tyder på der helst skal være en svag strøm i sandet? og mon bakterierne lukker sandbunden helt? hver gang jeg har renset mine cirkulationspumper har jeg problemer med de hvirvler noget sand rundt

240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Jeg vil nu heller ikke være påståelig, eller udgive mig for rent faktisk at vide noget, jeg stiller bare spørgsmål ved detPoulD skrev:Fik lige gæster. Jeg vil ikke være påståelig Niclas, men jeg tror nu altså ikke sedimentet under normale omstændigheder vil blive så tæt som du tror. Det vil blive "limet" sammen, så det ikke flytter sig eller blæser rundt i baljen, men det vil ikke være en solid masse. Men jeg vil da ikke afvise, at det måske kan blive så tæt i ekstreme tilfælde med vilde bakterie opblomstringer.

Hvad jeg hurtigt har læst op om glycocalyx er at bakterierne danner sukkerstoffer i cellemembranen, og bl.a. kan bruge dem til at "hæfte" sig til hinanden. Jeg tænker bare hvis du rent faktisk får en masse linket sammen af de her bakterier, så vil det være MEGET tæt, så der ikke rigtig er nogen bevægelse igennem. Det må komme an på en test hvis jeg nogensinde oplever det!

Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Lyder lidt som om du fandt en bog fra 'gamle' dage, fra dengang et bundfilter var et mustMeller skrev:må hellere lige følge med i den disktution her![]()

Spøg til side, det svarer faktisk til Jauberts metode med plenum under sandet. Men vær opmærksom på at det er et princip, der er meget forskelligt fra DSB. Ved dyb sandbund er målet at nogle zoner er iltfri. Ved overgangen til de iltfrie zoner lever bakterier som bl.a. reducerer nitrat og fosfat (udnytter iltatomerne herfra til egen respiration). Disse bakteriers aktivitet bidrager til en reduktion af nitrat og fosfat i vandet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Uden at have prövet jaubert Metoden vil jeg mene det er mere I teorien der er brug for en plenum.det Körer helt Fint uden.