Tanker og spg. omkring opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Fer
Reactions:

Tanker og spg. omkring opstart

Indlæg af Fer »

Hej Sv Fora.

Jeg har gået og tænkt lidt tanker ang. opstart af saltvand.

Prprincip er jeg vist en nærrigrøv, hvilket nok ikke dur i denne branche... ok er vist selektiv nærrigrøv... Ting må godt være dyre hvis der er en grund ;)

Når men indtil videre er jeg kommet til følgende spørgsmål, problemstillinger.

Et eller andet tiltaler mig absolut ikke med en sump. nok det med der er hul i bunden af mit akvarie :(

Har tænkt på at købe tunze nano reefpack 200.? er det helt håbløst?

Som min bolig er, vil jeg gerne have mig et hjørne akvarie. 100-200 liter.

Kan man have akvariet overdækket? Koneriet holder nemlig 3 fiskeglade katte? Eller kommer der ikke fordampning nok? Kan evt. køle med lidt blæsere.

Brugt eller nyt. Kan se fordelen økonomisk ved at købe brugt, men syntes entet folk har 54-80 liter eller 325 og op til salg. Vil helst ikke ruineres i el....

Redigeret d.22/11.

Har set man kan benytte normale spandfiltre fra ferskvand. Kan dette evt kombineret med en intern skumme anbefales?

Mvh Tommy Fer
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

hej Tommy.

Jeg har et 200 liters akvastabil akvarium af gammel gammel model, og jeg har ingen sump, men overløb, hvori returpumpe, skummer og filter til rowa phos ligger plus varmelegeme, så sum er ikke et must, men det kmmer an på, hvor meget du vil ofe, belaste og hvor nørdet du er. Overløbet fylder jo meget i akvariet, når der skal være plads til skummer og returfilter.

prøv eventuelt med et mindre akvarium, få lidt efaringer og dpar så sammen til det helt vilde, hvis interessen fanger

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Glem Reefpack 200 til baljer over 80 liter !
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Vælg et 200L og lave et overløb og smid en af E-akvariet skummer i og en mere cirkulations pumpe i.

http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id=120
http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id=118

Og så 35-40 kg sten i

Jeg holder mit 530L lukket for at undgå fordampningen jeg har heller ingen sump.

Hvor kommer du fra?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I et hjørne akvarie er det blot pokkers besværligt at komme til inderst inde, og det vil man oftere komme til hvis man ikke har en sump under akvariet. og så det fakta at selv så lille man end laver det i baggrunden, fylder det meget, når pladsen er begrænset.
Vil helt klart mene at en sump vil være det bedste. og når du nu vil have overdækning på akvariet, kan der blive et problem med skummerens højde
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Carsten skrev:I et hjørne akvarie er det blot pokkers besværligt at komme til inderst inde, og det vil man oftere komme til hvis man ikke har en sump under akvariet.
Tja, det er vel som man tager det. Jeg vil bestemt ikke underkende alle fordelene ved en sump. Til gengæld synes jeg dog at besværgligheden mht. at komme til overløbet i et hjørneakvarie er noget overdreven.

Jeg kan i al fald sagtens foretage de "indgreb" jeg har brug for i mit overløb (270 l. hjørne ak.) Som så meget andet, så er der både fordele og ulemper ved de forskellige tyder akvarier, men hvis du gerne vil have et hjørneakvarie, skal du i al fald ikke ændre mening pga. carstens argument mht. overløbets besværlige tilgængelighed (IMHO).
100 *100 * 50 cm cube
Fer
Reactions:

Indlæg af Fer »

seadooman skrev:Vælg et 200L og lave et overløb og smid en af E-akvariet skummer i og en mere cirkulations pumpe i.

http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id=120
http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id=118

Og så 35-40 kg sten i

Jeg holder mit 530L lukket for at undgå fordampningen jeg har heller ingen sump.

Hvor kommer du fra?
Ser bestemt lovende ud. Jeg kommer fra Næstved egnen, en af mine gode venner herinde fra har fået starte de her tanker.. hehe.. Brizz, han er også ved at opstarte...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"