Kan en skummer blive for voldsom ?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Amager
Kan en skummer blive for voldsom ?
Kan en skummer overhovedet blive for stor?
Jeg har et lille 120 liters med 20-30 liters sump.
Overvejer om en skummer op til 1000 liter kan blive for stor!!!
Eller er det kun en fordel at få ALT protein ud af vandet
Jeg har et lille 120 liters med 20-30 liters sump.
Overvejer om en skummer op til 1000 liter kan blive for stor!!!
Eller er det kun en fordel at få ALT protein ud af vandet
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Kan en skummer blive for voldsom ?
Jamen det var Peders projekt "monsterskummer" jo nok et meget godt eksempel på, at de i hvert fald kan blive alt for store.
Så hiver de for meget næring ud og det er jo heller ikke ønskeligt.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg tror ikke en skummer der er rated til 1000 liter er for voldsom.
Fabrikanterne har det jo med at være meget positive i deres ratninger.
Fabrikanterne har det jo med at være meget positive i deres ratninger.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Amager
ja det nok ikke helt ved siden af.
Nogle gode erfaringer med støjsvage skummere ?
Nogle gode erfaringer med støjsvage skummere ?
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hej.
Jeg kørte med en skimtz 121 rated til 700 L i mit rsm 130 og 30 liter sump, så 160 liter vand. Det gik fint.
Jeg vil anbefale skimtz.
Charlie
Jeg kørte med en skimtz 121 rated til 700 L i mit rsm 130 og 30 liter sump, så 160 liter vand. Det gik fint.
Jeg vil anbefale skimtz.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Kan godt være det bare er mig der er en håbløs ignorant som ikke forstår det (kan heller ikke forstå konen ikke kan lære at slå toiletbrættet op når hun har været ude og tisse), men i min optik er det lidt som hvis Peder havde bedt sin chef om at blive reduceret i løn, fordi hans kone bruger for mange penge på sko og tasker.AndersGS skrev:Jamen det var Peders projekt "monsterskummer" jo nok et meget godt eksempel på, at de i hvert fald kan blive alt for store.
Hvis vandet er for koldt når man er i bad, skal man så skrue ned for den kolde hane eller skal man skrue op for den varme?
Er det helt utænkeligt, at man i stedet for at hive mindre næring ud af baljen, kunne komme til omtrent samme resultat, ved at tilføre mere næring? (hvis skummeren er meget stor ville man selvfølgelig også skulle kompensere for diverse ion tab, men kunne man måske ligefrem forestille sig, at man i stedet for at skifte 5% vand én gang om ugen, kunne lave kontinuerligt vandskift vha. en ekstrem stor skummer?)
Selv en nok så gigantisk skummer ville nok aldrig kunne fjerne mere end 40% af det organiske kulstof der måtte være opløst i vandet.
Med mindre man er helt derude hvor man skal til at anskaffe en ekstrem stor køler fordi skummer pumpen varmer vandet vildt op i displaytanken, tror jeg ikke jeg ville overveje en mindre.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ondemand
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7570 Vemb
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro
Jeg kørte med en tunze 9011 på mit fluval edge 23 liter og 56 liters sump. Jeg bemærkede intet negativt. Mine koraller voksede meget godt 
Det eneste negative var at strømforbruget på en så kraftig skummer var lige på grænsen til at opvarme vandet for meget. (Med skimmeren slukket faldt temperaturen 1-2 grader)

Det eneste negative var at strømforbruget på en så kraftig skummer var lige på grænsen til at opvarme vandet for meget. (Med skimmeren slukket faldt temperaturen 1-2 grader)
Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Jeg vil mene at en ny akvarist har en fordel med en overdimensioneret skummer.
En erfaren akvarist med masser af koraller kan opleve at en mindre skummer er tilstrækkelig.
Koraller trækker en enorm mænge næring ud af systemet.
Mvh
Peder
En erfaren akvarist med masser af koraller kan opleve at en mindre skummer er tilstrækkelig.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg er naturligvis helt enig i at koraller trækker meget næring ud af systemet men jeg er, med al respekt, ikke umiddelbart enig i det andet (dermed også sagt, at jeg måske godt kan blive enig, hvis jeg hører nogle solide argumenter).pederrevnørd skrev:Jeg vil mene at en ny akvarist har en fordel med en overdimensioneret skummer.
Mvh
Peder
Jeg kan som sagt ikke se hvordan en skummer skulle kunne blive for stor (jeg ser bort fra fuldstændig vandvittige ekstremer), men med en overdimensioneret skummer ville jeg da mene, at risikoen for at komme til at overskumme, netop ville være større for en ny akvarist end for en erfaren (og her taler jeg faktisk af erfaring, som ny akvarist

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Kan sagtens følge dig og forstå dig Poul. 
Lad mig omformulere min tidligere melding.
En overdimensioneret skummer vil kunne hjælpe den type akvarist som fodrer meget, og har problemer med forhøjede næringsværdier - typisk No3 og Po4
Mvh
Peder

En overdimensioneret skummer vil kunne hjælpe den type akvarist som fodrer meget, og har problemer med forhøjede næringsværdier - typisk No3 og Po4
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jamen så er vi (næsten) helt enige.pederrevnørd skrev:Kan sagtens følge dig og forstå dig Poul.
Mvh
Peder
PS: Havde jeg råd, kunne min bil gå fra 0-100 på 3,2 sek og fra 200-0 på 100m. Det ville være ret overdimensioneret til mit daglige behov, men det kan da hjælpe en ud af ellers nok så håbløse situationer, at have en masse get away power og bremseevne i reserve (det kan det naturligvis også gå frygtelig galt, hvis man lige har fået kørekort

- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Køb en Tesla - den bruger ikke mere strøm end Peders akvariumPoulD skrev:PS: Havde jeg råd, kunne min bil gå fra 0-100 på 3,2 sek og fra 200-0 på 100m. Det ville være ret overdimensioneret til mit daglige behov, men det kan da hjælpe en ud af ellers nok så håbløse situationer, at have en masse get away power og bremseevne i reserve (det kan det naturligvis også gå frygtelig galt, hvis man lige har fået kørekort)

Men jeg er nu enig med Peder, en skummer kan overdimensioneres. Du risikerer at få skummet sporestoffer mm. ud som kompleksbindes til organiske stoffer.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Selvfølgelig kan en skummer da overdimensioneres, men det er jo ikke det samme som at den er for stor.nbd skrev:Køb en Tesla - den bruger ikke mere strøm end Peders akvariumPoulD skrev:PS: Havde jeg råd, kunne min bil gå fra 0-100 på 3,2 sek og fra 200-0 på 100m. Det ville være ret overdimensioneret til mit daglige behov, men det kan da hjælpe en ud af ellers nok så håbløse situationer, at have en masse get away power og bremseevne i reserve (det kan det naturligvis også gå frygtelig galt, hvis man lige har fået kørekort)
Men jeg er nu enig med Peder, en skummer kan overdimensioneres. Du risikerer at få skummet sporestoffer mm. ud som kompleksbindes til organiske stoffer.
Enig i det med sporestofferne. Jeg er også helt enig i at man kan skumme for meget af, jeg mener bare ikke det har noget med størrelsen på skummeren at gøre (ligesom man ikke nødvendigvis behøver køre for hurtigt selvom man har en Ferrari Enzo).
Nogle ting kan dog godt blive for store. Peder fortalte mig f.eks. om en gang han besøgte vor fælles veninde, Laila fra Roskilde. Da Peder står ved fodenden af sengen opdager han, at han i sin iver har glemt at tage skoene af. I det han bukker sig ned for at snøre skoene op, hører han Laila oppe fra sengen: "Hey. . kom forsigtig med den der"
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det du mener Poul er lidt det her, ikk' 

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Spot on Pederpederrevnørd skrev:Jeg vil mene at en ny akvarist har en fordel med en overdimensioneret skummer.
Mvh
Peder
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Sat helt på spidsen, Peder, så ja.
Selv om gaffeltrucken er ekstremt vildt overdimensioneret er den ikke for stor (den kan jo tydeligvis løse opgaven
)
Jeg lagde i øvrigt mærke til du i dit tidligere indlæg brugte ordet "tilstrækkelig" og det er jo en totalt anden snak end "for stor". En scooter er måske "tilstrækkelig" til at transportere en på arbejde, men det betyder vel ikke nødvendigvis at en Mercedes er for stor.
Selv om gaffeltrucken er ekstremt vildt overdimensioneret er den ikke for stor (den kan jo tydeligvis løse opgaven

Jeg lagde i øvrigt mærke til du i dit tidligere indlæg brugte ordet "tilstrækkelig" og det er jo en totalt anden snak end "for stor". En scooter er måske "tilstrækkelig" til at transportere en på arbejde, men det betyder vel ikke nødvendigvis at en Mercedes er for stor.
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8380 Trige
- Kontakt:
Godmorgen.
Jeg trækker lige denne tråd op igen. Kommentarer ønskes for jeg er kommet i tvivl.
Jeg har fået muligheden for at få en langt større skummer men er kommet til at tænke om det er FOR meget af det gode...?
Jeg har nu:
300 L display - som kører BB med en del koraller i (mindre størrelse) og en del fisk (mange små).
160 L refugium - kører BB nu og har lidt LS i samt macroalger og skifter BB til DSB. 75 kg sand er bestilt (= 11 cm dyb).
160 L fragtank - med mange små fragmenter i og BB.
400 L sump - uden lys.
Jeg har en del alger i fragmenttanken og en del cyano. I DT er der ingen alger (stor Foxface og stor gul kirurg) men også lidt cyano her. Fine vækstspidser på overalt men cyano breder sig og bliver vist snart et problem. Derudover har jeg et JJ fosfat filter på og indtil for en uge siden også et nitratfilter på. Det er taget af for at få bare lidt målbar nitrat. Cyano har været der både før og efter nitratfilteret. Kører Balling og mine ugentlige 5% vandskift.
What to do?
Jeg har en Bubblemaster 200 skummer på nu som fylder koppen på en uge med mørkt snask. Den gør det faktisk rigtig godt synes jeg men jeg har for meget næring i vandet er min klare fornemmelse. Har i vel 14 dage nu kun fodret med 1 frostterning og intet andet. Mine vandværdier ligger rimelig stabilt og indenfor grænserne. Har ikke kunnet måle Nitrat og fosfat længe. Salifert til nitrat og Nyos til fosfat.
Hvad skal i vide mere....? Jo, for f.....
Jeg kan købe en Bubble King De Luxe 300 og KAN få plads til den i sumpen (ved at flytte et par skillerum). Det faktum får mig til at tænke om BK300 er totalt overkill eller bare vejen frem...?
Jeg kan godt læse men synes denne tråd peger i begge retninger. En skummer kan godt blive for stor (Peder revnørd's eks.) og andre at den ikke kan bliver for stor.
VH Flemming
Jeg trækker lige denne tråd op igen. Kommentarer ønskes for jeg er kommet i tvivl.

Jeg har fået muligheden for at få en langt større skummer men er kommet til at tænke om det er FOR meget af det gode...?
Jeg har nu:
300 L display - som kører BB med en del koraller i (mindre størrelse) og en del fisk (mange små).
160 L refugium - kører BB nu og har lidt LS i samt macroalger og skifter BB til DSB. 75 kg sand er bestilt (= 11 cm dyb).

160 L fragtank - med mange små fragmenter i og BB.
400 L sump - uden lys.
Jeg har en del alger i fragmenttanken og en del cyano. I DT er der ingen alger (stor Foxface og stor gul kirurg) men også lidt cyano her. Fine vækstspidser på overalt men cyano breder sig og bliver vist snart et problem. Derudover har jeg et JJ fosfat filter på og indtil for en uge siden også et nitratfilter på. Det er taget af for at få bare lidt målbar nitrat. Cyano har været der både før og efter nitratfilteret. Kører Balling og mine ugentlige 5% vandskift.
What to do?
Jeg har en Bubblemaster 200 skummer på nu som fylder koppen på en uge med mørkt snask. Den gør det faktisk rigtig godt synes jeg men jeg har for meget næring i vandet er min klare fornemmelse. Har i vel 14 dage nu kun fodret med 1 frostterning og intet andet. Mine vandværdier ligger rimelig stabilt og indenfor grænserne. Har ikke kunnet måle Nitrat og fosfat længe. Salifert til nitrat og Nyos til fosfat.
Hvad skal i vide mere....? Jo, for f.....

Jeg kan godt læse men synes denne tråd peger i begge retninger. En skummer kan godt blive for stor (Peder revnørd's eks.) og andre at den ikke kan bliver for stor.
VH Flemming
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Det var ellers noget af en opgradering. Men vildt fedt 
Du kan jo altid slukke den x antal timer om dagen hvis den bliver for kraftig

Du kan jo altid slukke den x antal timer om dagen hvis den bliver for kraftig

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 6400 Sønderborg
- Saltvand siden?: 2014
- Kontakt:
Altså jeg har en BK supermarine 250 stående i mit 510 liters system og det fungerer fint, så det burde ikke være noget problem
Innovative Marine 20 fusion
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Ja, det er et ret vildt skift og deraf min tvivl. Snarlig DSB, macroalger, kæmpe skummer og belastning fra måske 500 L vand. Vand i fragtank + sump kører jo bare med rundt.
BK 300 kan vist også skrues ned.
Varmen fra pumpen er intet problem pga. sumpen i mit kølige kælderrum. PT. kører der 400W varme på og det kniber de kan holde varmen hvor jeg ønsker det.
BK 300 kan vist også skrues ned.
Varmen fra pumpen er intet problem pga. sumpen i mit kølige kælderrum. PT. kører der 400W varme på og det kniber de kan holde varmen hvor jeg ønsker det.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Hej Flemming
Det er jo svært at afslå et godt tilbud på en BK!
Jeg tænker at det vil være total overkill! (Ja det mener jeg sgu!
) Det kan godt være at du samlet set har mange liter (i omegnen af 1100liter??), men dp er kun 300 liter (belastning du har der + evt. I fragmenttank o.lign.). Når du samtidig har refugie med Macro alger og er ved at starte DSB op + at du skriver at har taget dit nitratfilter af, for bare at få lidt no3, så bliver det da noget svært og få næring i vandet med den kæmpe skummer!
Bk 300 skummer, DSB , macroalger i den størrelse system, ja så ryger næringen da i bund!
Havde du nu haft et 800-1000liters display (så det var den omvendte model) så havde jeg sagt
Det er jo svært at afslå et godt tilbud på en BK!

Jeg tænker at det vil være total overkill! (Ja det mener jeg sgu!

Bk 300 skummer, DSB , macroalger i den størrelse system, ja så ryger næringen da i bund!

Havde du nu haft et 800-1000liters display (så det var den omvendte model) så havde jeg sagt

Morten
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Hej Mathiasmathias6200 skrev:Altså jeg har en BK supermarine 250 stående i mit 510 liters system og det fungerer fint, så det burde ikke være noget problem
Nu er dit system jo helt nyt og du er stadigvæk i indkøringsfasen, så vidt jeg kan læse. Din skummer er også et nummer mindre + du ender sikkert med større belastning end jeg har. Så den passer fint til dit setup vil jeg mene. Den her BK 300 kan trække op til 3000 L og som MoG skriver, så har jeg 1/10 af det + DSB, macroalger og en BM 200.
Venter spændt på lidt flere kommentarer men tror mere og mere på at den ER for stor.

@: MoG: tror desværre at du har ret men sådan en BK 300 er en lækker sag og jeg er lidt tekniknørd, så det trækker i mig. Jeg vil bare ikke gøre noget dumt. Det er BK for dyrt til.

[/center]

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 6400 Sønderborg
- Saltvand siden?: 2014
- Kontakt:
Ja det er rigtig ... Men min er også rated til 1000-3000 liter
Innovative Marine 20 fusion
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Hvis du Ikke er bange for tungmetaller SAA Kör med den Lille Eller helt uden skummer:)
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Nope Ole.ole kekkonen skrev:Hvis du Ikke er bange for tungmetaller SAA Kör med den Lille Eller helt uden skummer:)

Jeg forventer min snarlige DSB vil bidrage naturligt til reduktion af næring og skidtbekæmpelse men uden skummer tør jeg ikke.
[/center]

-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
FEM64 skrev:Nope Ole.ole kekkonen skrev:Hvis du Ikke er bange for tungmetaller SAA Kör med den Lille Eller helt uden skummer:)Når jeg ser hvad den trækker ud af mørkt ildelugtende snask hver uge, så tør jeg ikke køre uden. Kald mig bare en tøs, men det vil ikke ske. Alt det skidt vil jo blive i vandet så og akkumuleres over tid.
![]()
Jeg forventer min snarlige DSB vil bidrage naturligt til reduktion af næring og skidtbekæmpelse men uden skummer tør jeg ikke.
Hvad er det? Alså ved du hvad der er i det snask?
Jeg spør fordi der vist ik er nogen der har forsøgt at måle det snask, og tager kul et andet sted i systemet lidt af lugten i skummer kop hos dig også, det gør det hos mig hvis jeg bruger meget kul i en periode men jeg tænker der er jo meget der lugter af "skidt" eller lort uden at være det og mit skummer snask lugter ik mere ildelugtende end mine acropora eller mange af de andre liv i akvariet, så jeg tænker hvis vi bare går efter lugt er der jo en del af de ting er er skidt.
Og hvis du syntes skummer snask er slemt så skal du se mit filtervat det er nasty og lugter rådent og lidt af jord istedet for døde fisk som min skummer gør.
Jeg spør da jeg selv er ved at beslutte om og eller hvilken skummer jeg skal have på 570liter vand.
Jeg har kun skummer i hitchikker tank og før det i fish only så min erfaring er meget begrænset
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Nej, jeg ved ikke hvad der er i snasket men det lugter grimt på en helt anden måde end f.eks. en acropora som kommer op af vandet. Det lugter heller ikke specielt godt men på en anden måde. Synes jeg i hvert fald.
Jeg har aldrig brugt kul eller lign. til at rense mit vand. Det er krystalklart og har ingen toner af gult eller lign. Rowa til fosfat og svovl til nitrat. Skummer og sokker. Makroalger og vandskift. det er det.
Jeg har aldrig brugt kul eller lign. til at rense mit vand. Det er krystalklart og har ingen toner af gult eller lign. Rowa til fosfat og svovl til nitrat. Skummer og sokker. Makroalger og vandskift. det er det.

[/center]

-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Jeg bruger også kun kul til lugt og lidt farve hvis der er kommet nye sten i, men her bliver kul mest brugt så konen ik kan lugte der står 4 akvarier i køkkenet og 3 store i stuen og så lige et i gangen også, hun er sensitiv hvad lugt angår og hvis jeg kan fornemme en svag lugt af saltvand/hav når jeg stikker hovedet helt ned til vandet så stinker det i hendes næse, så kul er ik til andet end lugt og lidt farve fjerner her hjemme.
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
He he. 8 akvarier er også en del og ja, vores grænser er forskellige mht. lugte og smag m.m.Anden skrev:Jeg bruger også kun kul til lugt og lidt farve hvis der er kommet nye sten i, men her bliver kul mest brugt så konen ik kan lugte der står 4 akvarier i køkkenet og 3 store i stuen og så lige et i gangen også, hun er sensitiv hvad lugt angår og hvis jeg kan fornemme en svag lugt af saltvand/hav når jeg stikker hovedet helt ned til vandet så stinker det i hendes næse, så kul er ik til andet end lugt og lidt farve fjerner her hjemme.
[/center]

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
I min sögraess balje paa 500 Liter Haeldte jeg tit skummer koppen tilbage i Baljen,jeg tänker Hvis det Meste var organiske stoffer alligevel ville det jo Väre god gödning for plantene