Afstemning: Hvor tit renser du ruderne i akvariet?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar

Hvor tit renser du ruder i akvariet?

Mere end 1 gang dagligt
2
2%
1 gang dagligt
6
7%
Hver 2. Dag
16
18%
Hver 3. Dag
35
39%
Hver 4. Dag
12
13%
Hver 5. Dag
2
2%
Hver 6. Dag
0
Ingen stemmer
Hver 7. Dag (1 gang om ugen)
10
11%
Mindre en 1 gang om ugen
7
8%

Afgivne stemmer: 90

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Afstemning: Hvor tit renser du ruderne i akvariet?

Indlæg af MoG »

Jeg synes det kunne være interessant at høre hvor tit I renser ruderne i akvariet. ?
Grunden til det er, at jeg selv på et tidspunkt kunne gå 1.5 uge - 14 dage før der skulle køres med magneten.. Det var jo selvfølgelig grundet ALT for lidt næring. Nu renser jeg dem hver 3 dag. (Altså hvor der kommer et lidt "støvet brun/grønt" lag..

Er man ovre i den første udgave som jeg nævner, hvor der kan gå 1-2 uger før ruden skal renses, har man et problem. Skal de renses hver dag- har man et problem! :wink:

Jeg har nogle gange set billeder herinde af folks akvarier, hvor man kan se at ruderne er smasket ind i knaldgrønne alger eksempelvis ..

Men hvad betegner I som "normalen"..? Altså hvor meget møg på ruderne der burde komme inden den er "kriminel"... :wink:
Morten
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 7800 Skive

Re: Afstemning: Hvor tit renser du ruderne i akvariet?

Indlæg af ejsing86 »

Jeg renser også ca. hver 3. dag

Efter 3 dage kommer der et grønligt slør på ruden. Man kan stadig sagtens se igennem ruden, men det det virker lidt mere tåget.

Har faktisk ofte tænkt på, hvad der er det gængse, og om hver 3. dag var for ofte, så god tråd her :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ejsing: lige præcis min tanke ... Og oplevelse med det grøn/brune skær som du siger..
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Folks tolerancetærskel er måske ikke ens. Vores evne til at abstrahere for uvedkommende ting er nok også forskellig. Der kan gå rigtig mange måneder inden jeg, selv med min bedste vilje, kan se bare skyggen af snavs på vores ruder. Min bedre halvdel synes derimod at få lettere hysteriske anfald hvis der bare er gået et par uger hvor de ikke har været pudset :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Rettet : fik lige læst dit indlæg ordentligt poul... ! :biggrin: men ja, du har ret.. Det er selvfølgelig individuelt hvornår folk mener det er tid.. :wink:
Morten
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Jeg læner mig lidt op af Poul her.
Det er grænsen for konens tolerancetærskel og grænsen for hvornår man ikke gider høre mere øffen, der afgør hvornår det er tid :)
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:Rettet : fik lige læst dit indlæg ordentligt poul... ! :biggrin: men ja, du har ret.. Det er selvfølgelig individuelt hvornår folk mener det er tid.. :wink:
Jamen du læste skam rigtigt begge gange. Det var selvfølgelig tvetydigt. Det er ikke alene individuelt, men også situationsbestemt. Uden at kunne forklare hvorfor, har jeg i betydeligt højere grad, vanskeligt ved at abstrahere fra snavs på ruderne i baljen, end på ruderne i hytten :wink:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hos mig er det også meget situationsbestemt.
Skal der komme nogen og kigge akvarie, så prøver jeg at nå det, så det ser ordentligt ud.
I det daglige kan jeg godt lade lidt "stå til" og så bliver det til hver 3 dag maksimalt, ofte går der længere.

Jeg kender dog nogle, som gør det dagligt som en fast rutine uanset om de kan se noget eller ej, men deres front - og sideglas, står også altid og skinner som glansbilleder.
Indrømmet, det ser altså ret godt ud.

@Poul
Det med vinduerne i hytten kunne du nemt komme om ved. Det koster ikke ret meget at få dem løbet over udvendigt af en vinduespudser 12 eller 6 gange om året.
Så kan du selv stå for det indvendige, eller få det på som en ekstra ydelse 2, 3 eller 4 gange årligt i forbindelse med den udvendige polering.
Jeg ville gerne selv have lavet sådan en ordning, men Fruen mente det var en falliterklæring når jeg nu selv kunne og da jeg endelig prøvede at lave en fordækt aftale med en kollega her fra byen - så ville han s.. ikke. "Det kan du da selv lave". Gad vide om han havde snakket med fruen i huset bag min ryg :devily:

Og nej - jeg laver ikke den slags i mit firma, men jeg kan sende dig et link til nogen som gør.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja man er nok mere tilbøjelig til at holde ruderne pæne i akvariet, fremfor dem i jordhulen! :biggrin:

Dejligt at der er så mange der har stemt allerede. Det ser ud til (indtil videre) at de fleste kører med magneten ca. Hver 3. Dag.

Synes det kunne være interessant hvis dem der har sat kryds ved dagligt, flere gange dagligt og dem der ligeledes har krydset ved en uge eller sjældnere skrev en kommentar.
Om det blot er midlertidigt problem/næringsboom eller om det er permanent der "bliver kørt" så ofte/sjældent med magneten.

Erik: ja du har nok ret. Jeg selv vil dog helst holde dem helt fine, også selvom der ikke kommer gæster! :biggrin: det kan ligefrem irritere mig hvis jeg sidder og kigger på akvariet og kan se det der lidt støvede grøn/brune lag der gør glasset lidt tåget , som ejsing også er inde på. Skal virkelig have travlt før det ikke bliver gjort.. Det tager jo ikke meget mere end 3-5 min .
Bagrude og overløb går der snildt 1 måned imellem, da jeg skal have kassen af for at kunne gøre det ordentligt.
Morten
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Her er det fast to dage om ugen, også hvis jeg ved vi skal have gæster :wink:

Selvom det ikke ser ud til det er nødvendig så er der en klar forskel når det er gjort, vores vinduer bliver også fast pudset hver 8. uge udvendig, det ser bare bedst ud :)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad i bruger til at rense ruderne med?
Jeg har tidligere brugt de små magfloat magneter med velcro på.
De er udmærket til det løse brune snask, men til kalkalger og grønne alger, der virker de altså ikke ret godt. Synes også de har ret nemt ved at ridse glasset.

Nu jeg er i gang med en noget større balje, vil jeg gerne høre, hvad der er godt, hvis man ønsker en effektiv, ridsefri rensning af ruderne. :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Nicklossi skrev:Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad i bruger til at rense ruderne med?
Jeg har tidligere brugt de små magfloat magneter med velcro på.
De er udmærket til det løse brune snask, men til kalkalger og grønne alger, der virker de altså ikke ret godt. Synes også de har ret nemt ved at ridse glasset.

Nu jeg er i gang med en noget større balje, vil jeg gerne høre, hvad der er godt, hvis man ønsker en effektiv, ridsefri rensning af ruderne. :)
Jeg bruger en af de blå skrabere med langt skaft.
Og så med de smalle af bladene, så de ikke kommer helt ud til kanten for at undgå at ramme siliconen.
Jeg skifter bladet næsten hver gang jeg skraber ruder. Er der den mindste rust, så kan de ridse.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Nicklossi: Jeg bruger magnet og en hjemmelavet plast skraber: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 31#p625835" onclick="window.open(this.href);return false;

@Erik: Tror nu ikke det bliver så billigt endda. Vi har glas helt til kip, og da vi har et stort vandfald o.a. lige uden for vinduerne er det umuligt at komme til med normale stiger. Jeg bruger en speciel japansk 3 benet stige på 3,6 meter både indvendig og udvendig når jeg pudser). Vi har også nogle ovenlysvinduer som bliver svinet til med pollen fra en gigantisk birk. En del af huset består stort set udelukkende af glas (29 vinduesfag fra gulv til loft bare i den ene stue).

Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

poul: Vi skal da se det vandfald!!!! Det lyder da fedt!
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Bumper lige engang ... Så vi kan få lidt flere til at stemme måske ... :wink:

Er egentlig lidt overrasket over den procentdel der tager ruden 1 gang om ugen eller sjældnere.. Om det er fordi der ikke er grund til der, eller om det er fordi de er dovne ! :hehe:
Morten
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

MoG skrev:Bumper lige engang ... Så vi kan få lidt flere til at stemme måske ... :wink:

Er egentlig lidt overrasket over den procentdel der tager ruden 1 gang om ugen eller sjældnere.. Om det er fordi der ikke er grund til der, eller om det er fordi de er dovne ! :hehe:

Hehe jeg er en af dem, som gør det 1 gang om ugen eller sjældnere. Og du har fuldstændig ret, er lud doven :biggrin: Hos mig er det tit noget med og finde tiden til det
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af poul-henning »

lige pt renser jeg ruder en gang dagligt, men det er jo pga. opstart af nyt akv..
Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Forruden hver tredje dag, bagrude aldrig. Hvad er middelværdien af hver 3. og aldrig? ;-)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Bagerude ca 1 gang i kvartalet.
Sideruder aldrig
Forrude 1-2 gange ugentligt
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"