Flow til sump og retur fra sump
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2014
Flow til sump og retur fra sump
Hej har lige købt et akvarium med sump
Akvarium på ca 80L sump på ca 60L
Har et retur pumpe på 2400 l/h hvis jeg lader den stå på max virker det lidt voldsomt i sump
Kan godt finde en masse om cirkulation i akvariet men ikke så meget om hvor meget det skal cirkulerer fra akvarium til sump og tilbage igen?
Nogle tommel finger regel på det?
Akvarium på ca 80L sump på ca 60L
Har et retur pumpe på 2400 l/h hvis jeg lader den stå på max virker det lidt voldsomt i sump
Kan godt finde en masse om cirkulation i akvariet men ikke så meget om hvor meget det skal cirkulerer fra akvarium til sump og tilbage igen?
Nogle tommel finger regel på det?
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Re: Flow til sump og retur fra sump
Man plejer at sige at flowet i sumpen skal være det samme som gennem din skummer. Alt ud over det vil være spild af strøm. Der er dog til tider meget delte meninger om dette.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2012
http://saltvandswiki.dk/wiki/Valg_af_returpumpe" onclick="window.open(this.href);return false; har også lidt om emnet
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Der skal også være nok til at du kan trække alt overfladevandet af i akvariet 

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2010
Medmindre man har flow nok på sime pumper til at undgå støv/skind på overfladen...Nicklossi skrev:Der skal også være nok til at du kan trække alt overfladevandet af i akvariet
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Yes (y)Christian JS skrev:Medmindre man har flow nok på sime pumper til at undgå støv/skind på overfladen...Nicklossi skrev:Der skal også være nok til at du kan trække alt overfladevandet af i akvariet
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Du kan fint skrue ned for flowet fra sumpen. Min Tunze, som giver 2.400L er skruet helt ned.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 9000 Aalborg
Okay takker for svare ser om jeg kan få den stillet så den lige fjerner filmen på overfladen.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Du behøver ikke at stille den så den tager alt filmen i overfladen da dette giver det voldsomme. Flow i sumpen, du kan i stedet pege en af dine cirkulations pumper op imod overfladen og så fjerner det filmen. Ingen baljer er ens, men en god ting er at vandet i sumpen bliver der længe nok til at dirverse udstyr kan filtrere/skumme osv før det ryger retur, men igen med kraftig nok udstyr kan flowet godt være større.
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Det "fjerner" ikke filmen, at man laver turbulens i overfladen. Det blander bare overfladehinden ned i akvariet igen!
Der behøver dog ikke at være et voldsomt flow for at tage hinden, hvis overløbet er fornuftigt udført. 2-3 gange akvariets volumen burde kunne gøre det.
Jeg kører selv p.t. med en noget underdimensioneret returpumpe (2000 l/t til at 720 l akvarium) og har ikke en antydning af overfladehinde.
Der behøver dog ikke at være et voldsomt flow for at tage hinden, hvis overløbet er fornuftigt udført. 2-3 gange akvariets volumen burde kunne gøre det.
Jeg kører selv p.t. med en noget underdimensioneret returpumpe (2000 l/t til at 720 l akvarium) og har ikke en antydning af overfladehinde.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Enig at det ik fjerner filmen, men filmen ender som du skriver rundt i vandet igen og derved os ned i sumpen til skummeren. Lyder som en færdig købt balje og så er det da nemmere end at lukke det ned for at lave et nyt overløbKimJ skrev:Det "fjerner" ikke filmen, at man laver turbulens i overfladen. Det blander bare overfladehinden ned i akvariet igen!
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier