Balling Light - Fauna marin, dyrt?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
flamsk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 9560 Hadsund

Balling Light - Fauna marin, dyrt?

Indlæg af flamsk »

Jeg går og overvejer at hoppe på fauna marin balling light vognen, i den forbindelse har jeg været inde og kigge på priser..

Et startsæt koster knap 100 EUR
http://www.faunamarin.de/en/balling/sal ... set/a-370/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lidt spørgsmål:
1. Behøver saltene og sporestofferne at være fra fauna marin, eller findes der billigere alternativer ?
2. Kender i nogen steder det er billigere ?
3. Mit akvarie er på 200L + 80L sump, hvor lang tid skal jeg regne med at sådan et startsæt række, 1mdr, 3mdr, halvt år ?

På forhånd tak
Henrik
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Balling Light - Fauna marin, dyrt?

Indlæg af Wiinberg »

DecOcean sælger da balling. Både salte og færdigblandet.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

3) Hvor lang tid det rækker afhænger temmelig meget af hvor mange koraller du har og hvor meget de vokser. Jeg vil gætte på, at KH+ og Ca+ rækker < 3 mdr. Mg+ formentlig en del længere.

2) DecOceans færdigblandede er i hvert fald temmelig meget billigere, (forudsat du køber 25L dunke). Ved ikke lige hvilke forhandlere i nærheden af Hadsund der forhandler DecOceans væsker , men du kunne jo give DecOcean et ring og spørge.

1) Nej , det behøver ikke være fra Fauna Marin.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

alternativt kan man jo blande selv.

saltene fåes både ved deepocean.dk og aquafair.de (mener priserne er ens der)

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Balling" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
flamsk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af flamsk »

Men er det de samme salte der bruges til både alm. Balling og Balling light(fauna marin), og hvad med sporstofferne?
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

flamsk skrev:Jeg går og overvejer at hoppe på fauna marin balling light vognen, i den forbindelse har jeg været inde og kigge på priser..

Et startsæt koster knap 100 EUR
http://www.faunamarin.de/en/balling/sal ... set/a-370/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lidt spørgsmål:
1. Behøver saltene og sporestofferne at være fra fauna marin, eller findes der billigere alternativer ?
2. Kender i nogen steder det er billigere ?
3. Mit akvarie er på 200L + 80L sump, hvor lang tid skal jeg regne med at sådan et startsæt række, 1mdr, 3mdr, halvt år ?

På forhånd tak
Henrik
Jeg har kørt med Carstens Balling i halvandet år nu.
Og det er jeg rigtig glad for.
I mit 518liters sps Akvarie tilsætter jeg godt 500 ml ca og 500ml Kh dagligt kun 50ml Mg
Som skrevet længere oppe,kan det købes i 25 liters dunke.

Jo flere sps med god vækst jo større forbrug selvf...
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har brugt Decoceans blandinger og jeg har også blandet selv efter den gamle og den nye balling opskrift.

Det nemmeste er klart at bruge decoceans blandinger. Men hvis du har mod på det så kan du også blande selv og spare penge. Jeg blander selv balling lite men jeg køber saltet det billigste sted jeg kan finde. Og det koster ingen ting. Kun sporstofferne kan være lidt dyre.

Jeg bruger følgende opskrift.

Calcium pulveret tager du 2 kg af og blandet op i 4 liter osmose vand og blandet sporstoffer i. Brug enten fauna marines egen sporstoffer eller et billigere mærke. Ca opløsningen hældes i en 5 L dunk og derefter topper du op med rent RO-vand til dunken er fyldt. Lav gerne blandingerne i en 20 L spand.

KH pulveret tager du 0,5 kg af og til 4 L RO-vand og ellers samme fremgangsmåde. Dog vil jeg anbefale at du varmer RO vandet op i en gryde til 50 grader, og hælde over i en spand, da det er svært at få det hele opløst.

Du skal dossere 4 gange mere KH væske end CA væske. Du kan evt. lave 20 liter KH og 5 liter CA. Så burde du have til min. 8 måneder.

Pt. bruger jeg 15 ml CA og 60 ml KH om dagen til 200 L akvarium og jeg har en del koraller og masser af vækst. Balling lite væskerne er meget koncentreret og derfor skal man ikke bruge ret meget.

Jeg ville vente men at dossere magnesium til du har et forbrug, da man ofte kan vedligeholde dette med vandskifte.
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af bmh »

Hej.
Jeg dosere kun kh i mine 2 , da jeg ligger nogenlunde stabil i ca + mg . Faktisk kun 50+ 30 ml i mine, er det forkert. Jeg har ikke sat dosering til endnu da jeg skal flytte det hele til det nye.
Brugeravatar
flamsk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af flamsk »

Kasper hvor køber du dine salte fra?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

Her: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... lling.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Køb 5 Kg sodium bicarbonat og 5 Kg calciumchlorid-dihydrat. Og husk sporstoffer - Aqua-elements flaske 1, 2 og 3. Der ligger også en opskrift på balling inde på hjemmesiden. Den skal du ikke følge. Det er den gamle og den er meget mere besværlig og opløsningerne er ikke ret koncentreret.

Du behøver ikke købe mineralsalt eller magnesium.
Brugeravatar
flamsk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af flamsk »

Tak for hjælpen, modsvare Aqua elements til fauna marine spore elementerne?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

flamsk skrev:Tak for hjælpen, modsvare Aqua elements til fauna marine spore elementerne?
Med stor sandsynlighed ja
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"