jeg har været igennem en periode med ekstrem højt phosphat niveau,
det er jeg nu ved at have styr på, men i den periode der er gået er mange af mine bløde koraller blevet total blege, som om de har været en tur i rent klorin,
hvad kan det skyldes, og har det noget med phosphat at gøre.
blege koraller
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2013
Re: blege koraller
de holder sig fint inde for de anbefalede niveauer,
på et tidspunkt i forløbet skiftede jeg dagligt vand for at bringe phosphaten ned, og brugte derfor pludselig store mængder vand, og da jeg har kørt med osmose vand som jeg har købt mig til blev jeg træt af at
skulle hente vand hele tiden, så prøvede jeg med rent postevand, men det resulterede i algevækst, nu har jeg så købt osmose anlæg med silikatfilter og køre nu med 0 vand, så algevæksten er så godt som stoppet.
men undre mig over de blege koraller.
på et tidspunkt i forløbet skiftede jeg dagligt vand for at bringe phosphaten ned, og brugte derfor pludselig store mængder vand, og da jeg har kørt med osmose vand som jeg har købt mig til blev jeg træt af at
skulle hente vand hele tiden, så prøvede jeg med rent postevand, men det resulterede i algevækst, nu har jeg så købt osmose anlæg med silikatfilter og køre nu med 0 vand, så algevæksten er så godt som stoppet.
men undre mig over de blege koraller.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
mangler stadig hjælp hvis nogen har et bud.????????????
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
En mulig forklaring kunne være denne hjælp som jeg fik af en af mine gode helplines, Peder P:
"Et højt niveau af et element alene kan ikke fremme vækst, med mindre der er en mangel. Energi i form af lys skal på samme måde tilpasses hvad end begrænsende faktor der måtte være.
Ved planter kan man observere at forbedrer man nogen af de naturlige parametre, så vil deres fotosyntese peake ved højere temperaturer og mere lys, og den øvre grænse for trivsel være hævet. Omvendt skal planter i mistrivsel skånes for skarpt lys for ikke at brænde af."
I dit tilfælde har du haft forhøjet næring i form af Po4. Den har du nu sænket og så er balancen forrykket. Når dette sker så kan de lys de ellers står i pludselig blive for kraftigt.
Ingen koraller bryder sig om skiftende værdier og så kan de reagere på den måde som du oplever.
I nogle tilfælde kan det bedres med tiden, så de genvinder deres farver.
Erik
"Et højt niveau af et element alene kan ikke fremme vækst, med mindre der er en mangel. Energi i form af lys skal på samme måde tilpasses hvad end begrænsende faktor der måtte være.
Ved planter kan man observere at forbedrer man nogen af de naturlige parametre, så vil deres fotosyntese peake ved højere temperaturer og mere lys, og den øvre grænse for trivsel være hævet. Omvendt skal planter i mistrivsel skånes for skarpt lys for ikke at brænde af."
I dit tilfælde har du haft forhøjet næring i form af Po4. Den har du nu sænket og så er balancen forrykket. Når dette sker så kan de lys de ellers står i pludselig blive for kraftigt.
Ingen koraller bryder sig om skiftende værdier og så kan de reagere på den måde som du oplever.
I nogle tilfælde kan det bedres med tiden, så de genvinder deres farver.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
det var et super fint og brugbart svar lyder fornuftigt, jeg vil se tiden and og prøve at holde mine værdier i ro.
benny.
benny.