Hvilken reaktor til nitrat og fosfat, eller alternativer?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
flamsk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 9560 Hadsund

Hvilken reaktor til nitrat og fosfat, eller alternativer?

Indlæg af flamsk »

Hej

Jeg har et ønske om at reducere nitrat og fosfat niveauet i mit akvarie, i den sammenhæng har jeg overvejet om jeg skulle købe mig en reaktor. Men ved ikke hvilken jeg skal købe, kan i hjælpe ?

Krav:
- Skal helst være indenfor EU da jeg helst ikke vil risikere told og moms.
- Helst være nemt at udskifte filtermedia

1. Hvilke reaktor vil i anbefale ?
2. Hvilket filtermedia vil i anbefale? GFO, Bio pellets, andet ?
3. Vil i anbefale at gøre noget andet end en reaktor

Håber i kan hjælpe

Mvh
Henrik
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvilken reaktor til nitrat og fosfat, eller alternativer

Indlæg af nbd »

Jeg har en zeovit-reaktor, hvori jeg har zeovit (fjerner ammonium), biopellets i en netpose (fjerner nitrat), rowaphos i en netpose (fjerner fosfat) og kul i en netpose (binder organiske stoffer).
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Der er jævnligt reaktorer tilsalg. Jeg kører med en af de forholdvis billige som reeffarmer (vist nok) solgte. Købte den brugt. Har rowa i den og den virker fortrinligt. Se dig lidt om hos de danske forhandlere i første omgang. De fås jo fra ca 500kr og op til flere tusinde kr..

Alternativet hvis du ønsker at reducere næringen, kan være at lave et lille refugie i din sump hvor du eks. Har caulerpa alger.
Morten
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Du skal da hellere i gang med VSV. Det sparer dig for en masse bøvl og penge.

Jeg tilsætter en forholdsvist stor dosis eddike og vodka, men ingen sukker. VSV nedbryder 14 gange mere nitrat end fosfat derfor skal man tilsætte nitrat eks. sango kai nutri hvis man gerne vil nedbryde en del fosfat. Man bør også tilsætte aminosyrer.

Der er en ulempe ved at tilsætte vodka. Det er at vodka kan fremme cyano vækst. Man kan så tilsætte kalkwasser og hæve pH til 8,4 og dette tager livet af cyano-algerne.

Men man skal være forsigtig med VSV så det er en god ide at læse nogle artikler om det.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

@Kasper J:

Det var netop cyano der fik mig til at droppe både VSV og ZeoBak tilsætning, men det lyder som en mulighed det du skriver med Ph og Kalkwasser... (Det har jeg ikke haft prøvet...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Kasper j. »

Jeg fik også selv problemer med cyano efter vodka tilsætning. Jeg troede at det skyldes at jeg havde kørt mine fosfat- og nitrat værdier helt i bund og derfor havde udsultet den sunde bakterie kultur.

Men jeg har læst at vodka kan fremme cyano vækst derfor anbefaler nogen at man kun tilsætter eddike. Eddike for dog pH til at falde.

Men efter at jeg stoppede med vodka så fortsatte cyano skidtet. Så begyndte jeg at tilsætte kalkwasser og øgede langsomt mængden hver dag. Efter bare 14 dage var cyano problemet udryddet. Jeg har kun lidt cyano ved overløbet og min sandbund er helt hvid.

Men jeg laver min kalkwasser blandig med 3 måle-teskeer kalkwasser pulver til 5 liter RO-vand og deri blander jeg 65 ml klar eddike fra supermarkedet. Det er vigtigt at det er den klarer eddike. Opblandingen lader jeg stå i et par dage så pulveret kan bundfælde. Så bruger jeg en 6/8 mm luftslange og hævertmetode og hælder kun den klare væske over i en anden 5 L dunk. Den klarer væske tilsætter jeg med dosseringsmaskine. Jeg tilsætter 300 ml om dagen, fordelt på 24 dosseringer, til 200 L akvarie og min pH er 8,45 om eftermiddagen når den er højest. Det er meget vigtigt at kalkwasser'et ikke dosseres på en gang men over så mange små dosseringer som muligt. En dunk med kalkwasser kan holde 30 til 40 dage og det bliver langsomt nedbrudt af CO2.

Jeg tilsætter nu 20 dråber vodka og 2 ml sango kai nutri complete (nitrat) Jeg tilsætter nitrat fordi VSV nedbryder 14 gange mere nitrat end fosfat og nitraten må ikke gå i 0, men gerne 5 mg/l.

Men her virker rigtig godt for mig og jeg har næsten ingen fosfat og jeg bruger ikke fosfat-fjerner.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Kasper j. »

Jeg tilsætter i øvrigt zeobak 2 gange om ugen og Amino hver dag.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"