Hvilke pumper og hvor?
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Hvilke pumper og hvor?
Valget faldt på et "Wromak hjørne akvarium. 180L".
Jeg har tænkt mig at lave indbygget sump bagest med skummer osv.
Er lidt i tvivl om hvordan og med hvilke pumpe(r) jeg skaber cirkulation.
Jeg tænkte at bruge 2 til 3 gange 1000/2000 l/h pumper siddende i overløbet/sumpen og blæse ud bag stenopsætningen, måske via en form for "bukserør" men er det nok?
Er der evt. en der har et link til en god tegning?
Kan også forstå, at der skal være bevægelse i overfladen eller....?
Ville være glad for jeres input ;-D
hilsen
Per
Jeg har tænkt mig at lave indbygget sump bagest med skummer osv.
Er lidt i tvivl om hvordan og med hvilke pumpe(r) jeg skaber cirkulation.
Jeg tænkte at bruge 2 til 3 gange 1000/2000 l/h pumper siddende i overløbet/sumpen og blæse ud bag stenopsætningen, måske via en form for "bukserør" men er det nok?
Er der evt. en der har et link til en god tegning?
Kan også forstå, at der skal være bevægelse i overfladen eller....?
Ville være glad for jeres input ;-D
hilsen
Per
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Hejsa
Dejligt med flere saltvands-nørder i den lille forstad
Jeg tror ikke det er nok bare at have udstrømning bag dine sten, man kan få nogle ganske fine cirkulationspumper som hedder Madera som jeg nok ville vælge til denne størrelse akvarie. Disse pumper kan du så sætte så de giver cirkulation ud i selve akvariet og så bruge dine andre pumper til bag stenene.
Det med cirkulation i overfladen kommer helt af sig selv hvis du køber en af disse Madera-pumper. Du skal også samtidig tænke på at overflade vandet jo også vil være i bevægelse da dit overløb jo tager vandet derfra.
Vær samtidig opmærksom på at det godt kan være besværlig at komme til overløbet i et hjørneakvarie.
Held og lykke.
Dejligt med flere saltvands-nørder i den lille forstad

Jeg tror ikke det er nok bare at have udstrømning bag dine sten, man kan få nogle ganske fine cirkulationspumper som hedder Madera som jeg nok ville vælge til denne størrelse akvarie. Disse pumper kan du så sætte så de giver cirkulation ud i selve akvariet og så bruge dine andre pumper til bag stenene.
Det med cirkulation i overfladen kommer helt af sig selv hvis du køber en af disse Madera-pumper. Du skal også samtidig tænke på at overflade vandet jo også vil være i bevægelse da dit overløb jo tager vandet derfra.
Vær samtidig opmærksom på at det godt kan være besværlig at komme til overløbet i et hjørneakvarie.
Held og lykke.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Mike@Dejligt med flere saltvands-nørder i den lille forstad !
Ja, ja jer gamle må tage jer af os unge udvidne
Jeg var forresten inde og se dit site og dine billeder
...........RESPEKT
Det kunne være fedt at se det "Live" en dag når det nu alligevel er lige rundt hjørnet
Nå men tilbage til emnet:
Har lige lavet en skitse for at se om det er i denne retning det skal være.
Hvad er bedst en eller to pumper?
Hvilke størrelse(r) skal der bruges?
Kan de placeres som på billedet eller?
Er retningen som de blå pile viser ok mht. strømning?
hilsen
Per
Ja, ja jer gamle må tage jer af os unge udvidne

Jeg var forresten inde og se dit site og dine billeder

Det kunne være fedt at se det "Live" en dag når det nu alligevel er lige rundt hjørnet

Nå men tilbage til emnet:
Har lige lavet en skitse for at se om det er i denne retning det skal være.
Hvad er bedst en eller to pumper?
Hvilke størrelse(r) skal der bruges?
Kan de placeres som på billedet eller?
Er retningen som de blå pile viser ok mht. strømning?
hilsen
Per
- Vedhæftede filer
-
- setup12.GIF (60.03 KiB) Vist 933 gange
Hilsen Per
Følgende sælges:
Følgende sælges:
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Du skal være velkommen til at kigge forbi en dag (pm)
Jeg ville nok vælge kun at ligge 1 pumpe i overløbet, også via noget pvc køre retur over overløbet og evt. deles op til 2 udstrømmer. Da jeg aldrig har haft et hjørneakvarie, ved jeg ikke hvordan du skal pladsere din(e) streams men jeg tror nok jeg ville vælger nogle som kan drejes vertikalt i 45 grader eller mere.
Det er vigtig at have masser af cirkulation, meget gerne over 20 gange volumen. Så hvordan du placere din(e) streams og andre udtrømmere er, er svært at sige, men man finder faktisk selv ud af hvordan det bedste er nå man studere sin stenopsætning og tiden går sin gang. Dog ville jeg vælge en 1000 liters pumpe i overløbet.
Men 2 ting som du skal huske, og kan ikke siges nok......Tålmodighed og upload af billeder hertil siden
Jeg ville nok vælge kun at ligge 1 pumpe i overløbet, også via noget pvc køre retur over overløbet og evt. deles op til 2 udstrømmer. Da jeg aldrig har haft et hjørneakvarie, ved jeg ikke hvordan du skal pladsere din(e) streams men jeg tror nok jeg ville vælger nogle som kan drejes vertikalt i 45 grader eller mere.
Det er vigtig at have masser af cirkulation, meget gerne over 20 gange volumen. Så hvordan du placere din(e) streams og andre udtrømmere er, er svært at sige, men man finder faktisk selv ud af hvordan det bedste er nå man studere sin stenopsætning og tiden går sin gang. Dog ville jeg vælge en 1000 liters pumpe i overløbet.
Men 2 ting som du skal huske, og kan ikke siges nok......Tålmodighed og upload af billeder hertil siden