Sort søpindsvin som hicthhiker

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Sort søpindsvin som hicthhiker

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Som overskrift.

Jeg har lavet om i baljen i dag, til min meget store overraskelse dukkede der et lille sort søpindsvin op. Det er IKKE et jeg har indført :naughty:

Så nu vil jeg lige hører panelet, er det go :GO , eller no go :BA med sådan en laban?

Den er på størrelse med en 2 krone.

På forhånd tak.

Hilsen
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Sort søpindsvin som hicthhiker

Indlæg af MoG »

Billede Charlie! Er det et lille diadema? (Langpigget)
Morten
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Ehm pis Morten, det fik jeg ikke taget.

Den sad i et hul i min "skumfidus" og satte sig fast da jeg hev pladen op af vandet ( jeg har lavet om i baljen :-). Den sad så fast så jeg måtte skære skum i stykker. Jeg smed pindsvinet i baljen igen. Den er eddermanme HURTIG! Tror det er sådan en langpigget?

Men er den ok?

Skal nok se om den kommer frem når det bliver mørkt:-)

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

For lige at citere dig Charlie: "den er edermame hurtig!".. Hmm.. Har haft flere forskellige søpindsvin.. Både tuxedo og et diadema nu! Og det er altså ingen Kipketer..! Tværtimod..

Knips du lige et billede ! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har også sådan en sort langpigget sag, som jeg heller ikke selv har indført.
Jeg tror ikke den laver ballade, men jo større den bliver, jo mere ravage i form af væltede koraller kan den lave.
Jeg har puttet min i sumpen/refugiet, hvor den kan gå i ro og mag. Den ser ud til at hygge sig.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

@ Morten. Griner..... Jamen jeg satte den på en sten, flyttede lige en anden sten og wupti, væk var den..... altså ikke Kipketer eller bolt her, men alligevel.....

Har googlet den langpigget, det ligner:-) men lidt svært at se om piggene er så lange når dyret ikke er større.

@ Erik tak for tippet.

Har læst på nettet at de spiser alger og kalkalger i stor stil.

Charlie
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

De er super gode algespisere.. Både mit tuxedo og diadema (sort langpigget) efterlader et spor efter sig når de kravler rundt hvor algerne er væk...

Jeg fik i sidste uge et diadema setosum . Kroppen er vel på størrelse med en 1krone og de længste pigge er vel 3-3.5 cm lange .. Så det er ret lille . Men så vælter det jo heller ikke så meget!:-)
Morten
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Tak for dine inputs Morten.

Kan se at det IKKE er sådan en laban jeg har, piggene var ikke stribet men helt sorte.

Hvad når jeg ikke rigtigt har alger i baljen? Dør den så? Tja.... nogle må der jo værer når den har overlevet. Jeg ANER ikke hvad den er kommet ind i baljen med? Vildt.

Charlie
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Min er også med helt sorte pigge.. Ved ikke hvorfor den på wikien er stribet ..? De findes måske i flere farve-varianter...
Siden du har den gående og ikke aner hvornår den har fundet vej dertil , må den vel leve af et eller andet.. Selvom du ikke har alger! :biggrin: så behold den da! Når den bliver for stor og tromler alt ned, så kan den jo få sparket! :wink:
Morten
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"