Absolut nybegynder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Mugge
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Sønderborg

Absolut nybegynder

Indlæg af Mugge »

Hej
Jeg har i flere år haft ferskvands akvarier, men har nu besluttet at prøve med saltvand og i den forbindelse har jeg en hel masse spørgsmål.
Jeg har tænkt mig at bruge mit gamle 325 liters Effect-line akvarie (skal tømmes for Cichlider først). Det er jo som bekendt lavet i aluminium, er det et problem?
Den lokale pusher siger at en sump ikke er nødvendig, man kan have alle de levende sten i akvariet, det har de i deres show akvarie og det ser faktisk rigtig godt ud.
De "levende sten", er det bare sten som der gror en "bakterie" belægning på? I så fald kan man vel bruge alm. sten hvor belægningen kommer efterhånden.
Hvad skal jeg ud at købe for at komme igang? (som minimum) Jeg regner med at kunne bruge det akvarium som jeg har og den Eheim spandpumpe som kører der i forvejen. Der er Led lys på baljen, men det skal jo nok udvides noget.
På forhånd tak for svar.

Mvh
Mogens
Mvh
Mogens
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Absolut nybegynder

Indlæg af AndersGS »

Hej Mogens

Velkommen til denne fantastiske og vanedannende hobby!

Du har mange gode spørgsmål som jeg ved du skal få svar på herinde, men for din egen skyld så læs lige denne:

Saltvandsakvarie På Dansk! - Joachim Mortensen
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det vil give dig svar på mange af de grundlæggende ting.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Kør med sump i stedet for spandpumpe. Spandpumpen er en bombe uden lige.
Jeg vil anbefale at du har en sump til din teknik. Du vil i så fald få brug for en skummer, returpumpe og varmelegeme.
Så får du også gemt din teknik væk, plus du får mere vand i dit system.

Dog er du jo så nødt til at få lavet tre huller i dit akvarie til overløb, sikkerhedsrør og retur, samt du skal have et overløb.
Derudover er du nødt til at have nogle cirkulationspumper.

Du er nødt til at skal have de rigtige levende sten, da det faktisk er den største del af filteret i akvariet.

:-)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Derudover kan jeg anbefale at læse alt du kan. Du kan evt starte her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

En bombe uden lige? Er det udsagn baseret på erfaring, en generel opfattelse eller noget helt 3?
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et effektline kan godt bruges, selvom det ikke er optimalt.
Inden du begynder på noget som helts, så check lige om det er tæt oppe ved overrammen. Det er tæt hvis der er en siliconefuge der. Ellers så skal du lave en. Du vil ærgre dig hvis du ikke gør det. Saltet vil vandre og konstant sive ned af ruderne, og du kan intet gøre.

Gør dig selv den tjeneste at ofre de få kroner som det koster at få en sump og boret nogle huller i bunden.

Langt de fleste har alle de levende sten i akvariet og ingen i sumpen.
Sumpen bruges primært til at skjule teknikken. Især skummeren, som ofte er et stort grim skrummel der bare skal gemmes væk.

Som Nicklossi skriver, glem alt om spandpumper, det er overflødigt og kan være en nitrat og fosfat bombe under akvariet.

Som AndersGS skriver, læs Joakims bog og få en ide om tingene, og lad være med at høre på hvad forhandleren siger. I langt de fleste tilfælde ved de ikke hvad de taler om.
Når du har læst bogen, så skal du være meget velkommen til at stille alle de spørgsmål du kan komme på.

Men noget som er helt uvurderlig er og ganske gratis, er at aflægge en anden akvarist et besøg. Mange løse ender som man kan have, samles let op ved at besøge en "lidelses fælle"
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev: Men noget som er helt uvurderlig er og ganske gratis, er at aflægge en anden akvarist et besøg. Mange løse ender som man kan have, samles let op ved at besøge en "lidelses fælle"
No. 1 bedste råd :GO
Brugeravatar
Mugge
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10

Indlæg af Mugge »

Tak for svarene
Uha, jeg synes lige det lyder lidt kompliceret. Man kan jo købe sådan et fiks og færdigt setup hvor det hele er inden i akvariet.
De er bare ret dyre, og heller ikke særlig store, men pænt ser det ud og det skal det også her, ellers går den bedre halvdel helt i baglås.
Jeg havde egentlig troet at det hele kunne skjules i baljen, men det er åbenbart ikke tilfældet :embarassed:
Det bliver jo i forvejen ret kostbart når man tænker på at levende sten koster over 100 kr kiloet. Nogle sælger også døde sten, det troede jeg faktisk var sten hvor "belægningen" fra de levende sten bredte sig til og derfor var en på sigt billigere løsning til at få mange.
Jeg må så igang med at sætte mig lidt mere ind i det.
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Ole Bach »

Mugge skrev:Tak for svarene
Uha, jeg synes lige det lyder lidt kompliceret. Man kan jo købe sådan et fiks og færdigt setup hvor det hele er inden i akvariet.
De er bare ret dyre, og heller ikke særlig store, men pænt ser det ud og det skal det også her, ellers går den bedre halvdel helt i baglås.
Jeg havde egentlig troet at det hele kunne skjules i baljen, men det er åbenbart ikke tilfældet :embarassed:
Det bliver jo i forvejen ret kostbart når man tænker på at levende sten koster over 100 kr kiloet. Nogle sælger også døde sten, det troede jeg faktisk var sten hvor "belægningen" fra de levende sten bredte sig til og derfor var en på sigt billigere løsning til at få mange.
Du kan også kigge på saltvandswiki.dk for opstarts information.
Angående sten bliver de ofte solgt her på forum til omkring 40-50kr
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Mugge skrev:Tak for svarene

Du kan sagens få store akvarier, hvor det hele er skjult, men hvis du synes de små er dyre, så skal du slet ikke tænke på de store
http://shop.koralfarmen.dk/produkt-kate ... -akvarier/" onclick="window.open(this.href);return false;
Som Dodomand skriver, sælgeslevende sten ofte til 35-40 kroner kiloet.
De døde sten er som oftest levende sten som er blevet tørret. De er langt billigere at transportere fra østen/karibien til Europa/USA.
Og de for samme bakterie flora i løbet af nogle måneder. Dog kan man forvente at de skal rengøres inden brug.
Levende sten kan variere meget i vægt og porøsitet. Jo mere den fylder og mindre den vejer, jo bedre - groft sagt.
Tidligere blev der importeret en del levende sten fra Kenya, de så kaldte havefliser. Dem skal du undgå.

Du kan sagens starte et akvarie op med døde sten, men nogle få levende kommer du ikke uden om. Bakterierne skal komme et sted fra.
Og dem fra flaske kan jeg ikke anbefale.
SørenBL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af SørenBL »

Hvis du kommer forbi Århus C kan du komme forbi og hente ca. 25 kg dødelevende sten for en ramme cola og se hvordan mit akvarium fungerer

Mvh
Søren
Brugeravatar
Mugge
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10

Indlæg af Mugge »

Jeg kan så godt se at der skal lidt til for at lave om, så den nemmeste løsning vil nok være at holde øje med div. salgs annoncer. Nye er jo som Carsten linker dyre.
At bruge døde sten med nogle levende iblandt var egentlig også hvad jeg mente med alm sten.
Princippet er vel egentlig det samme som i et ferskvands akvarium, hvor man har belægningen på alt inventar i baljen. Her gælder det jo bare om at have så porøs en sten som muligt for størst mulig overflade. Bakteriekulturen er nok bare en anden i saltvand.
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Mugge
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10

Indlæg af Mugge »

SørenBL skrev:Hvis du kommer forbi Århus C kan du komme forbi og hente ca. 25 kg dødelevende sten for en ramme cola og se hvordan mit akvarium fungerer

Mvh
Søren
Blyfri eller Real thing?

Jeg melder mig når jeg skal den vej opad :GO
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Mugge skrev:Jeg kan så godt se at der skal lidt til for at lave om, så den nemmeste løsning vil nok være at holde øje med div. salgs annoncer. Nye er jo som Carsten linker dyre.
At bruge døde sten med nogle levende iblandt var egentlig også hvad jeg mente med alm sten.
Princippet er vel egentlig det samme som i et ferskvands akvarium, hvor man har belægningen på alt inventar i baljen. Her gælder det jo bare om at have så porøs en sten som muligt for størst mulig overflade. Bakteriekulturen er nok bare en anden i saltvand.

Der er en meget væsentlig forskel på saltvand og så det ferskevand. Hvis du får alt for mange alger/høje værdier i akvariet, så skifter man det bare, når det er ferskvand, men det er ikke så lige til når det er saltvand.
I ferskvand, er alle mere eller lige gode, det er de bestemt ikke i saltvand. F.eks. så er lava et absolut NO-GO, da ingen ved hvad der er i lavaen.
Du er langt mere bundet i et saltvands akvarie end ferskvand. I et ferskvands akvarie er den biologiske filtrering, mere noget man mener at have, hvor imod i saltvand der er man sikker man det.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Sagt paa en Anden maade:koraller er ikke planter :frog: :P
Brugeravatar
Mugge
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10

Indlæg af Mugge »

Okay, så kom det på plads, jeg kan godt se at der en del at lære, men så er der jo meget godt læsestof at gå igang med.
Når jeg nu ikke er så vild med at lave huller i mit akvarie, kan man så ikke bruge en hænge protein skummer? Som feks. den her:
http://www.saltycritter.com/coralvue/su ... -index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
I kender den sikkert og har nok også en mening om den.
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Gør dig selv den tjeneste og få boret de 3 huller - det er ikke så svært ellers få en glarmester til det - du vil BESTEMT ikke fortryde det
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Velkommen til, dette var mit første forsøg på saltvand for en del år siden. det var et standart ombygget 325l. Det gik rigtigt fint, men blev hurtigt for småt ;-)

Det der gør at det virker kompliceret lige nu, er at du tænker "ferskvand" men sort set alt er omvent i saltvand. Så du skal glemme alt hvad du ved og lære på ny igen. når man først har glemt alt om ferskvand, så er saltvand på mange måder nemmere.

Vi havde et 325l - vi kendte en der kunne lave huller og så blev der limet overløb og sat en sump under akvariet.

Nej du behøver ikke en sump, men resultatet er at du så i stedet skal bruge halvdelen af akvariets plads på udstyr, sumpen har også den fordel at du øger mængden af vand - og jo mere er jo som bekendt bedre.

Spandpumpe får du ikke brug for.

Levende sten er bedre en almindelige sten da de er mere porøse og derfor huser mere liv og flow (lidt ligesom du har porøs keamik som filtermatriale i ferskvand, mere overflade) dine levende sten danner grundlag for alt liv i akvariet, det er ikke her jeg ville spare.

Du skal beslutte dig for hvor meget du gerne vil det her og så gøre det rigtigt fra start af, og nej det er ikke billigt men kan selvfølgelig gøres mere eller mindre dyrt.

Så vores bestod af 325l akvarie hvor vi lavede overløb, en hjemmelavet sump, en skummer og en retur pumpe samt interne pumper. Det er var sådan ret basic setup.

Faren er / ligger i boring af hullerne. Flækker bunden er du på spanden, så at sige.
Vedhæftede filer
325l.jpg
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Mugge skrev:Okay, så kom det på plads, jeg kan godt se at der en del at lære, men så er der jo meget godt læsestof at gå igang med.
Når jeg nu ikke er så vild med at lave huller i mit akvarie, kan man så ikke bruge en hænge protein skummer? Som feks. den her:
http://www.saltycritter.com/coralvue/su ... -index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
I kender den sikkert og har nok også en mening om den.
De der hænge skummere er så absolut kun en nødløsning.
Havde de været noget værd, var de nok langt mere udbredte end de er.
Og så er lige dem du linker til et no go, da de er til 110volt.

Som Bingocaller skriver, gør dig den tjeneste at få lavet de huller i bunden.
Hvis du ikke selv tør så få en anden til at gøre det.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ved at have skummer i sump nede i et underskab, så er det osse mere lyddæmpet og du kan bruge flere slags skummere - bare vandstanden i kamret til skummeren har den rigtige højde... (Hvis du har en bedre halvdel som er bare lidt sart og du skal tage hensyn til det - er det vejen frem...)
Min nye sump skal f.eks. have skum eller en slags hjemmelavet platform der giver 9-10cm som fundament til min skummer, da min skummer køre bedst og ikke så nemt løber over, når vandstanden er de 19cm de anbefaler...
Løber skummeren over i en sump kommer det tilbage til vandet, hvilket ikke er så godt, hvis der er for mange dage som kan give noget forurening af vandet - på den anden side vil en skummer der løber over svine gulvet hvis du bruger en hænge skummer eller anden type UDEN for akv. eller sump...

:beer:

PS: Ved problemer med for høj Nitrat (NO3) kan man osse bringe det ned ved vandskifte - det er bare vigtigt at det nyblandede saltvand er 100% opløst og gerne stuetemp. eller de 26 som akvarier har, så man ikke svinger ret meget i temp ved vandskifte...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup

Indlæg af Casper T. »

Hvis du ikke kan overskue, at kaste dig ud i projektet med at omdanne dit akvarie til saltvand. Har du så overvejet, at købe et mindre all in one akvarie, evt brugt. Så kan du prøve det af, for nogle forholdsvis billige penge. Jeg startede selv med et 25L Fluval Chi (ikke at du skal starte så småt), og har haft en masse oplevelser med det. Selvfølgelig både gode og dårlige, men er vist en del af saltvands hobbyen :wink: Ulempen ved de små er at de er mere følsomme, tilgengæld tager det 15 min. at skifte alt vandet, hvis det skulle blive nødvendigt. En anden fordel med de små, er at du kan starte op med en kort opstarts fase. Jeg købte lidt levende sten og vand fra samme akvarie hos en forhandler, og jeg havde stort set ingen algefase, og det er endda uden skummer. Nu er jeg så igang med at køre et 60L Nuvo 16 op, der har bagkamre til at sætte skummer og filtre i, så de ikke ses i displayet.

Dette er bare et foreslag, så du har alternative måder at komme igang på. Jeg kom også fra ferskvand, og det her er en helt anden, og i mine øjne, meget mere spændende verden. Så hold dig ikke tilbage :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Casper T. skrev: En anden fordel med de små, er at du kan starte op med en kort opstarts fase. Jeg købte lidt levende sten og vand fra samme akvarie hos en forhandler, og jeg havde stort set ingen algefase, og det er endda uden skummer.

Det var nok ikke lige det bedste råd.
At du var heldig, betyder ikke at andre kan gøre kunst stykket efter
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Ah på 25L liter, burde det kunne lade sig gøre uden de store problemer. Jeg har hørt om andre, der har gjort det samme. Hvis du tager 2 mindre sten med liv (ikke levende sten fra sump) og 20 liter vand fra akvariet og putter det ned i et nyt akvarie, må det være begrænset hvor meget ubalance det kan give. Men om det så give en algefase, er han jo ikke dårligere stillet end han ellers ville være.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Casper T. skrev:Ah på 25L liter, burde det kunne lade sig gøre uden de store problemer. Jeg har hørt om andre, der har gjort det samme. Hvis du tager 2 mindre sten med liv (ikke levende sten fra sump) og 20 liter vand fra akvariet og putter det ned i et nyt akvarie, må det være begrænset hvor meget ubalance det kan give. Men om det så give en algefase, er han jo ikke dårligere stillet end han ellers ville være.
Nu er jeg lige nysgerrig.
Hvorfor ikke levende sten fra sumpen? Hvis man har lys over, er det så ikke lige meget? :-)
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Jeg tænker på de levende sten, fra forhandlere, der bare ligger i store kar, uden lys. De også knap så sjove at starte op med, da de ikke har så meget liv, på godt og ondt, som sten med kalkalger, rørorme osv. Effekten på dem, skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg skriver bare udfra min egen oplevelse.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Så er vi enige :-)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Det kan bare gå skide stærkt med at køre så lille et akvarie ud af kurs...
NO3 kan hurtigt bygge sig op ved at fodre lidt rigeligt sammen med at have en fisk i ca. 20L... - Nemt at skifte vand, ja - men skaden kan være sket, særligt hvis man vil have et par sarte SPS i det...

Mht. store vandskifte er det en fordel med en standart akvariesalt uden høje værdier (PRO salt har meget Mg, Kh og Ca.) - da man ellers hurtigt kan skade korallerne med store udsving i Kh...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Hej Mogens!

Er du kommet videre med dine tanker, omkring opstart af saltvand? Hvis du synes det er sjovt at have ferskvand, vil du synes det er 10x sjovere med saltvand. Personligt synes jeg det sjoveste, er korallerne. De kan være sindssyg flotte. Go for it :-)

Hilsen Casper
Brugeravatar
Mugge
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10

Indlæg af Mugge »

Casper T. skrev:
Er du kommet videre med dine tanker, omkring opstart af saltvand?

Hilsen Casper
Jeg er sådan lidt i tænke fasen endnu. Meningen er faktisk at det skal være et efterårsprojekt, men det kan da hurtigt komme til at gå stærkere :biggrin:
Jeg hælder mest til at købe sådan en færdig klar til brug enhed, og holder også øje med brugte ting på nettet, men det skal også helst have en ordentlig størrelse for at være noget ved og så er de jo sindsyg dyre så det kan godt være at det bliver mit gamle effectline alligevel selvom det ikke er optimalt med aluramme, og en masse arbejde.
Når man så har en sump i sit underskab, vil der så ikke opstå fugtskader på skabet? Sådan en sump er jo åben og lukket inde.
Hvilke proteinskummere er go, og hvad skal man helst holde sig fra? Her tænker jeg også på den støj den laver.
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Mht, skabet, så bør det jo males indvendigt for at tage det værste. Derudover kan man sætte en PC blæser i, til at trække den fugtige luft ud af skabet.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"