Rengøring af test glas/opbevaring

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Rengøring af test glas/opbevaring

Indlæg af rfalken »

Hej med Jer,

Hvordan rengøre i jeres test glas?

Jeg har set en video hvor de beskriver at man skal lave et saltsyre bad bestående af 90% Destilleret vand og 10% saltsyre og så bare lade sine glas ligge der i hele tiden, og tage dem op når man skal bruge dem?

Men hvad med sprøjterne, hvis altså det er fremgangsmåden at have glassende liggende i blød hele tiden, skal man så også det med sprøjterne.

Problemet skulle være at især PO4 molekylet "klistre" sig fast på glasset og man "kan" derfor få forskellige resultater.

Ser frem til lige at få en rengørings lektion :)

Ps. tør jeg næsten med min erfaring og jeres erfaring med mig, sige at det er en video med ham Dr. Tim :) ingen dumme kommentarer :) på forhånd tak....
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rengøring af test glas/opbevaring

Indlæg af Carsten »

Jeg har nu aldrig gjort andet end at skylle glassene.
Ca testet fra Salifert, der kan være en tynd farvet hinde tilbage, men det tørrer jeg blot af med et stykke køkkenrulle.
Nu er vores testsæt jo ikke så præcise, at det giver noget vildt udsving ikke at gøre andet end at skylle glassene. Men klart hvis de bliver meget mere præcise, så skal der også gøres noget mere ved glassene.
De glas jeg har set mest "slam" siddende tilbage i er kalium testsættet fra Salifert. Om det er gældende for andre også ved jeg ikke.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Bokelund »

Jeg skulle lige til at skrive nogenlunde det samme :)

Jeg har godt nok aldrig syrebadet mit testsæt. Jeg har bare skyllet ed vand:)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg skyller dem også bare under den kolde hane.
Når jeg skal teste, skyller jeg dem i vand fra akvariet inden og sikrer at der ikke ligger vand tilbage i glasset.
Sprøjter gør jeg intet ved. Den store til at måle testvandet op med, suges fuld af testvand en gang eller to og bruges derefter.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Ole Bach »

Carsten skrev:Jeg har nu aldrig gjort andet end at skylle glassene.
Ca testet fra Salifert, der kan være en tynd farvet hinde tilbage, men det tørrer jeg blot af med et stykke køkkenrulle.
Nu er vores testsæt jo ikke så præcise, at det giver noget vildt udsving ikke at gøre andet end at skylle glassene. Men klart hvis de bliver meget mere præcise, så skal der også gøres noget mere ved glassene.
De glas jeg har set mest "slam" siddende tilbage i er kalium testsættet fra Salifert. Om det er gældende for andre også ved jeg ikke.
+1 Jeg gør det samme
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Skyller også bare mine testglas under den kolde hane.. Tørre dem helt af med køkkenrulle og stikker altid et sammenrullet stykke køkkenrulle ned i glasset og lader det sidde i indtil næste brug..
Mine po4 (hanna) bliver dog altid skyllet i destilleret vand og får låg på.
Morten
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jeg bruger sådanne en sprøjteflaske, http://kortlink.dk/onemed/enun" onclick="window.open(this.href);return false;, som jeg har fyldt med demineraliseret vand, og fylder så mine testglas ca. halvt op af et par gange, og ryster dem, og skyller ydersiden bagefter også - hurtigt og nemt med sådan en flaske :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"