Fra 160 liter til 250 liter

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Fra 160 liter til 250 liter

Indlæg af Dragefisken »

Jeg har nu fået et 250 liters akvarie, som jeg selvfølgelig gerne vil have i brug hurtigst muligt. Men før det har jeg nogle spørgsmål.

Jeg vil gerne have en sump, og jeg ved at det kræver et par huller i bunden, en sump, en pumpe og en overløbskasse. Spørgsmålet er så

hvor stor skal sumpen være ? og hvor kan man købe een (hvis der er nogen der gerne vil sælge een så skriv det lige til mig).

Kan en aquabee 2000/1 trække nok?

Hvor kan man købe en overløbskasse ? (jeg har 10 tommelfingere)

Og sidste spørgsmål. Jeg har problemer med alger pt. skal de ordnes før jeg skifter eller er det en fordel at jeg kan tage alle ting op og rense det ?

håber i kan hjælpe

mvh

Niels
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er ingen regler for hvor stor den skal være. Men praksis viser at jo større jo bedre. De eneste betingelser for sumpens størrelse er mængden af udstyr du vil have stående i den.
Sumpen er bare et almindeligt akvarie, og selvom der er mange ideer til indretning af den, så er det ikke et krav, at den er udstyret med en masse glasplader, som mange bruger.
du skal jo alligevel have tømt akvariet inden du kan lave overløbskassen, så kan du jo skrubbe stenene for alger samtidigt, men det sætter processen til bage til 0, at lave sådan et stunt.
Den Aquabee burde nok kunne trække sumpen.
Hvis du med et overlbskasse mener de 2 stykker glas der skal limes i akvariet, så er svaret nej. Den kommer du selv til at lave.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Sumpen skal være stor nok til de ting du gerne vil have i den, og lidt ekstra plads til at overløbet kan tømmes ned i akvariet uden at sumpen løber over. Det var nok ikke helt det svar du håbede på, men der er ikke nogen faste regler, men jeg kan da ihvertfald sige at den ikke kan blive for stor...du skal selvfølgelig bare have plads til at have den stående. Og du kan hvis du er bare en lille smule handyman, lave den selv. Hvis du har et skvarie, så er det bare et spørgmål om at lave nogle skillevæge i den, der er masser af tråde her som handle om deign af sump, så du kan få en ide om hvordan folk indretter dem.

Hvis du bruger en overløbskasse, skal du ikke have huller i bunden af akvariet. Skal du derimod have et traditionelt overløb, så skal du. Hullerne skal bores af en professionel, og du kan også få en prof. til at lave hele overløbet for dig, hvis du er bange for at det ikke bliver pænt nok.

Hvordan ville du rense dine algeproblemmer væk?!? Du kan taget de alger som du kan fat i, og rive dem af og smidde dem ud...så er det nok svært at gøre mere. Du skal sørge for at køre dit vand ordenligt ind, så der ikke er så mange nærringsstoffer, det er nok det eneste der rigtig er at gøre, ellers kommer de bare igen.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Mit nuværende akvarie er et gammelt 160 liters akvarie kunne jeg ikke bare bruge det eller er det ikke lige i overkanten til et 250 liters.

Hvad er fordelen og ulemper ved en overløbskasse ?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Dragefisken skrev: Hvad er fordelen og ulemper ved en overløbskasse ?
Fordelen er klart, at du ikke skal lave huller i baljen. Desuden fylder den ikke ret meget. Du har hele bunden fri til stenopbygning og intet overløb i det ene hjørne, der skal skjules.

Den eneste ulempe jeg har med min overløbskasse er, at alger sætter sig inde i den og de er ret svære at få ud... Ellers er der ingen problemer med den.

/Kim
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

En anden ulempe ved nogle overløbskasser er, at de ikke selv kan starte igen efter f.eks. strømmen har været afbrudt.

Derudover er det mere begrænset hvor stor en mængde vand der kan komme igennem sådan en kasse. Men det afhænger selvfølgelig af størrelsen.

Støjmæssigt, så skulle de vist også være lidt værre end et indvendigt overløb - selvfølgelig med forbehold for, hvordan begge dele er lavet! ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Du kan da sagens bruge dit 160 liters som sump. Du kan jo så også lave et ferskvand kar til efterfyldnig, i den ene ende.
Mn egen sump er også mit gamle akvarie, dog lige et par gange større end din. :)
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Hvad for noget lys skal man have over sumpen. Lystofsrør eller en kontor lampe :)

man skal vel også have noget cirkulation i en sump?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Stefan skrev:En anden ulempe ved nogle overløbskasser er, at de ikke selv kan starte igen efter f.eks. strømmen har været afbrudt.

Derudover er det mere begrænset hvor stor en mængde vand der kan komme igennem sådan en kasse. Men det afhænger selvfølgelig af størrelsen.

Støjmæssigt, så skulle de vist også være lidt værre end et indvendigt overløb - selvfølgelig med forbehold for, hvordan begge dele er lavet! ;)
Tjah - jeg har selv konstrueret min, så jeg ved ikke hvordan de ellers fungerer. Min starter fint op selv, kan ihvertfald flowe 3000L og den siger stort set intet andet end det støj mit nedløb giver fra sig.

Ja, jeg er tilhænger af overløbskasse-løsningen, da jeg syntes den er "slick" :lol:

/Kim
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Hvor kan man købe en udvendig overløbskasse?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

I Tyskland eller også hos Klovnfisken
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Så er det bare en skam at jeg valgte fransk i stedet for tysk i folkeskolen, for forsår intet på tysk. Og det er sikkert meget billigere i tyskland kan jeg forstille mig.
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

http://www.aquapro2000.de

den side er osse på engelsk
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

Hvor trykker man for at få den på engelsk?

sorry har fundet det

desværre hjalp det bare ikke så meget for jeg aner ikke hvad det hedder på engelsk.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Dragefisken skrev:Hvor trykker man for at få den på engelsk?

sorry har fundet det
:| Hvorfor så oprette dette indlæg????
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af Dragefisken »

muldfred skrev:
:| Hvorfor så oprette dette indlæg????
Jeg skrev det som rediger...så vidt jeg ved så kan jeg ikke slette et indlæg og jeg syntes det var bedre end at skrive et nyt indlæg.
palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Dragefisken skrev:Hvad for noget lys skal man have over sumpen. Lystofsrør eller en kontor lampe :)

man skal vel også have noget cirkulation i en sump?
Omkring lys over sumpen, afhænger det jo af om du vil have lidt af de her alger jeg ikke kan stave til. De hjælper med til at rense vandet for affaldsstoffer og så kan man høste lidt en gang i mellem. Men ellers er der ikke noget krav om lys. Jeg har ikke alger eller andet der kræver lys i min sump, men har et rør over jeg kan tænde for, hvis jeg har brug for at arbejde med et eller andet udstyr dernede. Så er det jo rart at kunne se noget.

Cirkulationen i sumpen giver sig selv. Din returpumpe, pumper vandet tilbage i baljen som så render ned i sumpen igen. Så der er det flow igennem sumpen som din returpumpe kan levere.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Nolan skrev:
Stefan skrev:En anden ulempe ved nogle overløbskasser er, at de ikke selv kan starte igen efter f.eks. strømmen har været afbrudt.

Tjah - jeg har selv konstrueret min, så jeg ved ikke hvordan de ellers fungerer. Min starter fint op selv, kan ihvertfald flowe 3000L og den siger stort set intet andet end det støj mit nedløb giver fra sig.

Ja, jeg er tilhænger af overløbskasse-løsningen, da jeg syntes den er "slick" :lol:

/Kim
De fleste af dem man køber er jo lavet med direkte nedløb i røret, hvilket giver noget støj, og de er desværre heller ikke lavet til at håndtere så mange L/t.

Men jeg har da også set mange gode løsninger, hvor der er bygget standpipes osv. i overløbskassen!

Nu var jeg ellers lige ved at have overbevist mig selv om, at jeg skulle have boret i baljen, men efter dit indlæg, kommer tvivlen mig til gode igen! :P

Du har ikke billeder/link til din overløbskasse vel?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

hvis du ikke selv vil til at stå og lave dit overløb, så få en glaremester til det, koster ikk alverden
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Tjoh....
Men jeg kan sgu ikke lige finde den tråd, hvor jeg klippede dem ind...

Men her er de igen:

Red: I omvendt rækkefølge, kan jeg se...
Red-Red:
Røret i udløbet sørger for at vandstanden ikke falder under den nederste del af indløbet. Så er der nemlig ikke vand nok til at fylde hæverten, når returpumpen starter igen...
Vedhæftede filer
Img_0630.jpg
Img_0630.jpg (12.18 KiB) Vist 2368 gange
Img_0633.jpg
Img_0633.jpg (8.99 KiB) Vist 2367 gange
Img_0634.jpg
Img_0634.jpg (10.63 KiB) Vist 2367 gange
Img_0643.jpg
Img_0643.jpg (8.68 KiB) Vist 2368 gange
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Nu ikke lige for at lede tråden over på noget andet-
Men

Nolan- jeg er noget benovet over din overløbskasse. Men har gang på gang siddet og brudt min hjerne med, hvordan den kan starte igen af sig selv.
Er der en pædagoisk måde man lige kan forklare det på? :)
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Nadia »

Hvvaa Kim er det nogle man kan købe på bestilling hos dig? ;)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Reezer:
Den grønne studs du kan se på billede 2, tilsluttes en venturi på returpumpens indtag. Så suges luften stille og roligt ud af hæverten, når returpumpen starter - fikst, ikke ?

@Nadia:
Tjah - jeg ved sgu ikke rigtigt. Det tager en ret lang tid at lave den og du vil alligevel ikke betale min timeløn :lol:
Men jeg skal da overveje det min ven :wink:

/Kim
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Nolan skrev:@Reezer:
Den grønne studs du kan se på billede 2, tilsluttes en venturi på returpumpens indtag. Så suges luften stille og roligt ud af hæverten, når returpumpen starter - fikst, ikke ?

@Nadia:
Tjah - jeg ved sgu ikke rigtigt. Det tager en ret lang tid at lave den og du vil alligevel ikke betale min timeløn :lol:
Men jeg skal da overveje det min ven :wink:

/Kim
Hej Nolan,
der er udbredt interesse for din kreation måske kan du lave et DIY projekt ;-D

/per
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"