Ctenochaetus tominiensis

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Ctenochaetus tominiensis

Indlæg af KimJ »

Jeg er, lidt tilfældigt, blevet ejer af ovennævnte fisk, men har ikke rigtigt fået set på den "live". Det forekommer mig dog, at fisken var nærmest lortebrun med orange finner, d.v.s. ikke ligefrem et farvevidunder, men egentlig ganske tiltalende.

Nu har jeg så kigget i bøgerne og slået op på nettet, og det viser sig, at fisken tilsyneladende kan være alt fra lys cremefarvet, til næsten sort, og finnerne kan være gule, orange eller røde! Er der tale om overdreven billedbehandling, geografisk variation, humørsvingninger eller noget helt andet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ctenochaetus tominiensis

Indlæg af Carsten »

Nu kommer fisken fra et ganske stort område i Stillehavet, så nogen variation må kunne forekomme, men i den bog jeg lige kiggede i, er der ingen forskel. Men derved ikke sagt at det ikke forekommer.
Finnerne er orangegule. Kroppen på fisken, kan vel variere lige som alle andre kirurger efter dens humør. En helt lys eller helt sort krop, plejer at indikere en form for stress. Dens normale farve er brun
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har den også og synes den er ganske køn.
Den brune farve er lidt achilles agtig synes jeg og kombien med orange og brun ser godt ud og kendes vel kun fra achilles ellers.
"Mine" finner er stærkt orange.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

På nogle billeder er fisken jo ligefrem smuk, endda meget smuk:

http://korale.pl/ctenochaetus-tominiensis.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kunne jo være ret spændende, hvis det "bare" var et spørgsmål om trivsel, at få fisken til at se sådan ud.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Kim

Et hurtigt mobilbillede af min (må huske at pudse ruden udvendigt også).
Den er fra før 2008, så den hvide hale får de måske først når de har nogle år på bagen.
Som yngre var det en rigtig børste, men de sidste par år har den opført sig eksemplarisk.
Jeg synes den er rigtigt smuk.
IMAG2069.jpg

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg tror noget er som Carsten siger pga de variationer der forekommer på revene, men min C. strigusus kunne i allerhøjeste grad også skifte farve afhængig af humøret, det er der nu en del kirurger(hvis ikke alle?) der gør.

Strigusus'en kan være helt bleg eller skifte til en mere rødlig farve eller helt dyb mørk chokoladebrun med blå bug.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Tak for svarene!
Hvis min kommer til at se ud som den Crazy seahorse viser, bliver jeg da godt tilfreds!
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"