275L akvastabil mark 2 med nyt spørgsmål
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Herlev (stor KBH)
275L akvastabil mark 2 med nyt spørgsmål
Hey
Jeg tænker nu er det tid til og starte et stort op.
Jeg har overvejet og bestille det hjem mandag.
Men hvor gode er deres saltvands akvarier forhold til andre?
Jeg læser der kun er 2 huller i overløbs kassen som er fyldt men kugler og filtersvampe.
Jeg har fået af vide de kugler ikke er det bedste og bruge, og et det er bedst og have 3 huller i stedet for 2 huller (2 huller til og tømme overløbs kassen, 1 høj 1 lav, det sidste hul til og fylde vand på).
Så jeg tænker lidt på hvad foldet gør med disse huller?
bruger i kun 1 til og tømme fra og 1 til og fylde akvariet op igen fra sumpen?
Jeg læser der kun er 2 huller i overløbs kassen som er fyldt men kugler og filtersvampe.
Jeg har fået af vide de kugler ikke er det bedste og bruge, og et det er bedst og have 3 huller i stedet for 2 huller (2 huller til og tømme overløbs kassen, 1 høj 1 lav, det sidste hul til og fylde vand på).
Senest rettet af kristian søn 20. jul 2014 19:38, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: 275L akvastabil mark 2
Jeg har haft et 275l akvastabil mk.II. Ganske fint Akvarie og flot møbel. I mit var der 3 huller. 1 hovedrør, 1 sikkerhedsrør og 1 returrør.
Morten
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Det er rigtigt.kristian skrev:Hey
Det ene bruges som udløbsrør, det andet er returrøret fra sump til akvariet.
Det sidste er et sikkerhedsrør, hvis det egentlige udløbsrør af en eller anden grund skulle blive stoppet, så tager det over og du får ikke vand på gulvet.
Følger der en sump med til det du har tænkt dig at købe?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Hey
Ok der står bare i deres egen folder der kun er 2 huller. Nå men er glad for at høre der er 3 i det.
Jeg kunne ikke huske hvad de forskellige rør hed, men viste godt hvad de blev brugt til. Men dejligt med en opfrisker.
Jeg har et møbel til et 250L samme længde og dybde. det er alu stel, hvor jeg selv skal lave et skab til
Jeg har 2 sump. Eller det ville sige jeg har en der skal laves og en der et lavet.
Har et 280L også som skal laves færdigt, men det skal stå hos en ven.
Det eneste jeg faktisk mangler til det nye her bliver en lampe, (ville gerne have T5 rør og HQI pære). og en retur pumpe, og 1 til skummer
Jeg har faktisk 3 retur pumper men de er til havedamme.
Ok der står bare i deres egen folder der kun er 2 huller. Nå men er glad for at høre der er 3 i det.
Jeg kunne ikke huske hvad de forskellige rør hed, men viste godt hvad de blev brugt til. Men dejligt med en opfrisker.
Jeg har et møbel til et 250L samme længde og dybde. det er alu stel, hvor jeg selv skal lave et skab til
Jeg har 2 sump. Eller det ville sige jeg har en der skal laves og en der et lavet.
Har et 280L også som skal laves færdigt, men det skal stå hos en ven.
Det eneste jeg faktisk mangler til det nye her bliver en lampe, (ville gerne have T5 rør og HQI pære). og en retur pumpe, og 1 til skummer
Jeg har faktisk 3 retur pumper men de er til havedamme.
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Der er en sandsynlighed for at der KUN er to huller i der som du kigger på... Men så må du evt. Få boret et ekstra!
Mht. Dit valg af lys. Hvis det SKAL være hqi og t5 så er det jo selvfølgelig det du skal vælge. Men der er en max-spect 160w 16k til salg til 2000kr herinde . Den dækker et mk.II rigtig fint ...
Mht. Dit valg af lys. Hvis det SKAL være hqi og t5 så er det jo selvfølgelig det du skal vælge. Men der er en max-spect 160w 16k til salg til 2000kr herinde . Den dækker et mk.II rigtig fint ...
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Kristian. Jeg har en hqi / T5 lampe billigt til salg. Det er en Giesmann 150 w hqi med 2 T 5 rør i. Der er 3 forskelloge brændere med til lampen. 6500 kelvin. 10.000 kelvin og 20.000 kelvin. 2 brugte coral blue rør og 2 nye rør, et blåt og et pink. Du får det hele for 600 kr. Super flot lampe og pisse flot lys.
Charlie
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8000 Århus C
Har selv sådan et akvarie. Der er kun 2 huller. Det fungerer rigtig fint samt de forskellige filtersvampe, der følger med
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
jamen jeg takker for alle jeres svar.
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Hey alle igen.
Nå nu fik jeg akvariet hjem. Der er kun 2 huller i det.
Nu er der bare nogle andre ting som jeg gerne lige ville have på plads.
det første er sump og skummer
Jeg har en jetskim 100 men hvor i sumpen den skal sidde er jeg ikke helst sikker på.
Det er denne sump jeg har. skal den sidde i rum nr 2 fra venstre eller det helt store rum ?

Det andet er pumpen til min skummer.
Der står i brugervejledning at de anbefaler en ehiem 1250. Men kom bestilte denne hjem sammen med akvariet.

Kan den bruges eller skal jeg have en større ?
Nå nu fik jeg akvariet hjem. Der er kun 2 huller i det.
Nu er der bare nogle andre ting som jeg gerne lige ville have på plads.
det første er sump og skummer
Jeg har en jetskim 100 men hvor i sumpen den skal sidde er jeg ikke helst sikker på.
Det er denne sump jeg har. skal den sidde i rum nr 2 fra venstre eller det helt store rum ?

Det andet er pumpen til min skummer.
Der står i brugervejledning at de anbefaler en ehiem 1250. Men kom bestilte denne hjem sammen med akvariet.

Kan den bruges eller skal jeg have en større ?
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Re: 275L akvastabil mark 2 med nyt spørgsmål
Da jeg havde mig mk.II 275 liters startede jeg op med en schuran jetskim 100. Der sad så vidt jeg husker en Hydor 1200l/T på. Skummeren er dog kun rated til 300l , så jeg skiftede den ud med en kraftigere.
Mht. Placering , ville jeg sætte skummeren i det første store rum, dernæst evt. Smide lidt ls i det midterste (eller bruge det til reaktor med rowa). Og så returpumpen til sidst i det lille .
Mht. Placering , ville jeg sætte skummeren i det første store rum, dernæst evt. Smide lidt ls i det midterste (eller bruge det til reaktor med rowa). Og så returpumpen til sidst i det lille .
Morten
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Hey
Kan jeg så bruge den eller ville der være smart og købe en der er større?
og så ville jeg høre hvad rowa er? og hvilken reaktor skal jeg skaffe mig ?
Tror jeg starter med LS i sumpen.
undskyld de her spørgsmål. Men er stadig rimlig ny.
Kan jeg så bruge den eller ville der være smart og købe en der er større?
og så ville jeg høre hvad rowa er? og hvilken reaktor skal jeg skaffe mig ?
Tror jeg starter med LS i sumpen.
undskyld de her spørgsmål. Men er stadig rimlig ny.
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hej Kristian
Efter min mening, bør du undersøge muligheden for at få lavet et hul mere til et sikkerhedsrør, inden du starter det hele op (det er nemmere inden).
Jeg er enig med Morten i, hvad de enkelte rum skal bruges til.
Men som din sump er konstrueret, så vil et stoppet nedløb (du har ikke noget sikkerhedsrør), betyde at din returpumpe vil tømme næsten halvdelen af din sump op i akvariet.
Det er der nok ikke plads til og så får du vand på gulvet.
Har selv prøvet det, da min sikkerhed ikke var på plads.
En eremitkrebs og en snegl havde blokeret nedløbet + sikkerhedsrøret. Strømmen gik og da den vendte tilbage, tømte min retur næsten sumpen og der kom intet vand ned igen da rørene var stoppede.
Resultatet var vand på gulvet og i det elektriske system med en del brændte styringer til pumper til følge.
Nu bor du ikke så langt væk. Du er velkommen til at kigge forbi og se hvordan mit fungerer.
Erik
Efter min mening, bør du undersøge muligheden for at få lavet et hul mere til et sikkerhedsrør, inden du starter det hele op (det er nemmere inden).
Jeg er enig med Morten i, hvad de enkelte rum skal bruges til.
Men som din sump er konstrueret, så vil et stoppet nedløb (du har ikke noget sikkerhedsrør), betyde at din returpumpe vil tømme næsten halvdelen af din sump op i akvariet.
Det er der nok ikke plads til og så får du vand på gulvet.
Har selv prøvet det, da min sikkerhed ikke var på plads.
En eremitkrebs og en snegl havde blokeret nedløbet + sikkerhedsrøret. Strømmen gik og da den vendte tilbage, tømte min retur næsten sumpen og der kom intet vand ned igen da rørene var stoppede.
Resultatet var vand på gulvet og i det elektriske system med en del brændte styringer til pumper til følge.
Nu bor du ikke så langt væk. Du er velkommen til at kigge forbi og se hvordan mit fungerer.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Hey
Det ville jeg meget gerne komme forbi og kigge.
Jeg ikke helst sikker på at der kan blive lave et 3 hul.
Men mit overløbsrør er 45mm med riller ned omkring bunden i akvariet. Fik af vide det har lidt svært ved og blive stoppet i den str.
Men må lige se på om der kan kommer et mere i.
Det ville jeg meget gerne komme forbi og kigge.
Jeg ikke helst sikker på at der kan blive lave et 3 hul.
Men mit overløbsrør er 45mm med riller ned omkring bunden i akvariet. Fik af vide det har lidt svært ved og blive stoppet i den str.
Men må lige se på om der kan kommer et mere i.
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hvem har lavet det akvarie + sump?
Du sender bare en Pb, så finder vi et tidspunkt.
Jeg er ret fleksibel mht tider og er ikke på ferie hele sommeren.
Erik
Du sender bare en Pb, så finder vi et tidspunkt.
Jeg er ret fleksibel mht tider og er ikke på ferie hele sommeren.
Erik
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Jeg startede også med sådan et Mark II og jeg endte med at lave begge rør til nedløb og så lave retur bagved akvariet.
Det blev sikkert og lydløst og kostede ikke ret meget.
Mit råd er også at droppe det rør med rillerne, det larmer når det er lavet sådan og et nyt rør koster ikke ret meget.
Det blev sikkert og lydløst og kostede ikke ret meget.
Mit råd er også at droppe det rør med rillerne, det larmer når det er lavet sådan og et nyt rør koster ikke ret meget.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Erik:
Det er mark II akvarie det er effectline / akvaline der har lavet det. det samme med sumpen.
Jeg har en del 25mm rør liggende fra det andet akvarie jeg har lavet rør føring på.
Men syntes ikke det er pænt
. Så tror jeg ville Carsten fra decocean om han kan lave et hul til. Så finder jeg ud af noget med det rør der har de sort led på sig
Det er mark II akvarie det er effectline / akvaline der har lavet det. det samme med sumpen.
Jeg har en del 25mm rør liggende fra det andet akvarie jeg har lavet rør føring på.
Men syntes ikke det er pænt

Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Allerød
Hej Kristian
Jeg har et akvastabil 360 hvor jeg fjernede det rillede rør, det larmede for meget. I stedet for har jeg indsat et rør med samme diameter hvorpå jeg inde i underskabet har sat et t stykke med håndventil. Så har jeg inde i røret et rør mere som er sikkerhedsrøret. På den måde får du to rør ned og bruger det samme til at pumpe op. Det fungerer perfekt og er lydløst.
Jeg kan godt lave en tegning hvis du vil se det.
Mvh
Jesper
Jeg har et akvastabil 360 hvor jeg fjernede det rillede rør, det larmede for meget. I stedet for har jeg indsat et rør med samme diameter hvorpå jeg inde i underskabet har sat et t stykke med håndventil. Så har jeg inde i røret et rør mere som er sikkerhedsrøret. På den måde får du to rør ned og bruger det samme til at pumpe op. Det fungerer perfekt og er lydløst.
Jeg kan godt lave en tegning hvis du vil se det.
Mvh
Jesper
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
- Mugge
- Pudsereje
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 6400 Sønderborg
- Geografisk sted: Sønderborg
Hej
Jeg overvejede selv at købe et 360 Mark II da det passede på mit 325 Effect-Line bord og kontaktede dem oppe i Haderslev angående det manglende hul. De oplyste at man bare kunne bestille med et 3 hul, men pladsen i overløbet var for snævert så det måtte blive et andet sted. Det er vel også ligemeget når det er et tilbageløb, men prisen for ekstra hul er 600/700 kr som virker dyrt på en Jyde, så Kaspers forslag med tilbage løb bag akvariet lyder fint synes jeg.
Jeg overvejede selv at købe et 360 Mark II da det passede på mit 325 Effect-Line bord og kontaktede dem oppe i Haderslev angående det manglende hul. De oplyste at man bare kunne bestille med et 3 hul, men pladsen i overløbet var for snævert så det måtte blive et andet sted. Det er vel også ligemeget når det er et tilbageløb, men prisen for ekstra hul er 600/700 kr som virker dyrt på en Jyde, så Kaspers forslag med tilbage løb bag akvariet lyder fint synes jeg.
Mvh
Mogens
Mogens
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Allerød
Jeg har også kun to huller og jeg bruger det lille til tilbagekøb. Det store nu med et rør og et mindre rør inde i det store. Dermed har jeg et sikkerheds rør og det er helt stille. Jeg er i Kina lige nu, jeg kan lave dig et billede af løsningen næste uge hvis du ef interesseret...
Mvh
Jesper
Mvh
Jesper
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Hey
Unskyld det meget sene svar her. Jeg har sat rør op og brugt det ene til nedløb og det andet til retur. Mit larmer ikke da vi fik indstillet på pumpe og retur.
Men ville meget gerne se et billede / tegning af det.
Unskyld det meget sene svar her. Jeg har sat rør op og brugt det ene til nedløb og det andet til retur. Mit larmer ikke da vi fik indstillet på pumpe og retur.
Men ville meget gerne se et billede / tegning af det.
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- Mugge
- Pudsereje
- Reactions:
- 10
Netop når man har det rillede rør i brug er risikoen for oversvømmelse vel minimal.
Selv om røret bliver stoppet i toppen (snegl eller lign.) vil rillerne i bunden af røret jo stadig virke og lede vand til sumpen.
Selv om røret bliver stoppet i toppen (snegl eller lign.) vil rillerne i bunden af røret jo stadig virke og lede vand til sumpen.
Mvh
Mogens
Mogens
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
altså en snegl i den str må da være meget stor hehe
Røret er 50mm.
Røret er 50mm.
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Jeg vågnede en nat hvor jeg hørte en forfærdelig plasken, løb ned i stuen og fandt en af mine store snegle i hovedrøret, den sad fast ved kuglehanen og sikkerhedsrøret havde så taget over, det er et par cm over vandstanden i sumpen så jeg kan høre hvis der skulle ske sådan her ting.kristian skrev:altså en snegl i den str må da være meget stor hehe
Røret er 50mm.
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
tænkte ikke helt på kuglehanen hehe
Hvad hvis man tager noget myggenet, og sætter det fast oppe i toppen ?
Hvad hvis man tager noget myggenet, og sætter det fast oppe i toppen ?
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
- Mugge
- Pudsereje
- Reactions:
- 10
Jeg tror da bare du skal tage det helt roligt, det er jo som du selv skriver et stort hul der skal stoppes til.
Du har sikkert din skummer til at stå i det store rum i sumpen? Så kan du jo hurtigt måle hvor meget vand det er i de 2 små rum, det må jo være dem returpumpen tømmer. Så burde det være en smal sag at regne ud om det vand kan være i displaybaljen.
Du har sikkert din skummer til at stå i det store rum i sumpen? Så kan du jo hurtigt måle hvor meget vand det er i de 2 små rum, det må jo være dem returpumpen tømmer. Så burde det være en smal sag at regne ud om det vand kan være i displaybaljen.
Mvh
Mogens
Mogens
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
ja jeg tager det bare stille og roligt.
skummeren kommer til og stå i det store rum ja.
Noget andet jeg tænkte på er. (mega dum i regning her) Hvor mange kg salt skal jeg bruge i sådan et akvarie.
bruger red sea coral pro.
på spanden står der 38,4 g/l for at få 1,025, skal jeg så ikke gange 38,4 med 275 ? (ja undskyld det meget dumme spørgsmål her
)
Noget andet jeg tænkte på er. (mega dum i regning her) Hvor mange kg salt skal jeg bruge i sådan et akvarie.
på spanden står der 38,4 g/l for at få 1,025, skal jeg så ikke gange 38,4 med 275 ? (ja undskyld det meget dumme spørgsmål her

Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Hey
Nu der skrives et Rowa filter længere oppe i indlægget.
Så tænkte jeg på om jeg kunne bruge den her?
http://dogman.dk/da-DK/Hjem/Produkt/Fos ... 58370.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dogman.dk/da-DK/Hjem/Produkt/Fos ... 58370.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Med venlig hilsen
Kristian. S. Hansen.
Kristian. S. Hansen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Husk og regn vandet i sumpen med, men ellers jokristian skrev:ja jeg tager det bare stille og roligt.
på spanden står der 38,4 g/l for at få 1,025, skal jeg så ikke gange 38,4 med 275 ? (ja undskyld det meget dumme spørgsmål her)

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kan du sagens bruge.kristian skrev:Hey
Angående hvor meget salt du skal bruge, så har du både en sump, men også nogle sten i akvariet.
Myggenet er nok ikke lige sagen at bruge som spærring for snegle i overløbet, men tagrendenet er meget bedre, da det er meget groftmasket og stift