Fosfat spørgsmål
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Allerød
Fosfat spørgsmål
Hej
Min foddermaskine har leveret for meget fodder til fiskene over 2 dag og fosfat er nok af den grund steget fra o,03 til o,08. Udover Rovaphos er der så andet man kan gøre for at få det ned.
Har skiftet 2 gange 10% af vandet med nyt frisk vand, men ingen ændring i måling endnu
Kan se at nogle af korallerne har trukket sig ind men der syntes ingen død luge pt
Hilsen
Peter
Min foddermaskine har leveret for meget fodder til fiskene over 2 dag og fosfat er nok af den grund steget fra o,03 til o,08. Udover Rovaphos er der så andet man kan gøre for at få det ned.
Har skiftet 2 gange 10% af vandet med nyt frisk vand, men ingen ændring i måling endnu
Kan se at nogle af korallerne har trukket sig ind men der syntes ingen død luge pt
Hilsen
Peter
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Fosfat spørgsmål
Hvis ikke du vil bruge rowa, så Kan du bruge LaCl/seaklear til at bringe din po4 ned. Det virker meget hurtigt, så man skal lidt varsom med dosseringen. Men hvorfor ikke har lidt rowa på systemet Til at holde po4 i skak?
Morten
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
To dages gavmild fodring burde ikke vælte dit system (med mindre det er et meget lille akvarium).
Fint med vandskifte - det burde række
Brug evt. Rowaphos profylaktisk fremover
Fint med vandskifte - det burde række

- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Hej
Mit akvarium (250 ltr) er fortsat nyt - 3 mdr. - alt kører fint og værdier også været fine lige til i forgårs.
Jeg har en sok med RovaPhos i sumpen - vil den kunne klare det eller skal jeg supplere op med en enkelt tur med LaCl/seaklear
Hilsen og tak for god hjælp
Peter
Mit akvarium (250 ltr) er fortsat nyt - 3 mdr. - alt kører fint og værdier også været fine lige til i forgårs.
Jeg har en sok med RovaPhos i sumpen - vil den kunne klare det eller skal jeg supplere op med en enkelt tur med LaCl/seaklear
Hilsen og tak for god hjælp
Peter
Peter Søgaard, Allerød
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Rowa i en sok er ikke så effektivt.
Der er mere effekt i at bruge en reaktor. Du behøver ikke at købe en af de færdige.
De er ret dyre, hvorfor ved jeg egentlig ikke, for der er ikke ret meget i sådan en.
Du kan snildt lave den selv til en ret overkommelig pris.
Kig på den tråd som Charlie lavede om det samme (DIY reaktor) og Gnizten har også nogle idéer til det i sin tråd.
Gnizten bruger de filterbeholdere som sidder på de fleste RO anlæg. De koster vist 150,00 og så følger der fittings med.
Det fungerer fint.
Erik
Der er mere effekt i at bruge en reaktor. Du behøver ikke at købe en af de færdige.
De er ret dyre, hvorfor ved jeg egentlig ikke, for der er ikke ret meget i sådan en.
Du kan snildt lave den selv til en ret overkommelig pris.
Kig på den tråd som Charlie lavede om det samme (DIY reaktor) og Gnizten har også nogle idéer til det i sin tråd.
Gnizten bruger de filterbeholdere som sidder på de fleste RO anlæg. De koster vist 150,00 og så følger der fittings med.
Det fungerer fint.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
OK - Jeg har en sådan der planlægges at koble på reaktoren når jeg engang får en magnetventil
Dvs at jeg hælder mit RoavPhos over i denne beholder og lader løbe herigennem alene ved alm. vandtryk fra udtag på returpumpe-slangen
NB! Må jeg så samtidigt høre, hvor ofte jeg anbefales at skifte RovaPhos i denne beholder / hvor længe holder det :-9
Hilsen
Peter
Dvs at jeg hælder mit RoavPhos over i denne beholder og lader løbe herigennem alene ved alm. vandtryk fra udtag på returpumpe-slangen
NB! Må jeg så samtidigt høre, hvor ofte jeg anbefales at skifte RovaPhos i denne beholder / hvor længe holder det :-9
Hilsen
Peter
Peter Søgaard, Allerød
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det er meget individuelt.
Som tommelfingerregel kan man bruge den metode, at man måler på udgangsvandet.
Hvis udgangsvandet er det samme som vandet i DT eller over, så skal det skiftes.
Det skulle jo helst sænke Po4, derfor skal udgangsvandet være lavere end i DT.
Jeg plejer at skifte hver måned, nogen gange går der dog lidt længere tid i mellem. Men så er det fordi jeg sjusker.
Jeg mener at Tom bare hælder det i, tror ikke han har nogle svampe i. Sæt en hane på enten ind- eller udgang, så du kan regulere flowet.
Det skal stå og danse svagt deri. Du skal kunne se overfladen stå og "simre" ligesom når man småkoger et eller andet på komfuret.
Jeg plejer at skylle mit i RO vand et par gange inden jeg bruger det. Så får man ikke alt det svæv ud i vandet.
Du kan også bruge den beholder til aktivt kul hvis du skulle få brug for det.
På RC er der flere som har begge dele i reaktoren samtidig.
Erik
Som tommelfingerregel kan man bruge den metode, at man måler på udgangsvandet.
Hvis udgangsvandet er det samme som vandet i DT eller over, så skal det skiftes.
Det skulle jo helst sænke Po4, derfor skal udgangsvandet være lavere end i DT.
Jeg plejer at skifte hver måned, nogen gange går der dog lidt længere tid i mellem. Men så er det fordi jeg sjusker.
Jeg mener at Tom bare hælder det i, tror ikke han har nogle svampe i. Sæt en hane på enten ind- eller udgang, så du kan regulere flowet.
Det skal stå og danse svagt deri. Du skal kunne se overfladen stå og "simre" ligesom når man småkoger et eller andet på komfuret.
Jeg plejer at skylle mit i RO vand et par gange inden jeg bruger det. Så får man ikke alt det svæv ud i vandet.
Du kan også bruge den beholder til aktivt kul hvis du skulle få brug for det.
På RC er der flere som har begge dele i reaktoren samtidig.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det tryk som skal gennem reaktoren, skal drosles en del ned. Hvis din reaktor er af klar plast, så skal du kunne se rowaen stå og "simre"PeterSo skrev:OK - Jeg har en sådan der planlægges at koble på reaktoren når jeg engang får en magnetventil
Hilsen
Peter
Hellere mindre rowa i reaktoren end at den er proppet. Den reaktor jeg har får ca 300 liter vand i timen. Så det er deromkring du skal sigte.
Det er umuligt af svare på hvor meget og hvor længe en given mængde rowa er aktivt. 1 kilo rowaphos kan binde 25 gram fosfat, men det er tal du ikke kan bruge til så meget.
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
super tak
- rigtigt gode råd og viden

Peter Søgaard, Allerød
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Har jeg gjort noget galt: Efter vores korrespondance tidligere på dagen hældte jeg 50 gram RowaPhos i en sok som jeg smed i skimmeren og efter 4 timer var fosfat faldet fra 0,08 til 0,04 og nu efter 8 timer er den 0,00. Jeg har fjernet sokken igen
Peter Søgaard, Allerød
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Næe det har du ikke.
Men det var meget hurtigt det var væk.
Der er såment ingen grund til at fjerne den igen.
Den optager løbende hvad der kommer af fosfat
Korallerne har ikke godt at skiftende værdier.
Men det var meget hurtigt det var væk.
Der er såment ingen grund til at fjerne den igen.
Den optager løbende hvad der kommer af fosfat
Korallerne har ikke godt at skiftende værdier.
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Super - så ryger det i igen og må så konstatere at en sok med RoiwaPhos i skimmeren er en hurtig kur 

Peter Søgaard, Allerød
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Er skimmer dit overløb?

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Nææ men jeg skulle have hurtig gang i RowaPhos og manglede lidt fittings til øvrigt udstyr og i skimmeren er der jo gang i den 

Peter Søgaard, Allerød
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Smed du strømpen med Rowaphos i Skummeren??PeterSo skrev:Nææ men jeg skulle have hurtig gang i RowaPhos og manglede lidt fittings til øvrigt udstyr og i skimmeren er der jo gang i den
Der er forskel på en skimmer, som trækker overfladevandet af, og så en skummer
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Som Niels (nbd) skriver længere oppe, ville det måske være en tanke at prøve at kigge på årsagen til at din Po4 steg?
En ting er, at man kan fjerne den med Rowaphos, men det er nok lige så, eller mere interessant, at forhindre at den kommer derop.
Jeg er enig med Niels i, at et par dages fodring ikke burde kunne skabe sådan en reaktion umiddelbart.
Det ville måske kunne ske i et helt lille system som feks. Tostras 10L Pico, men sikkert ikke i et større system.
Her kunne foreslås forskellige ting til at starte med.
Eksporten af næringsstofferne. Er den tilstrækkelig?
Ligger der noget sediment som kunne suges op?
Er frekvensen for vandskift hyppig/stor nok?
Hvad med afskumningen? Fungerer den som den skal?
Tilsættes der ting som måske kunne bevirke en hævning af Po4?
Man skal dog også have i tanke, at dit system er ret ungt og derfor nok ikke helt stabilt endnu.
Det kan give lidt "sjove" værdier, som retter sig af sig selv med tiden.
Erik
En ting er, at man kan fjerne den med Rowaphos, men det er nok lige så, eller mere interessant, at forhindre at den kommer derop.
Jeg er enig med Niels i, at et par dages fodring ikke burde kunne skabe sådan en reaktion umiddelbart.
Det ville måske kunne ske i et helt lille system som feks. Tostras 10L Pico, men sikkert ikke i et større system.
Her kunne foreslås forskellige ting til at starte med.
Eksporten af næringsstofferne. Er den tilstrækkelig?
Ligger der noget sediment som kunne suges op?
Er frekvensen for vandskift hyppig/stor nok?
Hvad med afskumningen? Fungerer den som den skal?
Tilsættes der ting som måske kunne bevirke en hævning af Po4?
Man skal dog også have i tanke, at dit system er ret ungt og derfor nok ikke helt stabilt endnu.
Det kan give lidt "sjove" værdier, som retter sig af sig selv med tiden.
Erik