Lys i refugium
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Re: Lys i refugium
Nej - En god ide er at køre det asynkront ift. lyset på selve akvariet.
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
Hvorfor?palamo123 skrev:Nej - En god ide er at køre det asynkront ift. lyset på selve akvariet.
Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
For at stabilisere ph lidt, så den ikke bliver så lav i løbet af natten
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
+1Thue skrev:For at stabilisere ph lidt, så den ikke bliver så lav i løbet af natten
Mvh
Kenneth
308 liters design
Kenneth
308 liters design
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hejsa.
Min erfaring er at makro alger, som de fleste andre planter har behov for en hvileperiode for at vokse optimalt. Capulariea, eller hvad de nu hedder, kan dog bremses i at gå i fomering ved lys 24/7 har jeg hørt. Hvis de går i formering smelter de hel ned. Jeg køre med chateo og har lys på 10 timer i døgnet.
På UL-reef er der flere der skriver at makro algerne ydermere afgiver en del "guf" i form af div amino syre osv til korallerne når de hviler i mørkeperioden, og så er der lige det med ph'en.
Hilsen Charlie
Min erfaring er at makro alger, som de fleste andre planter har behov for en hvileperiode for at vokse optimalt. Capulariea, eller hvad de nu hedder, kan dog bremses i at gå i fomering ved lys 24/7 har jeg hørt. Hvis de går i formering smelter de hel ned. Jeg køre med chateo og har lys på 10 timer i døgnet.
På UL-reef er der flere der skriver at makro algerne ydermere afgiver en del "guf" i form af div amino syre osv til korallerne når de hviler i mørkeperioden, og så er der lige det med ph'en.
Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Jeg kan til dels se problemet med pH hvis man kører lyset synkront på refugium og display. Det ville jeg dog mene er betinget af mange andre faktorer foruden produktionen af CO2 i den mørke periode.
Delen med aminosyrer lyder spøjst, har du link til det?

Mit 250 liters -nedlagt-
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
@ NiclasNiclas skrev:Jeg kan til dels se problemet med pH hvis man kører lyset synkront på refugium og display. Det ville jeg dog mene er betinget af mange andre faktorer foruden produktionen af CO2 i den mørke periode.
Jeg studsede også lige over det, men zooxantheller (symbiotiske furealger) producerer jo aminosyrer.
Så mon ikke også macroalger gør?
Men jeg er heller ikke stødt på det før.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Mig bekendt er produktionen af aminosyrer ikke afhængig af lys, da dette primært foregår i "calvin cyklussen", men heller ikke afhængig af at der er decideret mørkt. De fleste organismer er i stand til at producere de aminosyrer de har brug for selv, i visse tilfælde (som ved mennesket f.eks.), er man dog afhængig af visse aminosyrer (de essentielle aminosyrer), som organismen ikke kan danne selv, og de må så optages via korrekt ernæring.crazy seahorse skrev:@ NiclasNiclas skrev:Jeg kan til dels se problemet med pH hvis man kører lyset synkront på refugium og display. Det ville jeg dog mene er betinget af mange andre faktorer foruden produktionen af CO2 i den mørke periode.
Jeg studsede også lige over det, men zooxantheller (symbiotiske furealger) producerer jo aminosyrer.
Så mon ikke også macroalger gør?
Men jeg er heller ikke stødt på det før.
Erik
Der er ingen tvivl om at makroalger producerer aminosyrer, men det lyder meget spøjst vis de decideret skulle frigive disse, og at dette er betinget af at der er mørkt? Planter generelt producerer bl.a. aminosyrer hvis de ikke er i stand til at optage frit kvælstof på anden måde, dvs. at de producerer en aminosyre, transporterer den det sted hen i planten der er brug for den, hvorefter aminosyren nedbrydes igen for at planten kan udnytte kvælstoffet (deaminering). Her er der ganske vist tale om højere planter, men mon ikke det er lignende processer for alger?
Det er derfor jeg ikke kan finde mening i at algerne skulle frigive aminosyrer, når de bruger energi på at producere dem til egen vækst?
Nåh, det må vel kunne googles til en artikel et sted der beskriver det

Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hov, har da ikke fået svaret her. Sorry.
Jeg forsøger lige at finde det/de steder jeg har læst om det. Og smider links ind.
Charlie
Jeg forsøger lige at finde det/de steder jeg har læst om det. Og smider links ind.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;