Er dette en ommer?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2900 Hellerup
- Saltvand siden?: 2014
Er dette en ommer?
Hej!
Jeg startede mit nuvo 16, for ca 1,5 måned siden. Alt gik efter planen, med algefasen. Først brunalger og så begyndende grønalger. Men så skete katastrofen. Mit lille Fluval Chi, som det nye skal erstatte, fik et major crash, pga. en lampe der begyndte at irrer ned i akvariet imens vi var på ferie. For at redde fisk, 2 små klovnfisk, og et par koraller, satte jeg dem over i det nye, velvidende at der var risiko med det. Så begyndte jeg at få meget høje nitratværdier på næsten 100, samt cyano. Jeg har nu flyttet mine fisk over til en ven, givet akvariet antired, og nu ser det ud som om en ny brunalgefase er startet. Skal jeg starte forfra eller bare give det tid, nu da der ikke bliver tilført mere næring? Se billede.
Jeg startede mit nuvo 16, for ca 1,5 måned siden. Alt gik efter planen, med algefasen. Først brunalger og så begyndende grønalger. Men så skete katastrofen. Mit lille Fluval Chi, som det nye skal erstatte, fik et major crash, pga. en lampe der begyndte at irrer ned i akvariet imens vi var på ferie. For at redde fisk, 2 små klovnfisk, og et par koraller, satte jeg dem over i det nye, velvidende at der var risiko med det. Så begyndte jeg at få meget høje nitratværdier på næsten 100, samt cyano. Jeg har nu flyttet mine fisk over til en ven, givet akvariet antired, og nu ser det ud som om en ny brunalgefase er startet. Skal jeg starte forfra eller bare give det tid, nu da der ikke bliver tilført mere næring? Se billede.
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Re: Er dette en ommer?
Jeg ville bare give det tid. Du kan jo evt få dine koraller passet sammen med klovnene til baljen er stabil igen 

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Casper T. skrev:Han har desværre ikke plads. Da hans akvarie er proppet med sten og koraller. Er det et problem, at de stadig er i? De tilfører vel ikke ekstra næring eller?
Næh, de optager tværtimod næring. Men lige som os andre kan koraller nemt blive småfede og grimme hvis de får FOR meget næring

Sarte koraller kan sågar dø af for høje næringsværdier (ser dog ikke ud til være de mest sarte du har).
Ser ud til at være et meget groft bundlag du har. Der kan måske samle sig en hel del snavs i det.
Kan ikke se nogen omrøringspumper? Det er essentielt at have ordentlig og kontinuerlig cirkulation i vandet
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Jeg har en del cirkulation i. Jeg har to spin nozzles med 800l/h ud ad hver, og så har jeg en 1600l/h Hydor Koralia siddende ovre i højre side. Man kan lige nøjagtig se den, når man ved at den er der. Men jeg giver det bare tid. Denne gang uden levende 

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2013
Ja ville jeg gøre. Har du mulighed for at køre med noget filtervadt til at tage svæget ville jeg gøre det. Bruger du osmosevand eller hanevand?
1000 l fra den 6/1-2019
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Det er vel også silikat der er problemet med hanevandet 

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Mit lille akvarie, havde jeg ikke problemer med og det kørte også på hanevand og uden skummer. Så jeg tror ikke at det er det der er problemer, men nok mere tilførslen af næring imens akvariet var nyt. Min tanke er at give det 3 uger, og så se om der er ændring i alger og nitrat. Derudover vil jeg hente 45 liter saltvand hos Decocean og lave et stort vandskift.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Det gavner i hvertfald ikke din situation med hanevand da du på den måde tilføre mere næring og andre stoffer algerne lever af end du gør med osmose. Startede de selv op med hane vand og det så sådan ca. Sådan ud og efter at have kørt med filtervadt i og 20% vandskift to tre gange om ugen i 2 - 3 uger blev det helt kostald klart og ingen alger.
1000 l fra den 6/1-2019
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Ps. Jeg gjorde det der med et stort vandskift med forhandler vand (ikke fra Decocean) sådan her så det ud tre dage efter. Opsøgte så Carsten (Decocean) og fik førnævnte rå og det gjoder underværker!
1000 l fra den 6/1-2019
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg ville ikke gå i panik over det der. Vil da tro glasset på de fleste sunde akvarier ser sådan ud hvis der går nogle dage hvor glasset ikke bliver renset.Casper T. skrev:Det er ikke svæv, det er alger på glasset. Vandet er stadig klart, bortset fra en million mikrobobler fra min irreterende skummer. Jeg kører med hanevand. Men jeg kan ikke måle nitrat i det.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
PoulD skrev:Jeg ville ikke gå i panik over det der. Vil da tro glasset på de fleste sunde akvarier ser sådan ud hvis der går nogle dage hvor glasset ikke bliver renset.Casper T. skrev:Det er ikke svæv, det er alger på glasset. Vandet er stadig klart, bortset fra en million mikrobobler fra min irreterende skummer. Jeg kører med hanevand. Men jeg kan ikke måle nitrat i det.
Definer lige "et par dage".
Hvis ruderne ser sådan ud efter 2-3 dage, er der helt klart et problem med næringen i akvariet.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Klart der er for høj næring Carsten. Casper T.har jo også skrevet i sit første indlæg, at han har målt en meget høj NO3.
Jeg ville nu alligevel ikke gå panik over det, og starte helt forfra. Jeg ville reducere NO3 stille og roligt med nogle vandskift og evt. lidt vodka. Så vidt jeg kan se igennem filmen ser det jo ikke ud til at være de mest hysteriske koraller der er i.
I øvrigt er der også grønt støv på mine ruder efter 3 dage (tydeligt hvis jeg kigger 45 grader igennem frontruden og ud på sideruderne). Mener dog ikke jeg har et problem med næringen (NO3 = 2,5)
Jeg ville nu alligevel ikke gå panik over det, og starte helt forfra. Jeg ville reducere NO3 stille og roligt med nogle vandskift og evt. lidt vodka. Så vidt jeg kan se igennem filmen ser det jo ikke ud til at være de mest hysteriske koraller der er i.
I øvrigt er der også grønt støv på mine ruder efter 3 dage (tydeligt hvis jeg kigger 45 grader igennem frontruden og ud på sideruderne). Mener dog ikke jeg har et problem med næringen (NO3 = 2,5)
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Inden i akvariet er der en blanding af brunalger, grønalger og begyndende trådalger. Men der kommer desværre flere og flere. Men synes jeg efterhånden, at det er ved at blive spændende at se, hvad det udvikler sig til. Hvis det ender med at jeg må starte forfra, er det jo ikke være end at jeg skal have to sten op og rense dem. Jeg kan evt. Smide dem i ovnen på 250 grader i en times tid. Så burde alt skidtet være brændt af.
- kodyl
- Naso kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2017
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 69#p625387Casper T. skrev:Mit lille akvarie, havde jeg ikke problemer med og det kørte også på hanevand og uden skummer. Så jeg tror ikke at det er det der er problemer, men nok mere tilførslen af næring imens akvariet var nyt. Min tanke er at give det 3 uger, og så se om der er ændring i alger og nitrat. Derudover vil jeg hente 45 liter saltvand hos Decocean og lave et stort vandskift.
Se lige de billeder engang... før og efter der blev købt osmose anlæg.
Hvad du gør må du sådan set selv om. Syntes bare det er dumt at begynde at købe vand, når du lige så godt kunne købe et osmose anlæg og selv lave dit vand.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er nu ikke den smarteste måde at rense stenene på. Der ved brænder du jo blot den næring som er gemt i stenene fast, og når du så kommer dem i vand igen, gentager du blot den proces som du har været i gang med nu.Casper T. skrev:Inden i akvariet er der en blanding af brunalger, grønalger og begyndende trådalger. Men der kommer desværre flere og flere. Men synes jeg efterhånden, at det er ved at blive spændende at se, hvad det udvikler sig til. Hvis det ender med at jeg må starte forfra, er det jo ikke være end at jeg skal have to sten op og rense dem. Jeg kan evt. Smide dem i ovnen på 250 grader i en times tid. Så burde alt skidtet være brændt af.
Få fat i en dunk med 10% brintoverilte. Læg stenene i en opløsning af det. F.eks. 2½ liter brintoverilte og bland det op med 7½ liter vand. Læg stenene deri i et par dage. Så er alt det slam og næring som gemmer sig i stenene "kogt" af og har løsnet sig fra stenene.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Nu er der desværre også cyano i baljen. Det går skide godt
Nu jeg mørklægger jeg i tre dage, og så begynder jeg på vandskifte 2 - 3 gange om ugen, i et stykke tid. Og ja jeg har bestilt et osmoseanlæg. Råd modtages gerne 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Mørklægning har som sådan ingen indflydelse på cyanobakterierne.
Men du kommer ikke uden om, at finde ud af hvor alt næringen kommer fra.
Hvad har du på af skummer?? Hvad siger værdierne nu?
Har du overvejet at prøve en Lantanum behandling?
Men du kommer ikke uden om, at finde ud af hvor alt næringen kommer fra.
Hvad har du på af skummer?? Hvad siger værdierne nu?
Har du overvejet at prøve en Lantanum behandling?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Jeg har opdaget at jeg har aflæst min nitrat forkert tidligere. Den ligger på 25.
Mørklægningen skulle nu mere være for algernes skyld.
Hvad er Lantanum?
Mørklægningen skulle nu mere være for algernes skyld.
Hvad er Lantanum?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Lantanum klorid er et såkaldt ædel jordart. Men i virkelighedens verden er det vist nok fremstillet kunstigt af rejeskaller!
Lantanum er det aktive stof i Seaklear. Men Seaklear sælges kun i en liter flasker, og det er lidt vil meget til et så lille akvarie som dit.
Det bruges til at binde den fosfat som er i vandet. Når de binder med fosfaten bliver vandet mælket. En farvning der dog forsvinder efter nogle timer. Men det skal ikke doseres så at vandet bliver hvidt, for det er en voldsom overdosering som nogle fisk og en hel del bløddyr ikke tåler, da det midlertidigt fjerner ilten fra vandet.
Optimalt dosserer man det i skummeren, og i dit tilfælde kun et par dråber eller 5 af gangen. Jeg vil dog tro at du får mest ud af det ved at komme omkring 1/4 - ½ml i akvariet dagligt og så filtrere vandet over noget filtervat som skylles dagligt.
Målinger af fosfaten skal ske tit, får at følge nedgangen i fosfat.
Jeg har Lantanum liggende. Så hvis du er interesseret så skriv en pb.
Lantanum er det aktive stof i Seaklear. Men Seaklear sælges kun i en liter flasker, og det er lidt vil meget til et så lille akvarie som dit.
Det bruges til at binde den fosfat som er i vandet. Når de binder med fosfaten bliver vandet mælket. En farvning der dog forsvinder efter nogle timer. Men det skal ikke doseres så at vandet bliver hvidt, for det er en voldsom overdosering som nogle fisk og en hel del bløddyr ikke tåler, da det midlertidigt fjerner ilten fra vandet.
Optimalt dosserer man det i skummeren, og i dit tilfælde kun et par dråber eller 5 af gangen. Jeg vil dog tro at du får mest ud af det ved at komme omkring 1/4 - ½ml i akvariet dagligt og så filtrere vandet over noget filtervat som skylles dagligt.
Målinger af fosfaten skal ske tit, får at følge nedgangen i fosfat.
Jeg har Lantanum liggende. Så hvis du er interesseret så skriv en pb.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Tak for tilbuddet. I mit nuvo, har jeg ikke umiddelbart mulighed for at filtrere vandet igennem filtervat. Jeg prøvet lige at køre hyppige vandskift, de næste par uger. Er det ok, hvis jeg vender tilbage til dit tilbud om et par uger?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Min nitrat er nu faldet til 2,5, man jeg har en masse bobler på mine sten og en hvidlig hinde på front glasset. Er det stadig bare tid? Eller er der noget jeg skal være opmærksom på?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Lyder sgu ikke sundt - hvad siger alle dine andre værdier?
Prøv lige at smide et billed eller 3 op af setup etc
Prøv lige at smide et billed eller 3 op af setup etc
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Jeg har besluttet mig for at starte forfra. Jeg skal alligevel flytte akvariet pga jeg skal male i stuen. Så kan jeg lige så godt tømme det helt, rense alt ned og starte forfra. Hvad skal jeg rense sten og bundgrus i. Jeg har hørt, at jeg skal bruge brintoverilte. Er det rigtigt? Og hvordan og hvor meget?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er ingen som siger at du skal rense dem i brintoverilte, men du kan gøre det.
Du skal have fat i noget af det kraftigere brintoverilte. Optimalt 35%, men der er vist noget med terrorlovgivning lige på den styrke, så 12% mener jeg er det stærkeste du få uden at PET ånder dig i nakken. fortynd det 3-4 gange. jo stærkere jo bedre renser det. Læg stenene i et kar og hæld brintoverilten over. Lad det stå i 24-48 timer. Har du en slat brintoverilte til overs så kom det i når gassen er gået af det i karet.
Hvor meget du skal købe kan jeg ikke svare dig på, da jeg jo ikke ved hvor meget dine sten fylder i et kar. Men det hele skal være dækket.
Efter kuren så skal du skylle og evt. skrubbe stenene med en blød ren opvaskebørste
Du skal have fat i noget af det kraftigere brintoverilte. Optimalt 35%, men der er vist noget med terrorlovgivning lige på den styrke, så 12% mener jeg er det stærkeste du få uden at PET ånder dig i nakken. fortynd det 3-4 gange. jo stærkere jo bedre renser det. Læg stenene i et kar og hæld brintoverilten over. Lad det stå i 24-48 timer. Har du en slat brintoverilte til overs så kom det i når gassen er gået af det i karet.
Hvor meget du skal købe kan jeg ikke svare dig på, da jeg jo ikke ved hvor meget dine sten fylder i et kar. Men det hele skal være dækket.
Efter kuren så skal du skylle og evt. skrubbe stenene med en blød ren opvaskebørste
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Hvad med akvariet, skal det også have en tur med brintoverilte? Eventuelt bare en afvaskning?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Bare en afvaskning til akvariet.Casper T. skrev:Hvad med akvariet, skal det også have en tur med brintoverilte? Eventuelt bare en afvaskning?
Grunden til brintoveriltene til stenene, er at der med stor sandsynlighed ligger en masse slam inde i stenene som skal koges af.
Alle de mange små porer i stenene bliver normalt stoppet til, så slammen ikke kan komme ud, men det klarer brintoverilten
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Gælder det også keramik sten? De har kun været i vand i et par måneder.