Dilemma, beskæring af montipora og acropora

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Dilemma, beskæring af montipora og acropora

Indlæg af Kasper j. »

Mine blå montipora digita er vokset op i overfladen og samtidig visner den i bunden. Jeg ved ikke om den visner fordi den ikke får lys nok eller fordi min palet bor inde i midten af korallen om natten hvilken stressen den nederste del af korallen.

Dilemma nr. 1, skal jeg fjerne korallen og klippe en 1/3 del af og sætte tilbage hvor den oprindelig stod og sælge resten som frags? Eller lade korallen stå, den er jo fin i toppen og paletten har et sted at bo :-)

Min acropora bali slimer fik lidt problemer i vinter pga. cyano som nu er helt væk. En del af korallen er visnet, men der er en del forgreninger som vokser ud fra korallen.

Dilemma nr. 2, skal jeg klippe et par nye forgreninger af og sætte hvor korallen oprindeligt stod og sælge den sidste levende del af korallen som frags. Eller sætte et par frags nær bunden og sætte en ny koral eks. en Seriatopora hystrix på acroporaens gamle plads? Nær bunden har jeg allerede en Stylophora som gror fint, så acroporaen vil få lys nok.
1.JPG
1.JPG (92.79 KiB) Vist 1652 gange
2.jpg
2.jpg (116.1 KiB) Vist 1652 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dilemma, beskæring af montipora og acropora

Indlæg af Carsten »

Jeg ville klippe den Montipora ned, og sætte toppen som en ny koral og sælge resten.
Med Acroporaen ville jeg blot lade den vokse op hvor den står nu. Det giver den mest korrekte vækst.

Hvad er det for en rød og hvid plade du har bagerst i højre side i akvariet??
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Det kunne være du har monti snegle , de starter altid nede fra og æde op se om du har små hvide snegle lige ved kanten til det levende på dine koraller
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Carsten skrev:Jeg ville klippe den Montipora ned, og sætte toppen som en ny koral og sælge resten.
Med Acroporaen ville jeg blot lade den vokse op hvor den står nu. Det giver den mest korrekte vækst.

Jeg har noget grøn og rød plade montipora som er vokset lidt sammen. Farverne er noget misvisende på grund af kameraet.
4.JPG
4.JPG (84.26 KiB) Vist 1623 gange
Senest rettet af Kasper j. ons 25. jun 2014 15:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

michael26 skrev:Det kunne være du har monti snegle , de starter altid nede fra og æde op se om du har små hvide snegle lige ved kanten til det levende på dine koraller
Jeg tror ikke at jeg har de snegle. Jeg har grøn og rød montipora digita og de har ikke problemer.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Kasper j. skrev:
Carsten skrev:Jeg ville klippe den Montipora ned, og sætte toppen som en ny koral og sælge resten.

Jeg har noget grøn og rød plade montipora som er vokset lidt sammen. Farverne er noget misvisende på grund af kameraet.
4.JPG

Jeg tror Carsten mener den plade helt oppe i toppen i højre side af billedet, den ser lidt speciel ud nemlig :-)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Grøn montiplade og rød flammealge øverst højre hjørne.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Kasper j. skrev:
michael26 skrev:Det kunne være du har monti snegle , de starter altid nede fra og æde op se om du har små hvide snegle lige ved kanten til det levende på dine koraller
Jeg tror ikke at jeg har de snegle. Jeg har grøn og rød montipora digita og de har ikke problemer.
Det kan du desværre ikke tage som et sikkert tegn.
Jeg har haft dem, hvor de kun spiste de blå plademontier, mens de lod de røde og grønne være og de rørte slet ikke M.digitata.
Mine plademontier voksede også ind over og helt op til hinanden, men de spiste lige så fint uden om dem de ikke ville have.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har søgt lidt på nettet om de snegle: http://www.3reef.com/threads/montipora- ... chs.46433/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og jeg har ikke kunne finde dem på korallen. Men min paletkirurg bor jo inde i midten af korallens skellet og støder jo hele tiden ind mod dele af korallen. Så jeg tror at det er årsagen det at den går ud.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Mic4700 skrev:Grøn montiplade og rød flammealge øverst højre hjørne.
Det er pga. mit kamera. I virkeligheden er den grøn/ lysegrøn med en masse polypper og hvide/lysegrønne vækstkanter og den vokser helt vild :-)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"