Lyden/larmen i baljen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Lyden/larmen i baljen

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa inspireret af Jones´ tråd om hans jebao pumpe der larmer har jeg lavet en lille "dogme" video fra min egen balje med fokus på lyden dernede.

For SATAN det må være stressende at være fisk i vores akvarier tænker jeg? :crybaby: Jeg overvejer seriøst at lave noget med en af de der pumper der sidder uden for baljen og så nogle rør, for at give de stakkels dyr bare lidt mere ro.

Hvad tænker du? stresser det dem med den larm fra vores power heads? Eller vænner de sig til det? eller?????

Hygge Charlie

Her er et link til en sidelæns video :h

" onclick="window.open(this.href);return false;
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lyden/larmen i baljen

Indlæg af Jones »

Altså da jeg var på st. Croix sidste år snorklede jeg rundt ude på revet. Du drømmer ikke om hvor meget larm der var fra bølgerne, når de slog ind over det blottede rev. Vandet var så lavt at nogle koraller fra tid til anden kom over vand. Man blev kastet rundt sammen med fiskene. Det var naturens vaskemaskine ;) Jeg forstår dog godt dine tanker og har før tænkt det samme. Hvis man skal have et lydløst system skal cirkulationen vel komme fra en retur i sumpen. På den måde undgår man enhver form for teknik i hovedakvariet.
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

@Charlie
På mit første mere seriøse revakvarie, havde jeg et system som det du beskriver.
Jeg havde ikke en eneste pumpe inde i akvariet.
Der sad 4 af de største springvandspumper fra Ehiem i et skab ved siden af akvariet, som var forbundet med rør forskellige steder i tanken.
Derudover sad der et par nummeret mindre, vistnok omkring 1.800L, men det var mest af mest af pladshensyn. De skulle jo være i skabet.
De var ret strømforbrugende de pumper, så vidt jeg husker og så var ydelsen slet ikke det vi kender idag. Mener det var 2.500L pr. stk. for de store.

Jeg vil umiddelbart tro, at man skal op i nogle meget strømforbrugende pumper, for at kunne konkurrere med de pumper vi bruger inde i akvariet idag
Men de var dejligt nemme at servicere, de pumper, men man var man ret begrænset i sine muligheder for at ændre på flowet pga de faste rør.
Men idéen er god synes jeg.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Jeg var faktisk i tvivl om hvorvidt fisk kunne høre eller ej, men efter en google søgning fandt jeg ud af, at det kan de godt. Nogle bedre end andre.

Men spørgsmålet er vel om de bliver stresset/irriteret af lydene?
Og om hvorvidt det er bedst med et akvarie med larm, eller et der er fuldstændig stille?
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Nick.

Jeg dykker selv og kender godt til brændings larm, skrue larm osv.

Ja gu kan fisk hører . :lipssealed: He he :hehe: sorry, men faktisk bruger man bla "ørestenen" fra bla torsk og laks til at aldersbestemme dem med.

Endnu værre må det være med deres sidelinje/vibrations/tryk føle linjen der løber langs siden på fisken.

Jeg tror der er stor stress faktor forskel på et bølge/brændings slag. Og en pumper der "knurre/skurre GGRRRRR 24/7.

Men tilsyneladende har det jo ikke den helt store negative effekt på dyrene?

Erik det lyder spændende, men jeg tror det blir svært for mig at undvære indvendige ph m bølge effekt efter jeg har prøvet.......... venter spændt på den maxspect model der kommer.

Har på et tidspkt overvejet sådan en ocean/motion laban, men droppede det igen.

Erik, holder sok holderen eller hvordan?

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"