"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vortech larm?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Vortech larm?

Indlæg af Morten1990 »

Hej.
Ved godt det er et problem med vortech de larmer, har idag prøvet og skrue den op på fulde knald idag, efter 5 min. sagde økonomidirektøren at den nok ikke virker når jeg kom hjem fra København, det tager jeg som en advarsel. Haha men det undre mig bare om det ikke var en måde man næsten kunne få dem lydløse på. Nogle der kender en metode. PS min er en vortech mp10.
Vh Morten
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Vortech larm?

Indlæg af flzak »

Der er en fra RC har skiftet lejerne og har fået en næsten lydløs pumpe.
Det kræver bare at du skiller pumpen totalt ad.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1901337" onclick="window.open(this.href);return false;
Upcomming zeobalje
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Vortech larm?

Indlæg af Morten1990 »

Ja har lige siddet og kigget på tråden, og set mange videoer om det.
Men mener bare at det meste var nyt på den pumpe jeg fik købt.
Men er der nogle der nogle sinde skifter lejer i våd siden. ?
Vh Morten
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Vortech larm?

Indlæg af dyne »

Har fået det helt rigtig sat på plads brug gerne en halv time på an indstille den
Når den køre fuld skrald så drejer du lige så stille på den indvendige del
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Vortech larm?

Indlæg af Morten1990 »

dyne skrev:Har fået det helt rigtig sat på plads brug gerne en halv time på an indstille den
Når den køre fuld skrald så drejer du lige så stille på den indvendige del
Det vil sige våd delen skal jeg dreje på stille og roligt når den køre på fulde skrald. Kunne være man skulle prøve det. Hehe
Vh Morten
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Vortech larm?

Indlæg af Gino »

Husk at fjerne den afstands skive der er med hvis du har over 6 mm tykkelse mener jeg men læs manual rigtigt godt når du sætter den op! Inderdel vil banke og klunke mens yderdel ligesom snurre! Den pumpe der skal ikke have skiftet lejer, ikke så lang tid siden jeg hørte den! Men bare du får indstillet våddelen godt så er det bare at leve med støjen med vortech;-)
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Vortech larm?

Indlæg af Jones »

Hej Morten, jeg vil ikke anbefale dig at skifte lejer allerede. Både våddel og motordel er sgu helt nye :D
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Vortech larm?

Indlæg af Morten1990 »

Jones skrev:Hej Morten, jeg vil ikke anbefale dig at skifte lejer allerede. Både våddel og motordel er sgu helt nye :D
Haha nej det var det jeg også mente, men så kunne jeg ikke huske hvor meget der var nyt. Så mange tak for dit input. Hehe
Vh Morten
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Vortech larm?

Indlæg af Morten1990 »

Gino skrev:Husk at fjerne den afstands skive der er med hvis du har over 6 mm tykkelse mener jeg men læs manual rigtigt godt når du sætter den op! Inderdel vil banke og klunke mens yderdel ligesom snurre! Den pumpe der skal ikke have skiftet lejer, ikke så lang tid siden jeg hørte den! Men bare du får indstillet våddelen godt så er det bare at leve med støjen med vortech;-)
Hej gino. Jamen så vil jeg igang med indstilling, troede kun det var yderdelen/tørdelen der skulle tilpasses. Men jeg vil da gå i krig med det, der ryger nok en finger eller to ind i propellen. Haha ;)
Vh Morten
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Vortech larm?

Indlæg af AndersGS »

Sæt pumpen på 100% og få tilpasset inder og yderdel, det kan godt tage en 10-15 min at få det til at passe ordentligt, det tager halvdelen af støjen.

Den svage summen fra lejerne kan klares med en udskiftning til keramiske kvalitets lejer, men de koster så vidt jeg husker 100-150,- pr stk.
Det er relativt nemt at skifte.

Men indse allerede nu at du ikke får den 100% lydløs ved fuld skrald, den kan man ikke. Tænk også på at det jo er en udvendig motor! Har du til gengæld den til at køre mellem 40-70% så er det nogenlunde til at holde ud. Reef crest mode var den jeg bedst kunne tåle at høre på, Pulse var helt forfærdelig.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Vortech larm?

Indlæg af Morten1990 »

Har lige prøvet og indstille den det sidste stykke tid, uden held, det er nok mig der er tykfingeret. haha. men det lykkes mig ikke, så den høre på 50% så er det til og holde ud. :hehe: . Man kunne jo også vælge en mp40 den skal jo ikke køre på nær så mange procent før den yder det sammen, som mp10 gør på 50%.

Men nu er jeg glad for min nye mp10, så den skal have en chance :beer:
Vh Morten
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Vortech larm?

Indlæg af Gino »

AndersGS skrev:Sæt pumpen på 100% og få tilpasset inder og yderdel, det kan godt tage en 10-15 min at få det til at passe ordentligt, det tager halvdelen af støjen.

Den svage summen fra lejerne kan klares med en udskiftning til keramiske kvalitets lejer, men de koster så vidt jeg husker 100-150,- pr stk.
Det er relativt nemt at skifte.

Men indse allerede nu at du ikke får den 100% lydløs ved fuld skrald, den kan man ikke. Tænk også på at det jo er en udvendig motor! Har du til gengæld den til at køre mellem 40-70% så er det nogenlunde til at holde ud. Reef crest mode var den jeg bedst kunne tåle at høre på, Pulse var helt forfærdelig.
Hej Anders

Har du prøvet at skifte lejer i din vortech? Der er mange dele meninger om de keramiske der? Har du selv prøvet dem eller?

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Vortech larm?

Indlæg af AndersGS »

Gino skrev:
AndersGS skrev:Sæt pumpen på 100% og få tilpasset inder og yderdel, det kan godt tage en 10-15 min at få det til at passe ordentligt, det tager halvdelen af støjen.

Den svage summen fra lejerne kan klares med en udskiftning til keramiske kvalitets lejer, men de koster så vidt jeg husker 100-150,- pr stk.
Det er relativt nemt at skifte.

Men indse allerede nu at du ikke får den 100% lydløs ved fuld skrald, den kan man ikke. Tænk også på at det jo er en udvendig motor! Har du til gengæld den til at køre mellem 40-70% så er det nogenlunde til at holde ud. Reef crest mode var den jeg bedst kunne tåle at høre på, Pulse var helt forfærdelig.
Hej Anders

Har du prøvet at skifte lejer i din vortech? Der er mange dele meninger om de keramiske der? Har du selv prøvet dem eller?

Mvh
Hej Gino

Nej, jeg er jo nordjyde så troede selvfølgelig jeg kunne nøjes med de billige lejer, men man skal altså ud og have de dyre.

Lejer er ikke bare lejer, der er fx mere slup i highspeed stållejer da de bliver varmere ved korrekt brug og der skal være plads til udvidelsen af kuglerne. Så man skal have nogen der passer til omdrejnigstallet. Fidusen med de keramiske skulle være at de ikke udvidede sig og derfor passer til "alle" omdrejningstal.

Jeg skal ikke sige det ene er mere rigtigt end det andet, men hvis der skal være mening med galskaben så vil det være en fordel at skifte de originale lejer ud med nogle gode keramiske.

Hvad mener du da om det?
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Vortech larm?

Indlæg af Morten1990 »

Hvor kan sådan nogle keramiske lejer købes henne som passer i en mp10, bare lige for og have linket til sener brug :)
Vh Morten
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Vortech larm?

Indlæg af AndersGS »

Morten1990 skrev:Hvor kan sådan nogle keramiske lejer købes henne som passer i en mp10, bare lige for og have linket til sener brug :)
EBay - men du kan finde dem de anbefaler i tråden på RC.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Vortech larm?

Indlæg af Morten1990 »

okay :)
Vh Morten
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Vortech larm?

Indlæg af Gino »

AndersGS skrev:
Gino skrev:
AndersGS skrev:Sæt pumpen på 100% og få tilpasset inder og yderdel, det kan godt tage en 10-15 min at få det til at passe ordentligt, det tager halvdelen af støjen.

Den svage summen fra lejerne kan klares med en udskiftning til keramiske kvalitets lejer, men de koster så vidt jeg husker 100-150,- pr stk.
Det er relativt nemt at skifte.

Men indse allerede nu at du ikke får den 100% lydløs ved fuld skrald, den kan man ikke. Tænk også på at det jo er en udvendig motor! Har du til gengæld den til at køre mellem 40-70% så er det nogenlunde til at holde ud. Reef crest mode var den jeg bedst kunne tåle at høre på, Pulse var helt forfærdelig.
Hej Anders

Har du prøvet at skifte lejer i din vortech? Der er mange dele meninger om de keramiske der? Har du selv prøvet dem eller?

Mvh
Hej Gino

Nej, jeg er jo nordjyde så troede selvfølgelig jeg kunne nøjes med de billige lejer, men man skal altså ud og have de dyre.

Lejer er ikke bare lejer, der er fx mere slup i highspeed stållejer da de bliver varmere ved korrekt brug og der skal være plads til udvidelsen af kuglerne. Så man skal have nogen der passer til omdrejnigstallet. Fidusen med de keramiske skulle være at de ikke udvidede sig og derfor passer til "alle" omdrejningstal.

Jeg skal ikke sige det ene er mere rigtigt end det andet, men hvis der skal være mening med galskaben så vil det være en fordel at skifte de originale lejer ud med nogle gode keramiske.

Hvad mener du da om det?
Hej Anders

Jeg er helt med på hvad der burde være at fordele ved keramiske lejer;-)

Men jeg læser flere steder på nettet hvor de har prøvet disse at de larmer mere og holder ikke så godt? Mange bruger bare et alm skf eleje eller lign.

Kunne være spændene en herinde havde prøve de keramiske lejer der!

Var det en mp10 eller 40 du selv har skiftet på?

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Vortech larm?

Indlæg af AndersGS »

Hej Gino

Ok :beer:

Indrømmet, det er nok 4?? år siden jeg gjorde det, så beklager hvis der er nogle detaljer der er smuttet.

SKF-lejer kan sagtens bruges, men man skal bare have fat i de rigtige!

Det var en MP10'er! Men synes at huske det er samme fremgangsmåde på begge.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"