Høj densitet af koraller på bunden
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2010
Høj densitet af koraller på bunden
Med inspiration fra nedenstående akvarie sigter jeg efter at fylde bunden på mit Fluval Edge med koraller der står forholdsvist tæt.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2275947" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har kigget lidt på saltvandswiki og har indtilvidere besluttet mig for at jeg vil have følgende koraller på bunden:
Trachyphyllia
Scolymia
Favites
Acanthastrea
Lobophyllia
Ricordea florida
Med tanke på den høje densitet af koraller jeg sigter efter er der så nogen af disse koraller som vil være et no go? Efter at have læst om Favias er jeg lidt bekymret for Favites, er den lige så aggrasiv? Er der andet på listen som skabe mig unødige problemer?
Ydermere tænker jeg om der er nogen af de koraller som er bedre at stille op ad hinanden end andre eller om jeg "bare" kan komme dem i som det passer mig?
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2275947" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har kigget lidt på saltvandswiki og har indtilvidere besluttet mig for at jeg vil have følgende koraller på bunden:
Trachyphyllia
Scolymia
Favites
Acanthastrea
Lobophyllia
Ricordea florida
Med tanke på den høje densitet af koraller jeg sigter efter er der så nogen af disse koraller som vil være et no go? Efter at have læst om Favias er jeg lidt bekymret for Favites, er den lige så aggrasiv? Er der andet på listen som skabe mig unødige problemer?
Ydermere tænker jeg om der er nogen af de koraller som er bedre at stille op ad hinanden end andre eller om jeg "bare" kan komme dem i som det passer mig?
Fluval Edge 23L in the making
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: Høj densitet af koraller på bunden
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
hvilke tænker du på i forhold til lysbehov Kasper?
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Fx Trachyphyllia bliver nemt bleg, har selv problemet og har været hos flere med samme problem.
Jeg har sat min i delvis skygge i sumpen og nu er den meget flottere selv om farven ikke er kommet helt tilbage endnu.
Jeg har sat min i delvis skygge i sumpen og nu er den meget flottere selv om farven ikke er kommet helt tilbage endnu.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
så udfordringen med trachyphyllia er faktisk for meget lys eller?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
tak for heads up jeg har et par områder hvor der er lidt skygge så tænker jeg kan udnyttet disse områder til den
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: amager
Hej, det ser super godt ud men når de står så tæt sammen så enten brænder de hinanden og bliver grimme ellers ligger de sig over hinanden, det vil kræve utrolig meget tid og flytte rundt på dem hele tiden;-) den ene dag kan di scolymia være lille den næste dag fylde det dobbelte
men ser fedt ud.. Har selv alle de koraller du skriver

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
hmm jeg syntes ikke det ser ud til at de i det her tilfælde brænder hinanden eller ligger over hinanden....kan det tænkes at det handler om hvilke koraller han har stillet op af hinanden?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
De gror over hinanden flere af dem
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Han skriver, at han har placeret de forskellige koraller, så de ikke bekriger hinanden. Hvis nu man gør det rigtigt, mon så ikke det kan lade sig gøre?michael26 skrev:Husk på det er et billed, husk på koraller vokser og gror, de vil på et tidspunkt bekrige hinanden, det vil de også i det akvarie du viser, det ser skide godt ud men holder slet ikke i længden

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Det var lidt det jeg håbedeNicklossi skrev:Han skriver, at han har placeret de forskellige koraller, så de ikke bekriger hinanden. Hvis nu man gør det rigtigt, mon så ikke det kan lade sig gøre?michael26 skrev:Husk på det er et billed, husk på koraller vokser og gror, de vil på et tidspunkt bekrige hinanden, det vil de også i det akvarie du viser, det ser skide godt ud men holder slet ikke i længden

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Mit svar er Zoanthus i forskellige farver, ser godt ud
Og så et Par enkelte af de andre .
Og så et Par enkelte af de andre .
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Mine erfaring er, at det primært er koraller af samme art man kan placere tæt. Bare se på Montipora skoven, som der lige har været billeder fra. Men det er samme art.
Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg har Montipora digitata og Anacropora, som er vokset ind i hinanden og som ikke bekriger hinanden.
Men, det er ikke det mest almindelige.
Desuden, så vokser de fleste LPS ret solitært. En type som Acantophyllia, som jeg har interesseret mig lidt for, vokser som enkelt individer,
dog kan de findes i grupper. Men som regel er det enkeltvis.
Man skal tænke på, at mange af LPS formerer sig ved larver, som føres af strømmen til et sted hvor de kan sætte sig fast. Der er ikke stor sandsynlighed for grupper.
En type som Catalaphyllia er en af dem. Den har et kræmmerhusagtigt skelet, med et lille bitte fæste punkt. Den sætter sig hvor den kan sidde fast.
Efter min mening, er det ikke naturligt for en koral der er helt flad i bunden, at vokse "på siden". Det gælder forøvrigt også for SPS, hvor mange lægges ned på siden af pladshensyn.
Alle koraller, eller dem med Zooxantheller, skal have lys for at kunne leve og det gælder om, at få så meget og så ensartet lys som muligt.
Det får de bedst ved, at hele korallen får lige meget lys og det gør den jo ikke når den ligger på siden..
Derfor vil en koral som overskygger en anden, på et tidspunkt kvæle den anden ved at berøve den lyset - og det er vel også en slags kamp/krig.
Man skal vel også tænke på, at mange af dem lever i forskellige dele af verden. De ville aldrig mødes i naturen.
Om det så betyder at de bekriger hinanden, eller om det gør at de netop ikke bekriger hinanden, kan jeg ikke gennemskue. Men det er da en tanke værd.
I det her, som i så mange andre tilfælde, er der selvfølgelig undtagelser som bekræfter reglen.
Erik
Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg har Montipora digitata og Anacropora, som er vokset ind i hinanden og som ikke bekriger hinanden.
Men, det er ikke det mest almindelige.
Desuden, så vokser de fleste LPS ret solitært. En type som Acantophyllia, som jeg har interesseret mig lidt for, vokser som enkelt individer,
dog kan de findes i grupper. Men som regel er det enkeltvis.
Man skal tænke på, at mange af LPS formerer sig ved larver, som føres af strømmen til et sted hvor de kan sætte sig fast. Der er ikke stor sandsynlighed for grupper.
En type som Catalaphyllia er en af dem. Den har et kræmmerhusagtigt skelet, med et lille bitte fæste punkt. Den sætter sig hvor den kan sidde fast.
Efter min mening, er det ikke naturligt for en koral der er helt flad i bunden, at vokse "på siden". Det gælder forøvrigt også for SPS, hvor mange lægges ned på siden af pladshensyn.
Alle koraller, eller dem med Zooxantheller, skal have lys for at kunne leve og det gælder om, at få så meget og så ensartet lys som muligt.
Det får de bedst ved, at hele korallen får lige meget lys og det gør den jo ikke når den ligger på siden..
Derfor vil en koral som overskygger en anden, på et tidspunkt kvæle den anden ved at berøve den lyset - og det er vel også en slags kamp/krig.
Man skal vel også tænke på, at mange af dem lever i forskellige dele af verden. De ville aldrig mødes i naturen.
Om det så betyder at de bekriger hinanden, eller om det gør at de netop ikke bekriger hinanden, kan jeg ikke gennemskue. Men det er da en tanke værd.
I det her, som i så mange andre tilfælde, er der selvfølgelig undtagelser som bekræfter reglen.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;