Hjælp Zenia

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
tonni
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2012

Hjælp Zenia

Indlæg af tonni »

Hejsa.
Mine Zenia er ved at overtage mit akvarie!! Er der et dyr som man kan få som spiser dem, eller er der noget andet der kan få det skidt til at forsvinde?
Vh Tonni
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Re: Hjælp Zenia

Indlæg af MarkBruhn »

Da jeg i sin tid behandlede min balje for Dinoflager brugte jeg et middel som hedder Dinoxal. Det tog livet af alle de førnævnte alger samt alle Xenia. Alt andet stod uberørt. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Jeg har jo også mange Xeniaer, som jeg tidligere også var ved at blive lidt nervøse over, da de bredte sig en del, men har fundet ud af hvordan jeg tynder ud i dem, så de hovedsageligt er der hvor jeg gerne vil have dem.
Jeg tager dem om roden med en stor rustfri stålpincet, og hiver dem af med et kort ryk, til en af siderne, man kan se at de "stivner" når man får ordentligt fat, man skal have klemt dem så meget, at væsken i dem ikke kan komme retur ved foden. De er nemmest at tage når de har fået lidt størrelse, så jeg lader dem vokse sig rimeligt store inden jeg tager dem, dog hvis de sidder i en koral og generer denne, så tager jeg dem uanset størrelse.
Xenia vil gerne op i lyset, så de fleste vil søge opad i akvariet, hvor jeg også har dem hele vejen rundt langs siderne, her lader jeg dem være så længe de ikke generer.

Så jeg må sige, at jeg er rigtig glad for mine Pumping Xenias i dag.
Mange hilsener
Tom.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej tonni.
Jeg har xenia på en enkelt sten ( endnu) jeg tager stenen op af baljen ca hver 2 måned og "høster" xenia af. Jeg tænker jeg kommer af med en del nærring via det ????

Jeg gør enten som Tom/gnizten beskriver, eller emdnu bedre, hvis man kan komme til så kom helt ned under "basen" på dem, de gror og breder sig via et lag "hud" der breder sig på det de vokser på. Hvismdu kommer ind under dette lag kan man trække/ skærer store lag af. Pas på!!! Hvis du renser ud i dem mens stenen stadig er i baljen, selv små stykker der flyder rundt kan starte en ny koloni.

God jagt.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Jeg havde xenia i mit forrige Akvarie. Meget dekorativ, men kan nemt blive en plage synes jeg! Selvom mit var koncentreret på een stor sten, så var der alligevel "aflæggere" i modsatte ende. Jeg prøvede også at trække dem af, men synes bestemt ikke det var nemt .

Var der egentlig ikke nogen der havde succes med at "zappe" dem ?
Morten
tonni
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
12
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af tonni »

tak for svarene, gutter. Er begyndt at fjerne dem manuelt :-)
Tar lidt tid
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

MoG skrev:Jeg havde xenia i mit forrige Akvarie. Meget dekorativ, men kan nemt blive en plage synes jeg! Selvom mit var koncentreret på een stor sten, så var der alligevel "aflæggere" i modsatte ende. Jeg prøvede også at trække dem af, men synes bestemt ikke det var nemt .

Var der egentlig ikke nogen der havde succes med at "zappe" dem ?

:y he he. Det er sgu den samme sten vi skriver om, det er da lige lidt sjovt. :beer:

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Fik du xenia med fra mig dengang Charlie? Eller hvad mener du? :wink:
Morten
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Send mig noget xenia :-) mangler
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

MoG skrev:Fik du xenia med fra mig dengang Charlie? Eller hvad mener du? :wink:

Yes sir. :sneaky2:

Håber snart vi ses.

Hygge
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Aiptasia-X kan gives direkte på dem med kanyle... (Følges med til de små flasker, ikke refil...)

Det kan koste en del tid og penge at holde dem nede på den måde, jeg har selv opgivet og skifter mine LS... (De var osse fulde af rørsnegle og alt for kompakte...)

Kan/Vil man holde dem nede ved af høste dem, kommer man vist osse af med de NO3 som de har opdaget...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"