Fangst af mysis

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Fangst af mysis

Indlæg af Chrissy62 »

Så fik vi endelig gevinst i går ude ved Nyord.

Vi fangede rigtig mange mysis, men de var alle voksne, for jeg tror vores net er for stormasket til de små nyudklækkede.

Men mange af de voksne har masser af æg i maven, så vi kom dem op i vores to baljer, og de lever og hygger sig der, så tænker de kan formere sig og lave levende mysis til vores fisk og søheste hele sommeren :)

I morgen vil jeg prøve at skaffe et finmasket net, og så tager vi ud igen og ser, om vi kan få fat i de helt små mysis :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Kenney
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
10
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: Fangst af mysis

Indlæg af Kenney »

Joe havde en fest! :)
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Skønt, Kenney :)

Nå, nu har vi så fundet ud af, at de ikke er mysis, men brakvandsrejer...

Det ser ud som om de trives fint i begge baljer, og søhestene får fanget en, ind imellem og gufler løs af dem. Samtidig kan vi se, at vores alger på bagvæggen hos søhestene er svundet ind, og det er her rejerne holder til, så vi tænker de lever af mikroalger, hvilket jo er fint :)

Vi håber de føder deres yngel i vores baljer, så der er levende småt til vores heste og andre fisk :)
Mvh

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Brakvandsrejer er der ikke noget der hedder i DK. Hvis det er fjordrejer eller hesterejer er de rovdyr. De æder ALLE pods i systemet i løbet af ganske kort tid. Jeg har selv holdt dem flere gange. De er ganske smukke og kan leve i flere år i vores baljer og de er godt foder til større fisk.
SPS : Stability provides succes
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

De vil formentligt også æde søhesteunger - hvis der kommer sådanne i fremtiden - men det ved jeg ikke med sikkerhed.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

nielsk skrev:Brakvandsrejer er der ikke noget der hedder i DK. Hvis det er fjordrejer eller hesterejer er de rovdyr. De æder ALLE pods i systemet i løbet af ganske kort tid. Jeg har selv holdt dem flere gange. De er ganske smukke og kan leve i flere år i vores baljer og de er godt foder til større fisk.
Hehe, at de så lever i det, der mere eller mindre er brakvand herhjemme er så en helt anden sag :T
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Det er dem her:

http://allearter-databasen.dk/index.php ... es+varians" onclick="window.open(this.href);return false;

Brakvandsrejer :)

Ja, de er sikkert rovdyr, og ja, de skal nok op igen..lige nu bliver de så ædt af søhestene...
Mvh

Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Sådan, så er de ikke i søhestebaljen, mere :)
Mvh

nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

AndersGS skrev:
nielsk skrev:Brakvandsrejer er der ikke noget der hedder i DK. Hvis det er fjordrejer eller hesterejer er de rovdyr. De æder ALLE pods i systemet i løbet af ganske kort tid. Jeg har selv holdt dem flere gange. De er ganske smukke og kan leve i flere år i vores baljer og de er godt foder til større fisk.
Hehe, at de så lever i det, der mere eller mindre er brakvand herhjemme er så en helt anden sag :T

uuuupsss :oops: jeg bøjer mig næsegrus i støvet. Det hedder jo faktisk brakvandsrejer på dansk - og ikke fjordrejer som jeg troede. Fjordrejer lyder jo også mere appetitligt når man skal betale 250 kr for en rejemad i Grøften
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

http://www.bauhaus.dk/fangstnet-finmask ... escription" onclick="window.open(this.href);return false;

Måske dette kunne være et bud på et billigt mysis net til jeres næste tur?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

AndersGS skrev:
De har vel ikke noget valg? Er det ikke snart brakvand det hele? Svømmede en tur med min datter på havheksen (Amager strandpark) for et par uger siden. Hilste undervejs på adskillige, i al fald over 10 år gamle, ferskvandsfisk:
Billede
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

nielsk skrev:uuuupsss :oops: jeg bøjer mig næsegrus i støvet. Det hedder jo faktisk brakvandsrejer på dansk - og ikke fjordrejer som jeg troede. Fjordrejer lyder jo også mere appetitligt når man skal betale 250 kr for en rejemad i Grøften
He he, jeg måtte også google 'brakvandsreje' for sådan én kendte jeg ikke. Men når en googling afslører dokumenter fra forskningsinstitutioner, der omtaler brakvandsrejer, så holder den vist i retten (eller rejemaden ;-))
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Tak for input, Nielsk :)

Nu købte jeg et net igen i går..lidt mere finmasket end det forrige, men ikke nok, synes jeg. Jeg ved godt, hvad jeg vil have, men kan ikke lige finde dem. Det er sådan nogle børnenet, der er helt hvide og tætmasket, man kan knap se igennem dem.

Jeg husker vi brugte dem i SFO'en, da jeg arbejdede der for mange år siden, til at fange haletudser og alt muligt sjovt i søerne med, sammen med ungerne.

Men det du fandt i Bauhaus, kan sikkert også du, fordi det har den sorte stofside bagpå, så kan de ikke slippe ud,for maskerne ligner det jeg har i forvejen.

Alle rejerne bor nu i den store balje, hvor de trives fortrinligt.. de ligger helt oppe i overfladen ved sps'erne og trækker luft ind, som de jo skal ind imellem. De store fisk, kan dog ikke rigtig fange dem og æde dem, men de har rogn i maverne, så håber de føder små rejer i baljen, som så kan blive ædt..
Mvh

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Chrissy62 skrev:Tak for input, Nielsk :)

Nu købte jeg et net igen i går..lidt mere finmasket end det forrige, men ikke nok, synes jeg. Jeg ved godt, hvad jeg vil have, men kan ikke lige finde dem. Det er sådan nogle børnenet, der er helt hvide og tætmasket, man kan knap se igennem dem.

Jeg husker vi brugte dem i SFO'en, da jeg arbejdede der for mange år siden, til at fange haletudser og alt muligt sjovt i søerne med, sammen med ungerne.
Prøv enten den lokale legetøjsbutik eller et havedamscenter.
De net du kan få i legetøjsbutikkerne koster ikke ret meget, men er heller ikke mere værd.
Skaftet er for tyndt og ikke langt nok.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Har du en Rema i nærheden, har de også ret tit børnenet til 10 kr.
(jeg køber af og til nogle net der, piller skaftet af og bruger dem i et DIY filter i mit å-løb, fordi jeg har et gigantisk birketræ som modbeviser påstanden om at træer ikke vokser ind i himlen, og som smider flere hundrede liter rakler i åren hvert forår)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"