"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp søges til nyt akvarium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Cf18
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: lør 2. mar 2013 21:41
11
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2013

Hjælp søges til nyt akvarium

Indlæg af Cf18 »

Jeg har forelsket mig i et Haquoss INFINITY 126 akvarie, med målene L 126, B 55 og H 80. Ialt 550l.

http://www.onlypets.dk/akvarium-haquoss ... y-126.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mit spørgsmål går på, om jeg kan få nok lys ned til bunden når jeg sætter 2 ekstra rør i ? Specielt når jeg gerne vil have koraller.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges til nyt akvarium

Indlæg af Carsten »

Cf18 skrev:Jeg har forelsket mig i et Haquoss INFINITY 126 akvarie, med målene L 126, B 55 og H 80. Ialt 550l.

http://www.onlypets.dk/akvarium-haquoss ... y-126.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mit spørgsmål går på, om jeg kan få nok lys ned til bunden når jeg sætter 2 ekstra rør i ? Specielt når jeg gerne vil have koraller.
Det var da nogle bizarre mål det akvarie har.
Nu er koraller mange ting, men de mere farvestålende skal du ikke kunne forvente trives der.
Hvis du skal have lys på bunden, kommer du ikke uden om noget led. 80 cm er temmelig højt
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Hjælp søges til nyt akvarium

Indlæg af apfolmer »

Du skal også tænke på at det er tæt på umuligt at nå bunden med armen, uden at brystkassen skal under vand

Det er fedt med et stort højt akvarie, men erfaringsmæssigt vil jeg aldrig anbefale noget over 60 cm dybt , netop pga det i forvejen på 60 cm kan være problematisk at må de nederste koraller.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges til nyt akvarium

Indlæg af Carsten »

Kan kun være enig med Apfolmer. Mit gamle akvarie var 70 cm dybt, og der fik jeg mærker i armhulen, når jeg skulle ned og røre bunden.
60 cm er langt bedre.
Cf18
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: lør 2. mar 2013 21:41
11
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp søges til nyt akvarium

Indlæg af Cf18 »

Jeg har fået et godt tilbud jeg ikke kunne sige nej til - og har heldigvis nogle lange arme :-)

Hvor meget lys/kelvin vil i sætte på et akvarium som denne. Jeg starter op med 4 T5 rør, er det nok?

Hvis man skulle bygge noget led ind hvad vil i så foreslå ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges til nyt akvarium

Indlæg af Carsten »

Cf18 skrev:Jeg har fået et godt tilbud jeg ikke kunne sige nej til - og har heldigvis nogle lange arme :-)

Hvor meget lys/kelvin vil i sætte på et akvarium som denne. Jeg starter op med 4 T5 rør, er det nok?

Hvis man skulle bygge noget led ind hvad vil i så foreslå ?
Hvor meget lys, kommer helt an på hvad du vil med det.
Et "fish only" kræver ikke meget, men begynder vi at snakke om koraller, og især stenkoraller.
Så skal der MEGET lys over, med mindre du kun vil have noget stående på de øverste 30-40 cm.

Man kan sætte linser på dioderne, så lyset koncenteres mere, men det kræver så et meget større antal dioder for at det ikke skal være søjlelys. Hvor mange watt der skal over har jeg ikke noget bud på
Cf18
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: lør 2. mar 2013 21:41
11
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp søges til nyt akvarium

Indlæg af Cf18 »

Jeg tror ikke jeg kaster mig ud i stenkoraller, men selvfølgelig vil jeg have koraller i.

Der må også var nogle koraller der ikke er så lys krævende, dem vil jeg have til at stå på bunden og så ellers bygge de andre koraller op omkring mine levende sten og dem der er mest lys krævende kommer til at stå øverst.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"