Velkommen til hobbyen! du skal nok regne med der kommer en del forskellige måder hvorpå du kan lave dit akvarium, og mange holdninger til hvad der er det rigtige, og det er ret svært at sige hvem der har ret, fordi alle i princippet har ret

det lidt sjove ved saltvand er ingen systemmer er ens og derfor alle fungere forskelligt, så hvad der fungere for en fungere måske ikke for en anden
i min signatur kan du se hvordan jeg har grebet mine to akvarier an
Men uanset hvad du vælger af filter tror jeg du vil blive glad for at lave en
sump hvor du kan gemme det hele væk, man bliver grebet af
teknik også er en
skummer bare ikke nok

Alt efter hvor meget vand du regner med at skifte og hvilke
koraller du vil holde skal du også havde nogle stabile værdier der kan få dine
koraller til at trives godt/maksimalt, dette kan løses på flere forskellige måder, i mit lille system på 63 liter vand skiftede jeg 8 liter 1-2 gange om ugen, derved var mine værdier altid høje, på mit 240 liters vil jeg helst gerne undgå at skifte for meget vand, da det er mere omfattende og hurtigt bliver dyrt i salt, derfor har jeg sat en
kalkreaktor på, det er en reaktor der ved hjælp af en ph controler åbner og lukker for en CO2 flaske, der så lukker CO2 ud i reaktoren, da mediet opløses i forhold til hvad PHén er

andre bruger
balling, hvor man blander nogle væsker, også har man en dosseringsmaskine på som man indstiller til at dossere en hvis mængde væske nogle gange om dagen

alle disse tre ting har fordelle og ulemper
skifte vand - det mest tidskrævende, men nok her man opnår bedst effekt hvis man kan gøre det ofte nok til at holde stabile værdier
kalk reaktor - dyreste at investere i, men billigst på sigt
dosseringsmaskine - billegere at investere i en kalk reaktoren, men er dyre i det lange løb
Mange inklusiv mig selv har "biologisk" filter, altså vi har et større rum i vores
sump, hvor man enden har levende sten, DSB eller
alger, eller måske en kombination af de 3 eller alle 3, fordellen ved dette er naturlig nedbrydning af nogle af de affaldsstoffer der er i vandet, en anden god ting er, at der lever en masse dyr i stenene som fiskene elsker som foder, og oppe i displaytanken bliver disse spist af fiskene, og derfor er bestanden meget lille, ved at havde en bestand i sumpen gør der er en konstant tilførsel af levende dyr op til display akvariet, da de kravler over alt, også nær og inde i returpumpen, også ender der engang imellem nogle stykker i displayet

nogle gange for man også brug for at montere filter eller andre reaktor til akvariet, og der er det dejligt med lidt ekstra plads til nogle ting, norle sætter ROWA reaktor på, til at nedbryde phosphat osv, men dette er som regelt ikke nødvendigt.
en anden god ting er et fersvands kammer/akvarium, der fordamper en del vand fra akvariet, og det skal fyldes på, personligt har jeg to sencor på, der måler vandstanden i mit akvarium, og hver gang vandstanden falder til et hvis punk fylder den selv ferskvand på, grunden til det skal være ferskvand er selvfølgelig at det kun er vandet der fordamper, salten forbliver i akvariet

så det er for at holde salt værdierne stabile
tror jeg har dækket det nødvendige ind, ellers så stil spørgsmål, du har heldigvis god tid til at læse op på det

tålmodighed er en dyd, husk det!