"nyt" 660L råd søges

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Henrik T
Copepod
Copepod
Reactions:
10
Postnummer: 6270 Tønder
Saltvand siden?: 2014

"nyt" 660L råd søges

Indlæg af Henrik T »

Hej alle.

Jeg har for nyligt købt et brugt aqualine 660L akvarie, som jeg har tænkt mig skulle være saltvandsakvarie.
Så er spørgsmålet om det er nødvendigt med en særskilt sump, eller jeg kan "nøjes" med at afskærme en del af akvariet og lave plads til skummer, varmelegeme osv der. Hvor stor skal den del være?
Jeg har et Aqua Medic blenny kørende (er under indkøring og det ser herrens ud lige nu :-) ) som er tænkt som mellemstation til nyanskaffelser osv.

Af skummer har jeg tænkt mig en Turboflotor Blue 3000 er den stor nok til mit akvarie? Jeg overvejer eventuelt at bygge en skummer selv, teknikken i sådan en ser overskuelig ud, men det vil være surt at anskaffe sig materialer, bygge noget der ikke virker, og så alligevel skulle ud og anskaffe mig noget færdiglavet.

Projektet skal først sættes i gang til efteråret, så jeg har hele sommeren til at få tænkt projektet ordentlig igennem, få indkøbt ting og sager osv.
Jeg regner med at have omkring 50-60 kg levende sten i akvariet, hvor meget mere filter skal der på end sådan en skummer?

Af lys skal jeg have LED belysning, amaturet til aqualine er noget bras, så det ryge nok den vej bras ryger, når man ikke skal bruge det. Som opstart bruger jeg nok det amatur, hævet lidt over akvariet.

Håber at få nogle forslag/råd det er meget nemmere at købe et færdigt sæt som blenny'en, men det andet her virker noget sjovere.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: "nyt" 660L råd søges

Indlæg af Meller »

Velkommen til hobbyen! du skal nok regne med der kommer en del forskellige måder hvorpå du kan lave dit akvarium, og mange holdninger til hvad der er det rigtige, og det er ret svært at sige hvem der har ret, fordi alle i princippet har ret ;-) det lidt sjove ved saltvand er ingen systemmer er ens og derfor alle fungere forskelligt, så hvad der fungere for en fungere måske ikke for en anden :-)

i min signatur kan du se hvordan jeg har grebet mine to akvarier an :-)

Men uanset hvad du vælger af filter tror jeg du vil blive glad for at lave en sump hvor du kan gemme det hele væk, man bliver grebet af teknik også er en skummer bare ikke nok ;-)
Alt efter hvor meget vand du regner med at skifte og hvilke koraller du vil holde skal du også havde nogle stabile værdier der kan få dine koraller til at trives godt/maksimalt, dette kan løses på flere forskellige måder, i mit lille system på 63 liter vand skiftede jeg 8 liter 1-2 gange om ugen, derved var mine værdier altid høje, på mit 240 liters vil jeg helst gerne undgå at skifte for meget vand, da det er mere omfattende og hurtigt bliver dyrt i salt, derfor har jeg sat en kalkreaktor på, det er en reaktor der ved hjælp af en ph controler åbner og lukker for en CO2 flaske, der så lukker CO2 ud i reaktoren, da mediet opløses i forhold til hvad PHén er :-) andre bruger balling, hvor man blander nogle væsker, også har man en dosseringsmaskine på som man indstiller til at dossere en hvis mængde væske nogle gange om dagen :-)
alle disse tre ting har fordelle og ulemper
skifte vand - det mest tidskrævende, men nok her man opnår bedst effekt hvis man kan gøre det ofte nok til at holde stabile værdier
kalk reaktor - dyreste at investere i, men billigst på sigt
dosseringsmaskine - billegere at investere i en kalk reaktoren, men er dyre i det lange løb
Mange inklusiv mig selv har "biologisk" filter, altså vi har et større rum i vores sump, hvor man enden har levende sten, DSB eller alger, eller måske en kombination af de 3 eller alle 3, fordellen ved dette er naturlig nedbrydning af nogle af de affaldsstoffer der er i vandet, en anden god ting er, at der lever en masse dyr i stenene som fiskene elsker som foder, og oppe i displaytanken bliver disse spist af fiskene, og derfor er bestanden meget lille, ved at havde en bestand i sumpen gør der er en konstant tilførsel af levende dyr op til display akvariet, da de kravler over alt, også nær og inde i returpumpen, også ender der engang imellem nogle stykker i displayet ;-)
nogle gange for man også brug for at montere filter eller andre reaktor til akvariet, og der er det dejligt med lidt ekstra plads til nogle ting, norle sætter ROWA reaktor på, til at nedbryde phosphat osv, men dette er som regelt ikke nødvendigt.
en anden god ting er et fersvands kammer/akvarium, der fordamper en del vand fra akvariet, og det skal fyldes på, personligt har jeg to sencor på, der måler vandstanden i mit akvarium, og hver gang vandstanden falder til et hvis punk fylder den selv ferskvand på, grunden til det skal være ferskvand er selvfølgelig at det kun er vandet der fordamper, salten forbliver i akvariet ;-) så det er for at holde salt værdierne stabile :-)

tror jeg har dækket det nødvendige ind, ellers så stil spørgsmål, du har heldigvis god tid til at læse op på det ;-) tålmodighed er en dyd, husk det! :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Henrik T
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Henrik T »

Tak for dit svar meller :)
Jeg er selv ved at nå frem til at jeg nok ikke kan undvære en sump. Men overvejer stadigvæk at tage plads fra til det i selve akvariet. Det er to meter langt, og jeg regner med at tage omkring 40 cm fra så sumpen bliver omkring 130 liter. Så er der stadig 530 tilbage til selve akvariet. Den ene ende af akvariet skal under alle omstændigheder blændes af da det er ud mod et vindue, der godt nok er trukket for konstant, men alligevel :)
Mht. Teknik, er jeg godt klar over at det helt sikkert vil gribe om sig, jeg har en høj bedroller i tankerne til en ferskvandstank til automatisk opfyldningen af fordampet vand.
Dertil kommer en kalkreaktor, en ordentlig skummer, og hvorvidt et varmelegeme er nødvendigt ved jeg ikke. Lokalet er som regel 22-24 grader varm, da min kone altid fryser :)
Jeg vil med tiden have LED lys på, men er ikke sikker på jeg kan vente på at få råd. Men mon ikke jeg får det alligevel. Jeg regner med at bygge et dække til lamper der også dækker for akvariet, det skulle tage den værste fordampning fra baljen
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

Jeg stræber efter en temperatur på 26 grader i mit akvarium, så om vinteren har jeg varmelegeme i :-)
Jeg ville nok foretrække at kunne gemme skummeren osv væk i et skab, det vil du nok også blive glad for med hensyn til lyd, da den kan larme lidt, også er det rart at havde et skab man bare kan lukke til for at mindske lyden :-)
Jeg er selv stor fortaller for LED lys, men er ikke så kendt i diverse mærker, mit er noget hjemme lavet noget, som jeg kunne købe billigt brugt :-) det kan ikke så fancy men man kan skrue op og ned for lysstyrken på henholdsvis det blå og hvide lys hver for sig, så det jo fint nok :-) også er det jo så simpelt man selv kan reparere på det hvis der skulle ske noget.
men kunne være fedt der var nogle andre lidt mere erfaren der også lige kom med en kommentar eller to ;-) men ellers så se om du kan komme ud og kigge på nogle baljer, man lære ofte langt mere af det end at side og læse side op og side ned :-)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det vil se ganske dumt ud med 25% af akvariet dækket af.
Få lavet det overløb fra starten af. Andet bliver du meget hurtigt træt af.
En stor bedroller, er en dårlig løsning, Den er meget ustabil når den er fyldt med vand. Og at få lavet/selv lave et akvarie som kan bruges til ferskvand koster ikke ret meget.
Hvis du laver en lukket kasse, for at nedsætte fordampningen, samler fugtigheden sig bare i kassen. Så den bedste løsning er at lægge noget glas over. Det skal dog rengøres ofte for ikke at tage for meget lys.
Selvom LED ikke varmer helt så meget som T5 og HQI, så bør der være noget udlufting i kassen ellers bliver der for varmt.
Henrik T
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Henrik T »

fordampet vand kondenserer og løber tilbage til akvariet, såfremt dækslet er konstrueret til det, selvfølgelig skal der udluftning til, men som du selv siger, varmer LED ikke så meget som andet belysning, så det skal ikke være meget.
opdelingen af akvariet er der flere grunde til. Dels skal jeg ikke have vand udenfor selve akvariet og derudover kan det knibe noget med pladsen. Det porsabord det står på er ret lavt, så der er ikke plads til en sump under, men en bedroller vil kunne stå der. Mht udseendet, så vil det være skarpt adskilt, armaturet til selve akvariet bygges til formålet. Sumpen får sit eget dæksel, så det kommer til at fremstå som to dele
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

skummeren vil højst sandsynligt stikke op og derfor gøre det svært at bruge dækglas :-)
desuden bliver LED faktisk ret varm, ikke så varmt som lysstofrør, men stædig ret varmt ;-)
du skulle overveje et andet bord så du kan få en sump under akvariet :-) du vælger selvfølgelig selv, men er ret sikker på du vil blive glad for det i længden :-) også har akvariet bare en pænere helhed, og det betyder ret meget når man skal se på det hver dag ;-)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Vil bare lige poste dette link, hvor jeg har smidt et andet link :)
Man behøver ikke en sump, men det gør det hele lidt lettere imo.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=68189" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Henrik T
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Henrik T »

Den skummer jeg overvejer er den her:
http://www.aqua-medic.com/product/turbo ... blue-3000/" onclick="window.open(this.href);return false;
den er 58 cm høj, akvariet er 60
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Henrik T skrev:Den skummer jeg overvejer er den her:
http://www.aqua-medic.com/product/turbo ... blue-3000/" onclick="window.open(this.href);return false;
den er 58 cm høj, akvariet er 60
Har kigget på den, og må indrømme at jeg ikke har den store fidus til den.
AM laver fornuftige skummere, men i større udgaver.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

Hvad skummer angår har jeg ikke så stor viden, men det er sikkert heller ikke kun skummeren der giver problemer, alt efter hvad du skal havde koblet på er der en masse slanger, ledninger osv der også skal ud og ind af sumpen :-)
men igen det visueller og støjen, der vil du vinde mange point på at gemme det i et skab under akvariet ;-) en skummer kan larme ret meget :-)
valget er selvfølgelig dit eget, men der er god grund til de fleste (alle?) taler for en sump gemt væk ;-)
Henrik T
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Henrik T »

de reaktioner og bemærkninger der kommer på den skummer lyder godt. vi har selv dens "lillebror" turboflotor 500 blue kørende i et 80 liters blenny nanoreef. man hører den faktisk ikke, cirkulationspumpen er tydeligere. passer også meget godt med hvad jeg har læst, også om 3000'eren. Derudover kan den faktisk hænges på kanten af akvariet, hvad jeg nu ikke lige har lyst til at gøre. Den er sat til 500-1500 liter så den skulle være rigeligt til min balje.
Jeg er lige faldet over den her: http://www.allpondsolutions.co.uk/aquar ... c-900.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogen der kender den?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

Tror ikke man skal stole 100% på hvad der står de forskellige skummere er rated til :-) har selv en der er rated til 1000 liter på mit 240 liters :-) jeg har 4 fisk skummeren er på arbejde lige nu ;-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Henrik T skrev:de reaktioner og bemærkninger der kommer på den skummer lyder godt. vi har selv dens "lillebror" turboflotor 500 blue kørende i et 80 liters blenny nanoreef. man hører den faktisk ikke, cirkulationspumpen er tydeligere. passer også meget godt med hvad jeg har læst, også om 3000'eren. Derudover kan den faktisk hænges på kanten af akvariet, hvad jeg nu ikke lige har lyst til at gøre. Den er sat til 500-1500 liter så den skulle være rigeligt til min balje.
Jeg er lige faldet over den her: http://www.allpondsolutions.co.uk/aquar ... c-900.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogen der kender den?
Alle skummere er overrated! Nogle mere end andre. Og generelt virker det som om skummere i de mindre størrelser er mest overrated.

Den skummer du linker til har jeg en af. Den fungerer godt nok, men er lidt besværlig at få koppen af på og justere.
Har helt bestemt min tvivl om dens effektivtet. 900 liter er godt nok meget, men selvfølgelig med en enkelt reje og en lille fisk går det nok.
Henrik T
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Henrik T »

jeg læser størrelserne på anbefalede akvarier efter hvor belastede de er, en skummer op til 900 liter er ok til et 900 liter med næsten ingen belastning, og da der ikke er beskrevet et minimum, vil jeg tro at 250-500 er normalområdet for den 900 liters
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"