Kuglehane på sikkerhedsrør og retur?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Kuglehane på sikkerhedsrør og retur?

Indlæg af Jerslev »

Som overskriften siger: Kan de to kuglehaner spares?
Hvad anbefaler i og hvorfor?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Kuglehane på sikkerhedsrør og retur?

Indlæg af AndersGS »

Jeg ved der er forskellige holdninger - men i mine øjne er et sikkerhedsrør et sikkerhedsrør og det skal redde dig fra akvariet løber over i tilfælde af problemer med overløbsrøret. Der skal ikke og må ikke være nogen begrænsning på dette - så ud med kuglehane på sikkerhedsrøret.

Overløbet ville jeg beholde en hane på, det er nu rart at kunne regulerer/lukke af.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Ja det kan jeg ikke se noget problem i.
Så længe du kan styre det primære rør i overløbet.

Erstatning evt. med skrue unionen så du stadig kan skille dine rør lidt ad i tilfælde af at du skal rense eller lave om.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg ville altid have kuglehaner på både retur - sikkerhedsrør samt nedløb!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af mchr »

det er en fordel med kuglehaner på alle rør hvis man skal tømme sin sump eller lign, jeg har i alt fald haft fordel af det(har rent faktisk tilføjet kuglehaner hen af vejen af netop denne grund)
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Ingen kuglehane på sikkerhedsrøret det skulle jo helst ikke bruges.

Der skal en kuglehave på retur ellers står det og larmer pga. luft.

Man kan tage en lille slange evt. en 4/6 mm eller lidt større og sætte et par strips toppen af slangen. Og fører den anden del af slangen igennem røret og kuglehave, og helt ned i sumpen. Man skal så lukke kuglehanen en smule. Når kuglehanen er indstillet rigtigt suger den lille slange luft og lidt vand, og man får et returrør som er helt lydløst, uden at skulle bruge sikkerhedsrøret.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Bingo :
Med hvilken(t) begrundelse/formål?

Kuglehane på sikkerhedsrøret er da lidt fjollet at bruge penge på? Det er jo blot ment som en sikkerhed!?
Hovedrøret vil jeg mene at der SKAL hane på og returen KAN der komme hane på... Men sikkerhedsrøret kan jeg ikke se noget formål med....
Jeg havde på mit forrige setup kun hane på hovedrøret, hvilket fungerede fint! Hvorimod på mit nuværende setup, da har jeg både hane på hovedrør og retur , da min retur er lidt for kraftig ..
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

mchr skrev:det er en fordel med kuglehaner på alle rør hvis man skal tømme sin sump eller lign, jeg har i alt fald haft fordel af det(har rent faktisk tilføjet kuglehaner hen af vejen af netop denne grund)
Præcis - det er rart at kunne lukke alt ned i min verden
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:
mchr skrev:det er en fordel med kuglehaner på alle rør hvis man skal tømme sin sump eller lign, jeg har i alt fald haft fordel af det(har rent faktisk tilføjet kuglehaner hen af vejen af netop denne grund)
Præcis - det er rart at kunne lukke alt ned i min verden
Det kan jeg godt følge - du må så bare IMO ikke bruge kuglehanen på sikkerhedsrøret til andet end shut down og lign.

På den anden side, hvis det er lavet "ordentligt" så er det unødvendigt, da sikkerhedsrøret altid vil være over normal vandstand i display.
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af mchr »

jeg er helt enig i at det ikke skal bruges under normale omstændigheder, men de extra penge i forhold til en union er normalvis ikke noget der vælter et budget.

men du har helt ret, det burde ikke være nødvendigt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Spild af penge at sætte det på sikkerheds røret. Og den mængde vand som er i returrøret er så lille at det ingen betydning har.
Hvis returpumpen er for stor så den skal drosles ned er det en anden sag.
Men i dag hvor Dc pumperne er kommet er det jo lettere at skrue en smule ned på den måde
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Der skal da ikke være kuglehane på sikkerhedsrøret, jeg sys da slet ikke der skal være vand i det, her bruges det kun hvis vandstanden er for høj, og er den det plasker det i sumpen da røret ikke går helt ned i vandet, derved kan jeg høre der er noget galt, og kan så fixe det :)

Har tilgengæld hane på både hovedløb og retur :)
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Kasper j. skrev:Ingen kuglehane på sikkerhedsrøret det skulle jo helst ikke bruges.

Man kan tage en lille slange evt. en 4/6 mm eller lidt større og sætte et par strips toppen af slangen. Og fører den anden del af slangen igennem røret og kuglehave, og helt ned i sumpen. Man skal så lukke kuglehanen en smule. Når kuglehanen er indstillet rigtigt suger den lille slange luft og lidt vand, og man får et returrør som er helt lydløst, uden at skulle bruge sikkerhedsrøret.

Kan du ikke lige uddybe med en mere præcis beskrivelse? Og er det også sådan I andre gør?
har ind til nu kun haft en pvc slange som retur, og har derfor ingen erfaringer med faste rør som retur.

Og til orientering - har planlagt hane på hoveddøren.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Jerslev skrev:
Kasper j. skrev:Ingen kuglehane på sikkerhedsrøret det skulle jo helst ikke bruges.

Kan du ikke lige uddybe med en mere præcis beskrivelse? Og er det også sådan I andre gør?
har ind til nu kun haft en pvc slange som retur, og har derfor ingen erfaringer med faste rør som retur.

Du behøver nok ikke en hane på hoveddøren! :wink: :biggrin: spøg til side -

Det er nok forskelligt hvad der virker for folk. Mit er lydløst og jeg lader vandet stå en mm over sikkerhedsrøret, således så der render en lille bitte smule vand i røret! Siger ingenting og sørger for stabil vandstand i overløbet! Og som tidligere nævnt - så har jeg hane på både hovedrør og retur.
Morten
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Jerslev skrev:

Jeg fik vist skrevet forkert. Det er nedløbsrøret hvor jeg sætter en slange i på 4/6 mm. Ikke returrøret :-) Skal det være lydløst kan man enten vælge den metode MOG bruger eller lave en dorso. Jeg bruger bare en slange som beskrevet. Det er enkelt og nemt.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"