Kuglehane på sikkerhedsrør og retur?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Kuglehane på sikkerhedsrør og retur?
Som overskriften siger: Kan de to kuglehaner spares?
Hvad anbefaler i og hvorfor?
Hvad anbefaler i og hvorfor?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Kuglehane på sikkerhedsrør og retur?
Jeg ved der er forskellige holdninger - men i mine øjne er et sikkerhedsrør et sikkerhedsrør og det skal redde dig fra akvariet løber over i tilfælde af problemer med overløbsrøret. Der skal ikke og må ikke være nogen begrænsning på dette - så ud med kuglehane på sikkerhedsrøret.
Overløbet ville jeg beholde en hane på, det er nu rart at kunne regulerer/lukke af.
Overløbet ville jeg beholde en hane på, det er nu rart at kunne regulerer/lukke af.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Ja det kan jeg ikke se noget problem i.
Så længe du kan styre det primære rør i overløbet.
Erstatning evt. med skrue unionen så du stadig kan skille dine rør lidt ad i tilfælde af at du skal rense eller lave om.
Så længe du kan styre det primære rør i overløbet.
Erstatning evt. med skrue unionen så du stadig kan skille dine rør lidt ad i tilfælde af at du skal rense eller lave om.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Jeg ville altid have kuglehaner på både retur - sikkerhedsrør samt nedløb!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
det er en fordel med kuglehaner på alle rør hvis man skal tømme sin sump eller lign, jeg har i alt fald haft fordel af det(har rent faktisk tilføjet kuglehaner hen af vejen af netop denne grund)
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Ingen kuglehane på sikkerhedsrøret det skulle jo helst ikke bruges.
Der skal en kuglehave på retur ellers står det og larmer pga. luft.
Man kan tage en lille slange evt. en 4/6 mm eller lidt større og sætte et par strips toppen af slangen. Og fører den anden del af slangen igennem røret og kuglehave, og helt ned i sumpen. Man skal så lukke kuglehanen en smule. Når kuglehanen er indstillet rigtigt suger den lille slange luft og lidt vand, og man får et returrør som er helt lydløst, uden at skulle bruge sikkerhedsrøret.
Man kan tage en lille slange evt. en 4/6 mm eller lidt større og sætte et par strips toppen af slangen. Og fører den anden del af slangen igennem røret og kuglehave, og helt ned i sumpen. Man skal så lukke kuglehanen en smule. Når kuglehanen er indstillet rigtigt suger den lille slange luft og lidt vand, og man får et returrør som er helt lydløst, uden at skulle bruge sikkerhedsrøret.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Bingo :
Med hvilken(t) begrundelse/formål?
Kuglehane på sikkerhedsrøret er da lidt fjollet at bruge penge på? Det er jo blot ment som en sikkerhed!?
Hovedrøret vil jeg mene at der SKAL hane på og returen KAN der komme hane på... Men sikkerhedsrøret kan jeg ikke se noget formål med....
Jeg havde på mit forrige setup kun hane på hovedrøret, hvilket fungerede fint! Hvorimod på mit nuværende setup, da har jeg både hane på hovedrør og retur , da min retur er lidt for kraftig ..
Med hvilken(t) begrundelse/formål?
Kuglehane på sikkerhedsrøret er da lidt fjollet at bruge penge på? Det er jo blot ment som en sikkerhed!?
Hovedrøret vil jeg mene at der SKAL hane på og returen KAN der komme hane på... Men sikkerhedsrøret kan jeg ikke se noget formål med....
Jeg havde på mit forrige setup kun hane på hovedrøret, hvilket fungerede fint! Hvorimod på mit nuværende setup, da har jeg både hane på hovedrør og retur , da min retur er lidt for kraftig ..
Morten
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Præcis - det er rart at kunne lukke alt ned i min verdenmchr skrev:det er en fordel med kuglehaner på alle rør hvis man skal tømme sin sump eller lign, jeg har i alt fald haft fordel af det(har rent faktisk tilføjet kuglehaner hen af vejen af netop denne grund)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Det kan jeg godt følge - du må så bare IMO ikke bruge kuglehanen på sikkerhedsrøret til andet end shut down og lign.Bingocaller skrev:Præcis - det er rart at kunne lukke alt ned i min verdenmchr skrev:det er en fordel med kuglehaner på alle rør hvis man skal tømme sin sump eller lign, jeg har i alt fald haft fordel af det(har rent faktisk tilføjet kuglehaner hen af vejen af netop denne grund)
På den anden side, hvis det er lavet "ordentligt" så er det unødvendigt, da sikkerhedsrøret altid vil være over normal vandstand i display.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
jeg er helt enig i at det ikke skal bruges under normale omstændigheder, men de extra penge i forhold til en union er normalvis ikke noget der vælter et budget.
men du har helt ret, det burde ikke være nødvendigt
men du har helt ret, det burde ikke være nødvendigt
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Spild af penge at sætte det på sikkerheds røret. Og den mængde vand som er i returrøret er så lille at det ingen betydning har.
Hvis returpumpen er for stor så den skal drosles ned er det en anden sag.
Men i dag hvor Dc pumperne er kommet er det jo lettere at skrue en smule ned på den måde
Hvis returpumpen er for stor så den skal drosles ned er det en anden sag.
Men i dag hvor Dc pumperne er kommet er det jo lettere at skrue en smule ned på den måde
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Der skal da ikke være kuglehane på sikkerhedsrøret, jeg sys da slet ikke der skal være vand i det, her bruges det kun hvis vandstanden er for høj, og er den det plasker det i sumpen da røret ikke går helt ned i vandet, derved kan jeg høre der er noget galt, og kan så fixe det
Har tilgengæld hane på både hovedløb og retur

Har tilgengæld hane på både hovedløb og retur

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Kasper j. skrev:Ingen kuglehane på sikkerhedsrøret det skulle jo helst ikke bruges.
Kan du ikke lige uddybe med en mere præcis beskrivelse? Og er det også sådan I andre gør?
har ind til nu kun haft en pvc slange som retur, og har derfor ingen erfaringer med faste rør som retur.
Og til orientering - har planlagt hane på hoveddøren.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Jerslev skrev:Kasper j. skrev:Ingen kuglehane på sikkerhedsrøret det skulle jo helst ikke bruges.
Kan du ikke lige uddybe med en mere præcis beskrivelse? Og er det også sådan I andre gør?
har ind til nu kun haft en pvc slange som retur, og har derfor ingen erfaringer med faste rør som retur.
Du behøver nok ikke en hane på hoveddøren!

Det er nok forskelligt hvad der virker for folk. Mit er lydløst og jeg lader vandet stå en mm over sikkerhedsrøret, således så der render en lille bitte smule vand i røret! Siger ingenting og sørger for stabil vandstand i overløbet! Og som tidligere nævnt - så har jeg hane på både hovedrør og retur.
Morten
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Jerslev skrev:Kasper j. skrev:Ingen kuglehane på sikkerhedsrøret det skulle jo helst ikke bruges.
Jeg fik vist skrevet forkert. Det er nedløbsrøret hvor jeg sætter en slange i på 4/6 mm. Ikke returrøret

Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161