Nye filtre til RO anlæg?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Nye filtre til RO anlæg?

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Jeg har købt et brugt Puratek Deluxe 200 GPD for et halvt års tid siden, og jeg er i tvivl om det er tid til at skifte filtre. Når jeg starter det op, så blinker den med 50 TDS i displayet. Så når det har kørt i ca 10min, så falder den til omkring 15, og så falder den langsomt ned omkring 4-5-6-7 TDS under kørsel. Jeg producerer cirka 50L hver 14. dag.
Er det tid til at skifte filtre snart? Eller slukker jeg det ned på en forkert måde, så det ligger "gammelt" vand og hober sig op eller hvorfor viser den 50 TDS når jeg tænder det?

Jeg kobler det direkte på vores blandingsbatteri i brusekabinen. Jeg bor i KBH NV hvor jeg tror der er relativt dårligt vand.

Jeg har lidt billeder:
WP_20140518_13_50_52_Pro.jpg
WP_20140518_13_50_58_Pro.jpg
Jeg håber I kan kaste lidt lys over sagen :)

Go søndag
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nye filtre til RO anlæg?

Indlæg af MoG »

Jeg har et magen til.. Jeg skifter harpiks'en i silicatfiltret når den ryger op og ligger på omkring 10. Når man starter anlægget kan den godt rende lidt derop af det første minut. Jeg ved at jeg skal Til at skifte harpiks'en nu her, da den stiger til ca 15 lige når jeg tænder det. Den falder dog hurtigt til 01..

En væsentlig ting , som dog ikke har noget med det her at gøre, er at du skal huske at rense begeænserne en gang imellem , da dine membraner ellers bliver ødelagt. Der er flere inkl. Jeg selv, der har oplevet dette .
Morten
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Hvor og hvad er begrænseren? :) Og tak for tippet! Jeg har noget ekstra harpiks liggende jeg godt kan skifte.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er helt normalt at det første vand der kommer fra en osmoseanlæg har en højere TDS. Har du silicat filter på??
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Okay. Ja, jeg har silikatfilter på. Anlægget er som sagt brugt, så ejg er lidt usikker på, hvor meget vand det havde lavet inden jeg fik det.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Der sidder to... Vedhæfter billede så du kan se. Det er en "plastic-dut" i den blå afløbsslange .. Du kan se den når du tager den blå slange ud, så kan du trække den ud med neglenene. Den anden sidder som vist på billedet. Der kan du ikke rigtig stikke noget igennem.
Jeg plejer at lægge begge begrænsere, både den lille plastic fra slangen og så den anden (hele det hvide plastic rør hvor der står drain) i en skål med eddike eller citroNsyre, Så tager jeg en ultra tynd nål og forsigtigt renser den lille begrænser og puster efterfølgende i den. Pas endelig på ikke at bruge en for stor nål! Så ødelægger du den.. Mht: til den anden begrænser , altså hele det hvide rør, lægger den bare i Eddike mv. og der efter skylles den og puster i den. Du kan ikke bruge nål eller andet på denne .
Vedhæftede filer
image.jpg
Morten
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Okay, mange tak for info! Det er rigtig godt at vide!
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja det må siges!:-) et par nye membraner er 600kr..
Men prøv at skifte dit harpiks og se..
Morten
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"